• Anonym (Längtar!)

Köpa importerad hund på Blocket?

Är sjukskriven och har inte ekonomin för att köpa en hund för 10.000kr-17.000kr.
    Har hittat en tjej som säljer mopsvalpar på en känd annonssajt;). Valparna finns inte i Sverige men kommer att levereras till mig för 3000kr med alla papper.
    Kan jag lita på henne?

• Svar på tråden Köpa importerad hund på Blocket?
  • Anonym (nej)

Nej                      

• Anonym (hundägare)

Nej, det kan du inte. Du har ingen aning om vaccinationer och om valpen är frisk. Många vaccinationsintyg utomlands förfalskas av "veterinärer" pga profit. Du löper risk att få in sjukdomar som inte finns hos oss. Du riskerar en hund med rabies som faktiskt är livsfarligt för dig också. Du riskerar få in andra sjukdomar som smittar människan.

Har du inte råd att köpa en hund här i Sverige så har du inte råd att köpa hund alls. De veterinärkostnader du riskerar hamna i blir mångdubbelt dyra än en frisk, vaccinerad svensk hund.

Dessa "papper" du hänvisar till.... glöm dom.

Fortsätt kika på sajterna om omplaceringshundar, eller blandraser. Men jag går ut med stor VARNING att köpa en hund utomlands där du inte vet linjer, uppfödare etc. på hunden. Hur vet du att den inte kommer från valpfabrik?

• Anonym (LURAD)
    Anonym (Längtar!) skrev 2014-04-14 11:17:58 följande:
    Är sjukskriven och har inte ekonomin för att köpa en hund för 10.000kr-17.000kr. Har hittat en tjej som säljer mopsvalpar på en känd annonssajt;). Valparna finns inte i Sverige men kommer att levereras till mig för 3000kr med alla papper. Kan jag lita på henne?
    Har du så dålig ekonomi skall du inte ha hund över huvud taget !
    Det krävs en " hundbuffert " på mellan 5-10.000 för att klara av en olycka, trots försäkring.
    En hund kan bli dyr, väldigt dyr.

Köper du sedan en mopps, så grattis, en hund med mer problem än snitt rasen.
    Tar du den sedan från utlandet så är du garanterad att få problem med hunden.
    "Veterinär " papperna du får är lika mkt  värda som ditt dasspapper !!!

Tänk efter lite !!!
    3.000 och hunden levereras hem till dig.....
    Resa tur och retur för hundägaren, vad kostar det  ?
    Veterinär papper och vaccin osv för hundägaren, vad kostar det ???

Dessa kostnader överstiger absolut de 3.000.- jycken kostar.

LURENDREJERI !!!!! Demon
  • UCharlotte
    Verkar det för bra för att vara sant
    brukar det vara just så...

Importhundar ska ha ALLA sina papper i ordning:
    Är den friskförklarad?
    Har den stamtavla
    Är den vaccinerad
    Har den pass?
    Vad vet du om grundkenneln?
    Vad vet du om försäljaren?

Mina importer har kostat mellan 12-50.000, jag skulle aldrig köpa en för tre tusen.
    Standard för en vanlig rasren hund i Europa, utan meriter och sånt, är 1000-1500 Euro.
  • Jemp

Nej nej nej!

OM du öht får valpen riskerar du att dra på dig alla problem med smuggelvalpar;
    Sjuk hund, olagligt importerad som drar på en massa sjukdomar som kan påverka hela landet (tex ska vi vara väldigt glada över att Sverige är rabiesfritt).
    Har inte hunden de rätta pappren kan den även (om du får den och den är frisk då) bli "hittat" av ansvarig myndighet och tvingas avlivas i efterhand.

• sesssa

Ett annat alternativ kan väll vara att vara fodervärd till en hund?

• Anonym (Kalle)

Det kostar att ha hund som någon nämner. Veterinärbesök för analsäcksinflammation och två korta återbesök ca 2500kr. Det kostar mer i storstan. Hundar kostar mer än du tror!

• MuppinCowboy

Håller med alla andra, nej nej nej, du ska inte köpa denna hund.

Jag förstår att du längtar efter en hund och blev glad över den här chansen men om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast så.
    Genom att tänka egoistiskt och köpa billiga (smuggel)hundar så bidrar man till att andra hundar far illa.

Dumhet diskriminerar inte
  • Tengel

Osäkert om det ens finns någon hund, jag tror det är en blåsning.
    Även om det nu skulle vara sant så är det inte ok att köpa smuggelhundar eftersom vi får in sjukdomar som vi tidigare varit förskonade ifrån.

Om du har så pass dålig ekonomi borde du inte skaffa hund öht precis som andra skrivit kan en hund kosta väldigt mycket, speciellt om den blir sjuk.

Många söker ju dagmatte eller liknande det kanske vore något för dig? Passar ju bra om du ändå är sjukskriven.
    Självklart är det inte samma sak som att ha en egen men bättre än inget om du längta efter att ha hund.

• lollo2014

Nej, köp inte hunden. Vänta tills du hittar rätt hund och spara pengar så du kan köpa hund en dag

• Ann Cistrus

Genom att köpa billiga importhundar på Blocket ger man understöd till den vidriga handel med små valpar som innebär att de smugglas över Öresundsbron intryckta under sätena med ihoptejpade munnar. Är inte det allmänt känt? 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Gweny

Nej nej! Jag föder själv upp mops och är med i SKK. Du kan hitta överallt om dessa importerade valpar, som ofta kommer från hemska förhållanden och bär sjukdomar osv. Det är anledning varför dem är billigare. Var kritisk och välj istället en uppfödare som har fakta ocj bakgrund och där valpen fått en bra familjär start i livet.

• Anonym (omplacering)

Det är inte inköpet som kostar med hund, min ena tjej blev förgiftad i höstas. Vi fick under en tvåveckorsperiod besöka vet var annan till var tredje dag för dropp och prover... Det kostade mig 15 oookr... Utöver vad försäkringen tog...

Fundera på en omplacering istället! Det ligger nu flera ute på mopsordens hemsida från mycker seriösa uppfödare där du får stamtavla och god suport.

mopsorden.se/kopa-mops/omplaceringar/

Lycka till med hundköpandet =)

• Apopan

Jag kan nästan lova dig att om du inte slänger pengarna i sjön helt och hållet (då du kanske inte ens får någon valp), så kommer hunden bli dyrare än vad du tänkt iom att du kommer få en sjuk insmugglad stackars krake till hund. Inte omöjligt att den kommer få massa beteendeproblem iom att den har tillbringat första veckorna av sitt liv under vedervärdiga förhållanden.

Tycker med andra ord att du skall avstå. Om inte för detta så för att en inte skall stödja oetisk handel av hundar, vilket detta antagligen är.

Svar på tråden Köpa importerad hund på Blocket?