Habbi skrev 2014-04-14 12:44:22 följande:
Vi har testat att ligga bredvid honom men då ligger han bara och leker i sängen.. tar ungefär lika lång tid att få honom att somna då också.
Men vi ska testa ta bort dagsvilan och även låta honom vara uppe lite längre, tills man ser och märker att han blir trött. Tror han kommer vara riktigt trött ikväll, han somnade vid 20,30 för vi lät honom komma upp och ligga i soffan lite. Men efter det somnade han som en stock! :) Och sov till morgonen. Han skulle få sova ca 15-30 min på dagis idag.
Personalen på dagis sa att det inte lät som en bra ide att ta bort vilan, men måste förklara att det är en ond cirkel. Han somnar sent för han sover där.. sen är han ju trött på dagen för han somnat sent. Skulle de ta bort vilan skulle han vara trött på kvällen och kunna somna och antagligen vara pigg hela dagen sen.
Det är inte förskolepersonalen som bestämmer vilka barn som ska vila. Det gör ni föräldrar. Stå på er med hur ni vill ha det.
För vår son var det stor skillnad på vilken tid han somnade på kvällen om han sova på dagen, även om det bara handlade om 15 min. sömn. Sov han inte somnade han kl.20. Sov han en kvart somnade han runt 21.30.
Ang. att ligga hos honom så var det inte för att få honom att somna snabbare, utan mer för att ni ska slippa att springa. Min erfarenhet är att man blir mer irriterad av spring fram och tillbaka än av att bara ligga stilla bredvid. Men där kanske vi tycker olika..?