• h8him

Byta mellannamn?

Anonym (nyttnamn) skrev 2014-04-13 09:58:16 följande:
    Jag har två mellannamn nu som jag inte vill behålla. Efternamn har jag från mamma från början- betyder inget för mig. Dock gifter jag mig i sommar & kommer då ha min mans efternamn.
    Man kan bara ha ett mellannamn. Menar du egentligen förnamn?

• h8him
    Anonym (N) skrev 2014-04-21 11:11:44 följande:

Men suck. Det är inte så svårt att förstå vad Ts menar. Exempel: säg att Ts heter Anna (tilltalsnamn) Maria Emma ("mellannamn") Andersson.

Ts, du ändrar/tar bort "mellan"namn precis som för tilltalsnamn genom Skatteverket. Kolla på deras hemsida eller googla "namnbyte" eller liknande.
    Jo det är svårt eftersom Maria och Emma är förnamn, inte mellannamn. Därför frågade jag Ts men du vekar ha problem med det. Varför?

Mellannamn är ett namn man har innan efternamnet. Men visst kan man ta bort ett förnamn.

• h8him
    Anonym (nyttnamn) skrev 2014-04-21 11:58:57 följande:
    Tack så mycket för svar!

Jag har två namn efter tilltalsnamnet innan efternamnet & det är dem jag vill ta bort & byta ut till ett helt nytt.

Tack för förklaringen. Det är inte alltid så lätt att förstå vad folk menar även om vissa vill tro det. :)

Man kan lägga till, stryka eller byta förnamn en gång men man måste behålla ett av förnamnen.

Svar på tråden Byta mellannamn?