Gränsen för feber går vid 41 grader!?
Min son är 1 år och natten till tisdag fick vi åka till akuten då han fick ett kruppanfall. Han hade även feber då. I onsdags var febern uppe i 39.7 för att sedan gå ner till 38.3 i torsdags med hjälp av alvedon supp. Sedan har febern pendlat upp och ner för att idag ligga på 38.7. Han är även förkyld så en infektion i kroppen har han.
Jag ringde 1177 ikväll då det för mig inte är normalt att pendla så i tempen och ha febertemp i snart en vecka... På deras sida står det dessutom att läkare kollar på barnen först efter 3 dagar med feber. Hon på 1177 sa att "ja feber på barn går ju vid 41 grader så det är inget farligt" "dessutom brukar inte läkare kolla på barnen förrän efter 4 dygn"
Jag sa då att det inte är normalt att tempen går upp och ner på det sättet när man inte leker så mycket (sonen är trött och hängig så det är ingen temphöjning för att han varit vild) dessutom ska det inte variera 38.3-39.7 under 2-3 dagar. Fick bara till svar att vaknar han upp och är medtagen är det väl bättre att åka in med honom då för nu har vi långa köer på 1177... Jag fick ju verkligen mycket hjälp.... Kändes mest som att hon försökte dumförklara mig...