• strojes

Matschema för 10 månaders

Vid den åldern ammade jag inte alls längre utan de åt uteslutande vanlig mat, gröt, välling och drack vatten till maten.
    alla tider är cirkatider:
    6.30 - frukost: 1 portion gröt
    9 - mellanmål: frukt och vatten erbjuds
    11.30 - lunch: hemlagat eller 1 burk mat och vatten att dricka
    14.30 - mellis: smörgås, yoghurt eller liknande
    17 - middag: samma mat som övriga familjen oftast (vi saltade vår mat på tallriken istället för i grytorna) och vatten till
    19.30 - kvällsmål: välling

I den åldern har jag för mig att mina tjejer sov en stund på fm och en på em. Runt året gick vi över till sovstund bara på em.

TS: Det jag spontant tänker på  i ert matschema är att hon bara äter 1 stor burk mat totalt per dag. Kanske att du ska se över amningarna under dagen och försöka dra ner på dem lite så hon får i sig mer vanlig mat.

Vi hade också problem med äldsta dottern att bara jag fick natta och bara jag dög på nätterna. När hon var drygt 2 år och jag gravid med två småsystrar tog vi tag i det problemet. Jag gick helt enkelt hemifrån en stund innan läggdagas (gick på promenad, åkte och handlade etc). Lite gråt en stund första två kvällarna men hon lugnade sig snabbt (därför gick jag en stund innan det var dags för läggning). Jag fick sedan sms av maken när hon somnat så jag kunde komma hem igen. Vi hade alltså sagt till dottern att jag skulle sova borta (lite taskigt kanske men...). Pappan tog alltså även natten och gick in till henne om hon vaknade. Efter ett tag accepterade hon pappa även när jag var hemma och vi körde med varannan kväll.
    Inga av mina barn har sovit i sin säng på dagarna. Äldsta vägrade sova i spjälsängen dagtid utan sov bara i vagnen på promenad. Vi fortsatte på samma linje med småsystrarna. 

Svar på tråden Matschema för 10 månaders