• Hemera

Vägrar visa avtalen

Jag sitter som styrelseledamot och har bett att få se anställningsavtalen för alla anställda men verksamhetsledaren säger att det är sekretessuppgifter och vägrar visa avtalen. Är det verkligen möjligt att jag inte har rätt att se avtalen?

• Svar på tråden Vägrar visa avtalen
  • cattus

Anställda i ett företag har ingen rätt att se varandras anställningsavtal, det är mellan företagaren och den anställde. I ett större företag som har en styrelse som skall styra företaget kan det ju vara en del av jobbet att veta vilka som är anställda/hur och med vilka uppgifter. Fast det kan ju också bero på vad som är styrelsens jobb i det specifika företaget. Att se dom bara för nyfikenhets skull är nog inte ok om det inte har med ditt styrelseuppdrag att göra.

• Kjell2
    Hemera skrev 2014-04-13 10:35:03 följande:
    Jag sitter som styrelseledamot och har bett att få se anställningsavtalen för alla anställda men verksamhetsledaren säger att det är sekretessuppgifter och vägrar visa avtalen. Är det verkligen möjligt att jag inte har rätt att se avtalen?

Istället för att göra dig själv omöjlig i relationen till verksamhetsledare så ta upp detta på ett styrelsemöte. Yrka på att alla i styrlesen ska få se alla anställningavtal. Saken kommer då gå till omröstning och därefter finns ett beslut att följa.
Svar på tråden Vägrar visa avtalen