• Flizan30

Omeprazol vid halsbränna?

Jag har sån sjuk halsbränna nattetid att jag i princip vaknar varje natt och inte kan somna om då jag måste gå upp eller sätta mig helrätt upp. Ofta kräks jag av halsbrännan. Jag har ätit gaviscon men bm rek nu Omeprazol istället. Någon av er andra som äter det eller har ätit? I bipacksedel står dels att man skall kontrollera med läkare först vid graviditet (det är receptfritt på apotek). Men sen är jag osäker hur länge jag ska ta dem? Man ska ta dem på fastande mage på morgonen då de är långtidsverkande, så att ta dem på natten när jag väl fått halsbränna verkar vara "för sent" och de gör ingen nytta. Men kan jag äta dem varje dag? Jag har tre v kvar till bf? Undrar också då det verkar finnas en del biverkningar av dem som just illamående om man läser i innehållsförteckningen.

• Svar på tråden Omeprazol vid halsbränna?
  • maribel

Är gravid i v35 och ätit omeprazol senaste mån. Det var bm läk och en läk på förlossningen som sa att gravida oftast tar dem och det är ok. Jag hade hemska besvär och tog 1 tablett 2 dgr. Allt försvann och nu tar jag endast favicon som räcker. Ta dem, dem är fantastiska. Men det måste vara kapslarna, de hjälper samma dag. Tabletterna tar 1v.

• Sissel

Omeprazol har inte så mycket biverkningar, men såklart kan man få biverkningar ändå. Om en bm tror att det är OK så borde det ju inte vara några problem, man kan köpa en förpackning som ger en tablett om dagen i 2 veckor, går nog bra att ta det fram till bf om det skulle behövas.

• Limalie

Man kan lugnt äta omeprazol. Det har jag gjort hela graviditeten och kommer göra eftersom jag har ett magmunsbråck. Pratat med flertalet läkare, inget problem.

Har inga biverkningar av dom.

• Flizan30

Så bra, jag tog en kapsel tidigare idag och hoppas att jag får sova hela natten

• Sissel
    Flizan30 skrev 2014-04-13 21:21:32 följande:
    Så bra, jag tog en kapsel tidigare idag och hoppas att jag får sova hela natten
    Det kan ta några dagar innan omeprazol ger sin maximala effekt så ge inte upp om det inte är bättre redan i natt :)
  • nozpa

Ätit det i alla mina graviditeter. I första grav från ca vecka 20 till bf. Samma i andra. Och nu i 3:e har jag redan börjat trots att jag bara är i vecka 12. Tar 1 om dagen, brukar ta min på kvällen. Men spelar nog ingen roll när man tar den.
    Jag kunde ta 2 sa läkaren om det var överjävligt. Hände några ggr då jag vaknade mitt i natten och insåg att jag hade glömt ta. Verkade på ca 1 timma.

• listo

Jag hörde nyligen av en läkare att Omeprazol ska tas på kvällen, INTE på morgonen. Dels för att minska risken för biverkningar, och för att de hinner göra mest nytta under natten när magen "vilar". De verkar ju i 24 timmar, så man missar inget av det bra ändå.

Jag åt Omeprazol under båda mina graviditeter, hade nog inte överlevt utan... 

• Pojkmamma01

Så man får äta Omeprazol när man är gravid? Var helt inställd på att man inte fick..

Knaprar novalucol men det är hjälper ju ingenting.. Är van med lite "starkare" grejer.. Jag har de hemma men inte vågat ta dom.,
    Är ni helt säkert att fostret inte tar skada? Är i v 7

• Limaliie
    Pojkmamma01 skrev 2014-07-20 16:30:24 följande:

Så man får äta Omeprazol när man är gravid? Var helt inställd på att man inte fick..

Knaprar novalucol men det är hjälper ju ingenting.. Är van med lite "starkare" grejer.. Jag har de hemma men inte vågat ta dom.,
    Är ni helt säkert att fostret inte tar skada? Är i v 7

Ät på!
  • Pojkmamma01

Så fast det står i Fass att innan man äter Omeprazol Bluefish 40 mg ska man prata med läkare.. Om man är gravid eller försöker bli gravid..
    Jag har tagit en nu och ångrar mig så otroligt.. Tänk om det händer nåt??

• Pojkmamma01

Fast min Bm vet att jag äter omeprazol vid behov.. Hon sa inget om att jag INTE fick äta dem.. Nu har jag inte ätit dem på typ 6 mån för att jag mått rätt bra men kom hem i förgår efter en kortare sem tripp och magen strejkade med ett illamående från h-vete.. Försökt äta lite och ofta idag men ville hjälpa den på traven.. Snälla lugna mig!!

• Limaliie

Slappna av! Jag har ätit omeprazol hela graviditeten och är nu i v 38. INGEN läkare har sagt att det är skadligt och då har jag träffat många under denna tiden då vi genomgått fertilitetsutredning, IVF osv och läkaren frågar alltid vilka mediciner man äter.

Det är lugnt!

• nozpa
    Pojkmamma01 skrev 2014-07-21 00:39:35 följande:

Så fast det står i Fass att innan man äter Omeprazol Bluefish 40 mg ska man prata med läkare.. Om man är gravid eller försöker bli gravid..
    Jag har tagit en nu och ångrar mig så otroligt.. Tänk om det händer nåt??

Mina är 20 mg. Men jag får ta 2/dag om det behövs. Så hade inte oroat mig så mycket.
    Min läkare skriver ut dom på recept.
Svar på tråden Omeprazol vid halsbränna?