Hur lång tid efter visning tills man kan flytta in?
I bostadsrätt? Det är såklart olika men vad är vanligast? Jag googla lite och många skriver 3 månader+, men tar det verkligen sån tid...?
I bostadsrätt? Det är såklart olika men vad är vanligast? Jag googla lite och många skriver 3 månader+, men tar det verkligen sån tid...?
Det beror väl på när de förra ägarna ska flytta ut.
Ja oftast brukar det vara runt 3 månader. Vi hade sex månaders väntetid från visning/skrivning till inflytt. Säljarna höll på att bygga hus. Om lgh står tom, ex från dödsbo eller liknande kan det gå fortare ibland.
Det brukar vara angivet i papprena
När vi köpte vårt hus så skrev vi papper 11 juli, inflytt
9dec för Säljarna byggde nytt hus... :)
Vi skriver kontrakt med köparen av vår lägenhet på tisdag och hon ska få flytta in 15 maj, dvs efter en månad, vi har redan köpt hus och ska flytta in där 15 maj, därför ville vi bli av med den så fort som möjligt :)
Det beror ju helt på. När jag sålde min br så kunde köparen flytta in i princip meddetsamma, då jag flyttat in hos min pojkvän. Många gånger beror det ju på när säljaren flyttar till sitt nya ställe. När mina föräldrar sålde så skulle de flytta in i nybyggt, som först var färdigt ett år senare, så där gick det alltså lång tid.
Jag skrev kontraktet för mitt radhus den 27:e april. Inflyttningsdatum bestämdes av säljarna; den 1:a juni. Så lite mer än em månad. Säljarna hade redan ett hus, så jag antar att de behövde ungefär en månad på sig att flytta ut sina saker, få en del av det sålt, fixa med papper, osv. För mig som köpare var det perfekt med en månad att planera och packa och så. Jag flyttade från min mamma, så jag behövde inte stressa med att få någon annan bostad såld.
Otroligt olika. Grannarna köpte hus i februari och flyttade in i oktober. När jag köpte min lgh så var det budgivning ett par-tre dagar efter visningen och sen gick det tre veckor från att jag köpte till att jag flyttade in. Men tjejen som sålde hade flyttat ut redan innan visningen så då gick det fort.
För mig tog det 4 veckor från visning till inflytt :)