• adak

Ingen mens men neg grav.test

Ni som känner igen er får gärna dela med er av egna upplevelser och erfarenheter.

Jag och min sambo bestämde oss i somras att vi ville försöka bli med barn. Då slutade jag med mina p-piller som jag tagit under 1,5 år och har försökt sedan dess. Min mens kom igång direkt och jag fick en menscykel på ca 32 dagar varje månad. Vi är medvetna om att det kan ta ett bra tag innan p-piller går ur kroppen. Men då jag har vänner som blivit gravida direkt efter de slutat vet man inte riktigt vilket ben man ska stå på.

Idag är jag inne på en menscykel på 48 dagar och bör ha fått min mens för ca 9 dagar sedan (enligt menskoll, kanske inte helt pålitligt). Jag har haft massor flytningar, varit trött och haft mycket ont i huvudet. Jag har även haft mensvärk, främst i ryggen och lite i magen. Jag testade mig i förrgår och då visade testet (ACO'S) neg.

Jag vet att när man längtar efter barn kan man gärna få för sig att känna sig gravid men jag försöker hålla mig så neutral som möjligt. Jag mår inte illa och tycker inte att bröst eller jag har svullnat.

Vad kan man göra? Jag vill ju få rutin på min mens och ägglossning så våra chanser för att bli gravid ökar.

Någon som känner igen sig och kan dela med sig eller ge lite goda råd?

• Svar på tråden Ingen mens men neg grav.test
  • Pandamamma79

Hur var mensen innan du började med p-piller? Du fick snabbt mens efter p-pillerstopp...tycker du att det blir fler och fler dagar mellan menstillfällena?

• adak

Pandamamma79:
    Precis som du skriver så har det faktiskt blivit fler dagar mellan menstillfällerna, snittat på 37 dagar de senaste månaderna. Vad beror detta på, ställer den in sig på att ha oregelbunden igen kanske? Jag hade till och från regelbunden innan. Vad kan man höra åt detta? Så svårt att veta när man har ägglossning och testerna har inte hjälpt oss.

• Pandamamma79

Du kanske har pco som jag har. Sällan eller aldrig äl. Det behöver inte vara några problem att få barn. Men får man det bekräftat så kan man få behandling i pillerform.

Jag hade utan p-piller mens ca 3-4 gånger om året. Läkare har mer eller mindre konstaterat att jag inte har ägglossning.

Detta är väldigt vanligt. En väldigt lindrig diagnos.

Men...det kan ju vara något annat.

Du har ju rätt att bli undersökt.

• adak
    Pandamamma79: Tack för ditt tips, detta ska jag kolla upp. Har hört talas om pco tidigare men inte tänkte att jag kan ha det. Måste man vänta 1 år (man ska ju försöka ett år vad gäller övriga försök innan man får hjälp) eller kan man göra en undersökning hos gyn ändå?

Kanske ingen fråga du vill svara på så det behöver du inte. Men hur har det gått för er att få barn när du har pco? Har nu fått försöka mycket? Hur har din kropp reagerat på pillerna? Hört något om dem tidigare och personer som reagerat illa på dessa piller.
  • Pandamamma79

Det är ju ofta så att man ska ha försökt i ett år för att få hjälp. Men...för det första så vet de inte hur länge ni försökt, för det andra så vet du att du inte haft mens var fjärde vecka exakt, sedan innan. Du vet att du har oregelbunden mens, även ifall den inte är extremt oregelbunden.

Så, ja. Du har rätt att kolla upp hur det ser ut där inne. Oavsett om du försöker få barn eller inte. Så det är ditt beslut ifall du vill se ifall du kan kolla upp redan nu.

Jag ringde en privat klinik när vi försökt ca 6 mån (ganska inaktivt egentligen), mensen blev bara mer och mer sen. Kan ju vara en viss väntetid. Jag fick en tid 3 mån senare. Drygt.

Pergotime har hjälpt mig bli gravid tre gånger. Fick tyvärr missfall andra gången.

Pergotime kan ge en moodswings som heter duga, men vissa märker inget alls. Första gången kände jag inget speciellt mer än att jag kände av ägglossning för första gången.

Andra gången blev jag extremt grinig och otrevlig, tredje inte så mycket. Men helt klart värt det.

Första gången tog det 9 mån att bli gravid. Vi försökte inte aktivt till hundra alla månader plus att enkeldos de tre första månaderna inte gav mig äl. Sen började vi ha sex varannan dag från mensens slut.

Andra gången tog det på första försöket. Till vår förvåning. MA Började med dubbelkur direkt.

Tredje gången blev jag gravid ca 7 mån efter missfallet.

• Sooz

Hade min sista mena 21-26 mars och skulle haft mens 18e april men den har inte kommit, haft ont i brösten, mått illa och konstiga flytningar men 3 gravtest är negativa...

• adak
    Sooz skrev 2014-04-27 12:38:08 följande:
    Hade min sista mena 21-26 mars och skulle haft mens 18e april men den har inte kommit, haft ont i brösten, mått illa och konstiga flytningar men 3 gravtest är negativa…
    Hur gick det för dig?
  • Sooz

Fortfarande negativt men nu har jag inte kollat på ett tag, dock ingen mena i sikte =/ Fattar noll...

Svar på tråden Ingen mens men neg grav.test