• NewBetty

Träning under tidig graviditet ?

Hej
    Jag har tränat och hållit igång, men sen jag blev gravid har jag varken haft tid, ork eller vetat vad man kan träna.
    Är idag v 7+1, och har hunnit lägga på mig 3 kg. Skulle vilja ha tips vad som är ok att träna utan att det är skadligt.

• Svar på tråden Träning under tidig graviditet ?
  • Jacqueline

All typ av träning som känns bra och inte gör ont ,kanske undvika sånt som marklyft/hoppa osv men allt annat är i princip okej så länge man inte får ont.

• CES

Jag tränar vanligtvis crossfit och hårdare än genomsnitt kanske. När jag blev gravid tränade jag i princip som vanligt fast med lägre tempo och något lägre vikter ungefär till vecka 20. Efter det kände jag att jag behövde dra ner ytterligare på tempot. Mitt råd är att fortsätt träna så mycket du orkar och anpassa intensitet och eventuella vikter efter vad du känner att du orkar för dagen. Jag har hela graviditeten försökt träna lika ofta som vanligt men med det i åtanke. Jag har haft relativt lite foglossning och annan värk och det tror jag verkligen att jag kan tacka träningen för. Jag tränar fortfarande några gånger i veckan om än otroligt lugnt och är nu i vecka 39. Så länge du inte kör kontaktsporter så är ingen träning farlig utan tvärt om bara bra för dig och barnet (givet du inte har blödningar eller andra komplikationer såklart). Lycka till!

Svar på tråden Träning under tidig graviditet ?