Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Tar ca 1-2 timmar att få 3åring att sova! Blir galen snart

Naturligtvis ska ni inte ignorera er son!
    Men jag säger som ovanstående: ta bort dagvilan helt! Alla barn är ju olika, såklart, men vi tog bort dagvilan när sonen var 2 år. Det är nog inte många 3-åringar som sover på dagen..?
    Alternativt så kan ni ju senarelägga nattningen. Kl.18 är ju väldigt tidigt att lägga för natten..? Lägg honom 19-20 istället.

Sen förstår jag inte riktigt varför ni rusar ut och in i er sons rum..? Kan ni inte bara stanna hos honom tills han somnar? Skaffa en riktig säng så kan ni ligga bredvid.

• Natulcien
    Krafs skrev 2014-04-13 19:33:27 följande:
    Protip från en rutinerad farsa :)

Ta bort dagsvilan. Efter någon vecka har han ställt om sig.
    Det är helt givet att han är för pigg för att lägga sig, och därför håller på och "stallar".

Det kan ju även vara så att han inte riktigt känner sig trygg med att somna själv. Testa att sitta med honom tills han somnar initialt och sedan försöka fasa ut det på sikt.

Du kan återkomma till tråden om några veckor och tacka mig! :)
    ...eller så kan hen tacka mig. Jag hade redan gett samma råd... Flört
  • Natulcien
    Habbi skrev 2014-04-14 12:44:22 följande:

Vi har testat att ligga bredvid honom men då ligger han bara och leker i sängen.. tar ungefär lika lång tid att få honom att somna då också.

Men vi ska testa ta bort dagsvilan och även låta honom vara uppe lite längre, tills man ser och märker att han blir trött. Tror han kommer vara riktigt trött ikväll, han somnade vid 20,30 för vi lät honom komma upp och ligga i soffan lite. Men efter det somnade han som en stock! :) Och sov till morgonen. Han skulle få sova ca 15-30 min på dagis idag. 

Personalen på dagis sa att det inte lät som en bra ide att ta bort vilan, men måste förklara att det är en ond cirkel. Han somnar sent för han sover där.. sen är han ju trött på dagen för han somnat sent. Skulle de ta bort vilan skulle han vara trött på kvällen och kunna somna och antagligen vara pigg hela dagen sen. 

Det är inte förskolepersonalen som bestämmer vilka barn som ska vila. Det gör ni föräldrar. Stå på er med hur ni vill ha det.
    För vår son var det stor skillnad på vilken tid han somnade på kvällen om han sova på dagen, även om det bara handlade om 15 min. sömn. Sov han inte somnade han kl.20. Sov han en kvart somnade han runt 21.30.

Ang. att ligga hos honom så var det inte för att få honom att somna snabbare, utan mer för att ni ska slippa att springa. Min erfarenhet är att man blir mer irriterad av spring fram och tillbaka än av att bara ligga stilla bredvid. Men där kanske vi tycker olika..? Glad
  • Natulcien
    LillGris skrev 2014-04-14 21:27:12 följande:

Absolut är det upp till föräldrarna. Men jag tycker att generellt, om det är möjligt, är det bäst att göra förändringar i sömnen när barnet är ledigt från dagis en stund, typ på påsklovet eller sommarlov eller vad det nu kan vara. Hemma kan man ju anpassa dagen efter ett trött barn, med lugna aktiviteter och igen stress, på förskolan är det ju ett jäkla drag mest hela dagen och då kan det bli väldigt tunga dagar för barnet under omskolningsperioden. Men visst är det upp till var och en hur man vill lägga upp det. I ts fall hade jag kört utan dagsvila nu under påsken så att barnet är lite inne i det när han kommer tillbaka till förskolan.
    Jo, går barnet långa dagar så kan det säkert vara bättre att jobba bort dagsömnen under en ledig period. När vi tog bort dagsömnen gick sonen så korta dagar så han hann inte bli så trött innan han fick gå hem.
Svar på tråden Tar ca 1-2 timmar att få 3åring att sova! Blir galen snart