• karamello

Köpa hund trots allergi?

Hej! Jag har länge tänkt på att köpa hund, problemet är bara att jag har pälsdjursallergi. Trots min allergi har jag haft både häst och katt under flera år och det har ibland varit ett problem i form av röda ögon, kliande och rinnande näsa. Sambon har tidigare haft hund och är lite smått sugen på att köpa hund igen, därav frågan.

Ni som har hund och pälsdjursallergi, hur har ni löst det? Vilken hundras har ni? Hur fungerar det för er med pälsdjursallergi?

När det kommer till val av hund vill jag inte ha en stor hund utan något åt knähundshållet. Vilka raser är att rekommendera? Vilka raser bör jag undvika?

Tacksam för svar!
    Kram

• Svar på tråden Köpa hund trots allergi?
  • Birgitta02

Det finns ju hundraser som ska ha lite mindre allergener än andra. Det påstås att pudel ex.vis är lite snällare ur allergisynpunkt. Det finns nog en del att läsa om. Googla!

• beam82

Pudel hårar inte och många allergiker klarar av dem utan problem. Min son är allergisk (dock inte så jättekänslig) men han klarar av min mammas pudel helt.

• Långbenopluto

Min man är allergiker och vi har både hund o katt.

Han tar en receptbelagd tablett varje dag som funkar bra. Han får inga biverkningar av den som han blev av andra mediciner som finns receptfritt.

• Akua

Risken finns att allergin blir värre. Du kanske kan prova att ha hund genom att låna någon annans hund under en tid.

• karamello
    Korpen skrev 2014-04-14 10:21:08 följande:
    Min man är allergiker och vi har både hund o katt.

Han tar en receptbelagd tablett varje dag som funkar bra. Han får inga biverkningar av den som han blev av andra mediciner som finns receptfritt.
    Vet du vilka receptbelagda tabletter han tar och vad de innehåller? Tänker mest eftersom dessa verkar bra så kan jag rådfråga min läkare om de är något alternativ för mig.

Vilken ras har hunden? Märker han av några begränsningar med sin allergi?

Härligt att det fungerar bra för er med djuren trots allergi :)
  • karamello
    Akua skrev 2014-04-14 10:27:38 följande:
    Risken finns att allergin blir värre. Du kanske kan prova att ha hund genom att låna någon annans hund under en tid.
    Problemet är att alla jag känner har stora hundar och jag är löjlig som är rädd för större hundar eftersom jag själv inte är så lång (163 cm). Redan nu vet jag att ögon och näsa kliar om jag har pälsdjur nära ansiktet och efter några timmar blir ögonen röda, fast det är i och för sig när det handlar om min katt och alla säger att katt brukar vara värre. Kanske inte blir lika illa med hund, men vad vet jag... Får försöka forska i det där med att se om jag kan låna hem någon kompis hund ett tag längre in i framtiden.
  • viseversa

Bedlingtonterrier. Min sambo är allärgisk och han tål sina föräldrars bedlingtonterrier. Domar haft flera såna genom åren och han har aldrig reagerat på dom. Ingen annan allergiker heller faktiskt. Det är inte en pytteliten hund men inte heller en stor.

• vad ska man heta

Nu kan jag inte stava till raserna men coton de tuler och bichon havanaise är allergivänliga sen finns det en till vit knähund jag inte vet namnet på

• Dexter dot com

Om du är beredd att medicinera dagligen och må lite halvrisigt om allergin eskalerar tycker jag visst du kan skaffa hund. 
    Bichonraserna,malteser, dvärgschnauzer , griffon bruxellois och pudel sägs vara lite bättre för allergiker men det är ju oftast helt individuellt.
    Fundera på vad du ska ha hunden till, bestäm dig för en ras och kontakta uppfödare och fråga om du får komma och umgås en hel dag med ett gäng hundar, gärna valpar då allergiker brukar reagera värst på valpar.

• Akua
    karamello skrev 2014-04-14 10:33:56 följande:
    Problemet är att alla jag känner har stora hundar och jag är löjlig som är rädd för större hundar eftersom jag själv inte är så lång (163 cm). Redan nu vet jag att ögon och näsa kliar om jag har pälsdjur nära ansiktet och efter några timmar blir ögonen röda, fast det är i och för sig när det handlar om min katt och alla säger att katt brukar vara värre. Kanske inte blir lika illa med hund, men vad vet jag... Får försöka forska i det där med att se om jag kan låna hem någon kompis hund ett tag längre in i framtiden.

Om ni hittar en ras som är mer intressant kanske ni kan få låna en hund av uppfödaren eller kan få kontakt med andra i er stad som var den hundraser och låna den hunden. Jag är lika lång som du och är mer rädd för små hundar än stora :P. Allt handlar ju om hur väl uppfostrade de är :)
Svar på tråden Köpa hund trots allergi?