• Phalaenopsis

Enkelt hemgjort potatismos

Jag älskar hemgjort potatismos men tycker att det är jättesegt att skala potatis. Jag har aldrig hittat något pulvermos som smakar ens i närheten av riktigt.
    Jag har sett små burkar med färdigskalad potatis, men det blir snabbt både dyrt och klumpigt att släpa på stora vattenfyllda glasburkar jämt.
    Felix verkar sälja frusen, tärnad potatis men vill då plötsligt ha närmare 35 kr för ett enda kg. Så dyrt kan det inte vara att skala och hacka när det finns frusna pommes frites för en tredjedel av den summan. Tyvärr är ju dessa förstekta och smakar inget vidare om man försöker koka mos på dem.
    När jag letar på nätet finns det massor av tänkbara varianter - men bara hos grossister som inte säljer till privatpersoner.

Är det någon som vet om det finns pulvermos som faktiskt smakar potatismos?
    Går det att få tag i färdigskalat i någon form som är fruset?
    Andra idéer?

• Svar på tråden Enkelt hemgjort potatismos
  • pluvdo

Köp stora potatisar? Jag tycker inte det känns lika segt som att skala små i alla fall. Sedan finns det väl potatisskalarmaskiner också.

• Leah1

Har du en gammal hederlig potatispress, ska du inte behöva skala potatisen.

• Arbetsvegan

Köp en potatispress och pressa oskalad men kokt potatis i den. Det mesta av skalet fastnar i pressen. Dock blir det små bruna prickar i moset och en del potatis går till spillo men det är det värt.

• IsDimma

Det Finnskoga färdigskalade potatisar på burk också. Men dom är iofs inte så goda.

• Phalaenopsis
    Arbetsvegan skrev 2014-04-13 15:28:05 följande:
    Köp en potatispress och pressa oskalad men kokt potatis i den. Det mesta av skalet fastnar i pressen. Dock blir det små bruna prickar i moset och en del potatis går till spillo men det är det värt.
    Det måste jag testa! Glad
  • Arbetsvegan
    Phalaenopsis skrev 2014-04-13 16:42:16 följande:
    Det måste jag testa! Glad
    Smaklig spis! Glad
  • OneWish

Det finns pulvermos som smakar helt okej om man blandar i lite mjölk, största problemet tycker jag snarare är konsistensen sällan blir realistisk.
    Men inget slår egengjort potatismos och det är definitivt värt att skala potatisarna för det, det enda tråkiga med potatis rätter överhuvudtaget... man måste se till att dimensionera rätt för alla smakar skit att återuppvärma.

Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
  • Tittij

Jag skalar aldrig potatisen när jag gör mos.
    Jag delar potatisen i två delar (så att den går snabbare att koka klart).
    När den är färdigkokt pressar jag den med skalet i en potatispress. Ibland kan nån enstaka pytteliten brun skalbit följa med, men det är så lite att det inte märks.

Sen i med mjölk, smör, kryddor och rör ihop med en slev. Koktid 15 min, sen 5 min för att pressa potatis (om det är till 4 pers). Så visst tar det lite längre tid än pulvermos, men det är det värt! :)

Svar på tråden Enkelt hemgjort potatismos