• Anonym (oroligmamma)

Vad hade ni gjort i mina skor?

Hej!

Jag har ett barn på 1 år och 5 månader. Jag är separerad med barnets far sedan 1 år tillbaka. Han hade kontakt med vårt gemensamma barn fram till i somras/höstas, sedan började han må psykiskt dåligt och kunde inte hjälpa till med sonen mera. Han missbrukade då tabletter och alkohol. Nu påstår han att han är "frisk" och ska ha sonen mera nu. En ny tjej ska också presenteras för barnet. Trots att far och barn bara träffats 1 gång per vecka sedan i vintas.
    Nu till min fråga.
    Hade ni låtit ett sådant litet barn träffa en ny partner till en förälder som inte har någon bra kontakt med sitt barn?

Barnet är idag mycket orolig. Han märker att det är spänt mellan hans föräldrar (pga av pappans krav och okänslighet). Han har på kort tid fått vänja sig vid både dagis och att hans mamma är borta ibland (långa arbetspass). Är det då rimligt att introducera ett känsligt barn för en ny kvinna, när barnets pappa fortfarande är instabil? (vilket är uppenbart, han ser ju inte vad som är bäst för barnet)

Tacksam för er återkoppling och åsikter!
    / Oroliga mamman "A"

• Svar på tråden Vad hade ni gjort i mina skor?
  • Anonym (hmm)

Sluta lägg dig i vad pappan gör, om han har en ny partner eller inte är ingenting du har NÅGOT att göra med överhuvudtaget. Sorry TS luktar svartsjuka här..

• Anonym (Helena)

Jag tycker att man kan börja lite försiktigt åtminstone, att de träffas några timmar på stan eller i en lekpark tillsammans och att du sen hämtar. Sen kan man öka umgänget successivt tills barnet vänjer sig.

• Anonym (oroligmamma)
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-12 22:29:03 följande:
    Sluta lägg dig i vad pappan gör, om han har en ny partner eller inte är ingenting du har NÅGOT att göra med överhuvudtaget. Sorry TS luktar svartsjuka här..
    Varför skulle jag vara svartsjuk på ett svin? Klart jag måste lägga mig i vad pappan gör när mitt barn knappt har träffat sin pappa och nu ska mitt barn lära känna sin pappa OCH en ny person. Och klart jag måste lägga mig i när jag ser hur mitt barn påverkas av att vara ifrån sina tryggapunker. Men du kanske inte är förälder?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Helena) skrev 2014-04-12 22:32:13 följande:
    Jag tycker att man kan börja lite försiktigt åtminstone, att de träffas några timmar på stan eller i en lekpark tillsammans och att du sen hämtar. Sen kan man öka umgänget successivt tills barnet vänjer sig.
    Ja såklart, men du måste tänka på att pappan är lika mycket förälder som du!! Att han sedan har en ny partener har inget med saken att göra tycker jag!
  • Anonym (oroligmamma)
    Anonym (Helena) skrev 2014-04-12 22:32:13 följande:
    Jag håller med. Men hur ska jag kunna släppa mitt barn till en missbrukare som påstår sig vara "frisk". Hur ska jag släppa mitt barn till någon som bara tänker på sig själv och sina behov och inte barnets? :(
  • Frontline

Har han rätt att träffa sin son så är det ju egentligen ointressant vad du tycker om att han har träffat en annan...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (hmm)
    Anonym (oroligmamma) skrev 2014-04-12 22:37:47 följande:
    Jag håller med. Men hur ska jag kunna släppa mitt barn till en missbrukare som påstår sig vara "frisk". Hur ska jag släppa mitt barn till någon som bara tänker på sig själv och sina behov och inte barnets? :(
    Du valde att skaffa barn med honom!! Så du får stå ditt kast gällande det här, han har rätt att träffa sitt barn PUNKT
  • Ess
    Anonym (oroligmamma) skrev 2014-04-12 22:34:07 följande:
    Varför skulle jag vara svartsjuk på ett svin? Klart jag måste lägga mig i vad pappan gör när mitt barn knappt har träffat sin pappa och nu ska mitt barn lära känna sin pappa OCH en ny person. Och klart jag måste lägga mig i när jag ser hur mitt barn påverkas av att vara ifrån sina tryggapunker. Men du kanske inte är förälder?
    Det enda du kan göra är att berätta för honom varför du tycker det är olämpligt för barnet att träffa henne just nu.
    Men valet ligger på honom. Så tycker han att det är lämpligt så kan du inte göra något, OM hon inte är olämplig/farlig för barnet på något vis.
    Varje förälder styr själv över sin tid med barnet, det finns lika många sätt att va förälder på som det finns föräldrar.
  • Anonym (oroligmamma)
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-12 22:34:53 följande:
    Ja såklart, men du måste tänka på att pappan är lika mycket förälder som du!! Att han sedan har en ny partener har inget med saken att göra tycker jag!
    Pappan är biologiskt sätt förälder ja. Men han har inte betett sig som en förälder. Eller är det okej att vara förälder 2 timmar i veckan? vad ska barnet ta sig till resterande tid om nu pappan är "lika mycket förälder som jag".
    Att han har en ny partner har inget med saken att göra nej, han får göra precis som han vill på sin fritid. Men att denna partner ska presenteras för mitt barn har ALLT med saken att göra. Speciellt ett litet barn som nu är känsligt. Speciellt barn ska man vara mycket noga med, och tänka sig för innan man introducerar massa partners!
  • Anonym (oroligmamma)
    Frontline skrev 2014-04-12 22:40:26 följande:
    Har han rätt att träffa sin son så är det ju egentligen ointressant vad du tycker om att han har träffat en annan...
    Ja, umgängesrätt har alltid en förälder. Men om jag misstänker att mitt barn kan fara illa av att träffa hans nya kvinna så har jag väl rätt att skydda mitt barn?
Svar på tråden Vad hade ni gjort i mina skor?