• Cadencee

Gränsen för feber går vid 41 grader!?

Min son är 1 år och natten till tisdag fick vi åka till akuten då han fick ett kruppanfall. Han hade även feber då. I onsdags var febern uppe i 39.7 för att sedan gå ner till 38.3 i torsdags med hjälp av alvedon supp. Sedan har febern pendlat upp och ner för att idag ligga på 38.7. Han är även förkyld så en infektion i kroppen har han.
    Jag ringde 1177 ikväll då det för mig inte är normalt att pendla så i tempen och ha febertemp i snart en vecka... På deras sida står det dessutom att läkare kollar på barnen först efter 3 dagar med feber. Hon på 1177 sa att "ja feber på barn går ju vid 41 grader så det är inget farligt" "dessutom brukar inte läkare kolla på barnen förrän efter 4 dygn"
    Jag sa då att det inte är normalt att tempen går upp och ner på det sättet när man inte leker så mycket (sonen är trött och hängig så det är ingen temphöjning för att han varit vild) dessutom ska det inte variera 38.3-39.7 under 2-3 dagar. Fick bara till svar att vaknar han upp och är medtagen är det väl bättre att åka in med honom då för nu har vi långa köer på 1177... Jag fick ju verkligen mycket hjälp.... Kändes mest som att hon försökte dumförklara mig...

• Svar på tråden Gränsen för feber går vid 41 grader!?
  • Cadencee
    Korpen skrev 2014-04-12 19:47:23 följande:
    Jo, det är normalt att tempen går upp o ned på det sättet som du beskriver.

Konstigt då att han inte brukar hoppa så fram och tillbaka eller vara varm i kroppen på det sättet som han är nu.
  • Aileen Allannah

Gränsen vid feber går självklart inte vid 41 grader, däremot ska man åka in om febern stiger över det. Tempen kan variera väldigt mycket, men så länge barnets allmäntillstånd är bra så är det inget att oroa sig över.

• Cadencee
    Aileen Allannah skrev 2014-04-12 19:51:36 följande:
    Gränsen vid feber går självklart inte vid 41 grader, däremot ska man åka in om febern stiger över det. Tempen kan variera väldigt mycket, men så länge barnets allmäntillstånd är bra så är det inget att oroa sig över.

Jag anser ändå inte att man ska gå en vecka med pendlade feber. Sen ska man inte behöva åka in akut för detta, det var inte det jag ville. Tänkte mer på lite information och råd/tips men denna tjatkärring menade i princip på att han inte hade feber och att det var helt normalt... Han är snart inne på sitt sjätte dygn med hög temp. För mig är det hög temp då han är lugn, dämpad och stillasittande mer än vanligt. När han brukar leva rövare hemma så ligger han ändå på absolut Max 37.7 men oftast 37.5 eller lite under.
  • HäckHäxan
    Cadencee skrev 2014-04-12 19:57:27 följande:

Jag anser ändå inte att man ska gå en vecka med pendlade feber. Sen ska man inte behöva åka in akut för detta, det var inte det jag ville. Tänkte mer på lite information och råd/tips men denna tjatkärring menade i princip på att han inte hade feber och att det var helt normalt... Han är snart inne på sitt sjätte dygn med hög temp. För mig är det hög temp då han är lugn, dämpad och stillasittande mer än vanligt. När han brukar leva rövare hemma så ligger han ändå på absolut Max 37.7 men oftast 37.5 eller lite under.
    Du anser att man inte ska gå en vecka med pendlande feber. Har du något sätt att anse hur man får bort den?
    Klart man kan ha feber en vecka. Säger inte att de är kul med sjuka ungar, för det är det verkligen inte och man mår kasst själv elelr jag gör och du verkar också göra det.

Men det är inget märkligt att det pendlar som du skriver i din TS. Att den går ner med alvedon är ju också normalt och när den går ur kroppen så kan ju såklart tempen höjas igen.

Vad exakt är det du tycker 1177 skulle ha sagt? Att det är ovanligt och därmed ljugit dig rätt i örat?

Om man inte ska behöva åka in akut, vad är det då du tycker man skall göra? Släpper det inte under helgen så gå till vårdcentralen om du känner oro nog, jag hade absolut gjort det, jag är en hönsmamma och jag sover inte när mitt barn är sjuk, kan slumra lite men sova går bara inte.

Man kan ha högre feber än 41 grader. Jag hade 41,5 grader som barn och då körde min mamma mig till sjukan och jag hamnade i ett kar vatten med isbitar i typ. Efter det har jag haft läkarskräck.

Hoppas ditt knyte bli frisk snart och slipper vara sjuk. Att han är lugn och dämpad är ju inte konstigt efter flera dagar med feber. Så länge du får i han vätska så han inte torkar ut. Min blir likadan när febern sitter ett tag OCH själv blir jag utslagen av feber och mer död än levande även vid rätt låg feber.
    Canis meus id comedit
  • Frontline

När vår son var ca 1½ år så hade han feber i nästan 1 månad och det pendlade från 36 och en bit över 40 grader hela tiden.
    Frugan var på VC och dom sa bara att det är en vanlig virusinfektion så ge lite febernedsättande, när det inge gav med sig var frugan nere igen och fick samma svar då med..
    Hon väl nere 1 gång i veckan den månaden och det var samma svar hela tiden så då åkte jag ner och sa till dom att jag åker jävlar inte härifrån innan jag vet vad det är frågan om och först då gjorde dom lite tester och kom fram till att jag skulle åka akut upp till barnakuten i en stad ca 5 mil från oss då hade han en svår dubbelsidig lunginflammation..

Har sen dess inget som helst förtroende kvar för våran vårdcentral kan jag säga...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Cadencee

Jag tycker hon kunde gett mig något råd eller tips mer än ett halvsnäsigt "gränsen för feber går vid 41 grader men vaknar han å är medtagen åk in till akuten då istället för att ringa hit då vi har långa köer"

• Zopiklon
    Cadencee skrev 2014-04-12 19:49:16 följande:
    Konstigt då att han inte brukar hoppa så fram och tillbaka eller vara varm i kroppen på det sättet som han är nu.

Han är ett år. Barn växer o saker förändras...
  • Lindsey Egot the only one

Tar du temperaturen och sedan ger febernedsättande medicin och tar tempen efter en timma och den har gått ner så är det ingen fara. Går den upp över 41 och den INTE går ner med febernedsättande medicinen då bör man åka in. Men annars mår barnet bäst av att vara hemma och få febernedsättande och vätska.

• Cadencee
    Zopiklon skrev 2014-04-12 20:29:50 följande:
    Han är ett år. Barn växer o saker förändras...

Ja men jag känner honom fortfarande bäst och vet när han är sjuk och det är inget friskt tillstånd han befinner sig i. Sen är han inte akutsjuk men absolut inte frisk.
Svar på tråden Gränsen för feber går vid 41 grader!?