• Anonym (förbannad)

Sluta ge oss skulden!!!

Blir bara så sjukt förbannad. Är tvungen att skriva av mig.

Vi har försökt skaffa barn i snart två års tid. Fyra missfall är vad vi fått.

Detta är något vi varit öppna om då vi behövt mycket stöd. Det ångrar jag nu.

Människor stöttar visserligen och är verkligen helt underbara på alla sätt och vis.

Sedan har vi (minst två) som ska komma med "goda råd". Vet inte hur många gånger jag hört från dessa att "Jag tror att du tänker för mycket på det. Därför går det inte. Jag har minsann några jag känner som hade svårt att få barn. Men så fort de adopterade blev de gravida. Slappna av och sluta tänk så blir det bra, ni kanske borde skaffa en hund?"

De ENDA jag hört komma med detta idiotiska uttal är personer som inte själva har barn, aldrig försökt skaffa och personer som har barn och aldrig haft problem att skaffa dem.

Det är verkligen att sparka på den som redan ligger!!
    Jag har försökt tala om för dem hur ovanligt det är att det händer. Men de vägrar ta åt sig av något utan fortsätter med samma idiotiska uttalanden.

Inte heller kan de tala om för mig var gränsen går mellan att tänka "lagom mycket" och "så mycket att kroppen låser sig".

Funderar starkt på att sluta umgås med dessa människor överhuvudtaget. Att de inte ens har mage att tänka till och inse hur sjukt ont det gör. Att de sparkar på den som redan ligger! Att de gör det till kvinnans fel att det inte går bra!

SLUTA KOMMA MED IDIOTISKA UTTALANDEN NI SEDAN INTE ENS KAN ARGUMENTERA FÖR!!!!!

• Svar på tråden Sluta ge oss skulden!!!
  • PennyLane

Hej ts! Skriver som många andra här. Folk menar väl men tänker sig inte för hur de formulerar sig.

Tycker också att det där " Jo men det är för att du är stressad och din kropp känner av det " - snacket är riktigt irriterande och faktiskt skuldbeläggande.

Om man som kvinna inte skulle kunna bli gravid för att man är stressad så kan man ju fråga sig varför kvinnor i krig och våldtagna kvinnor kan bli gravida.

Jag önskar dig all lycka och hoppas du får ditt efterlängtade barn. Stor kram

• Trinity78
    Gathehielm skrev 2014-04-15 09:28:32 följande:
    Åh, herrejävlar ja. Jag har hört samma skit älta hål i huvet på mig.

Skitsnack.

Skitsnack.

Ja, jag är säker på att fem procent av alla asiater är direkta ättlingar till Djingis Kahn för att han gjorde sina älskarinnor så avslappnade med fotmassage och bubbelbad.
    Fulländat skitsnack.

Åh, dra åt helvete!

Reproductively challenged
  • Anonym (slutade tänka.)
    Gathehielm skrev 2014-04-15 09:28:32 följande:
    Åh, herrejävlar ja. Jag har hört samma skit älta hål i huvet på mig.

Skitsnack.

Skitsnack.

Ja, jag är säker på att fem procent av alla asiater är direkta ättlingar till Djingis Kahn för att han gjorde sina älskarinnor så avslappnade med fotmassage och bubbelbad.
    Fulländat skitsnack.

Åh, dra åt helvete!
    Jag är helt övertygad om att när jag äntligen blev gravid efter tre års försök var för att jag slutade tänka. Finns ingen annan förklaring faktiskt. Och jag minns så väl att jag verkligen kände att: "Nej, nu vill jag inte ha barn ändå".  Började plugga och hade så kul med nya vänner. Det var som att en spärr hade släppt i hjärnan. Jag testade positivt nästan på en gång. Dock slutade den första graviditeten i missfall, men jag blev snabbt gravid igen efter.

DOCK hjälper det INTE att säga det. För jag vet att när man är mitt i det kan man bara inte sluta tänka helt plötsligt. För det försökte jag många gånger. Så i sig är det nog inte rent skitsnack, men det är ju omöjligt att sluta tänka.

Jag håller tummarna för dig TS att det snart blir en liten! 
  • Anonym (Samma)

Med all respekt "slutade tänka",men hur menar du att man för det första kan sluta tänka och sen för det andra hur i all sin dar det skulle påverka!? Finns ägg,spermier och bra slemhinna är det 100% omöjligt påverka på minsta lilla vis.

• Anonym (sluta sprida myt)
    Anonym (slutade tänka.) skrev 2014-04-15 20:44:08 följande:
    Jag är helt övertygad om att när jag äntligen blev gravid efter tre års försök var för att jag slutade tänka. Finns ingen annan förklaring faktiskt. Och jag minns så väl att jag verkligen kände att: "Nej, nu vill jag inte ha barn ändå".  Började plugga och hade så kul med nya vänner. Det var som att en spärr hade släppt i hjärnan. Jag testade positivt nästan på en gång. Dock slutade den första graviditeten i missfall, men jag blev snabbt gravid igen efter.

DOCK hjälper det INTE att säga det. För jag vet att när man är mitt i det kan man bara inte sluta tänka helt plötsligt. För det försökte jag många gånger. Så i sig är det nog inte rent skitsnack, men det är ju omöjligt att sluta tänka.

Jag håller tummarna för dig TS att det snart blir en liten! 
    JO det finns en annan förklaring!!! SLUMPEN! Hur svårt ska det vara att förstå att slumpen är förklaringen?!
    30 % av problem med barnlöshet beror på något hos mannen, 30% är det något hos kvinnan, 30% är det något hos båda.....i 10% är det oförklarligt. Sen är det så att det är VÄLDIGT få människor som är helt sterila, det finns alltså nästan alltid en yttepytteliten chans att bli gravid och ibland blir man det TROTS dokumenterade medicinska orsaker. Det har i så fall INGENTING att göra med huruvida man tänker på det eller ej.
  • Anonym (Vän)

På vilket sätt önskar du att dina vänner ska visa sitt stöd?

• Gena
    Anonym (Samma) skrev 2014-04-14 14:44:01 följande:
    Nej,inga tips alls! Ja,möjligen från de som kämpat i åratal och fått hjälp och lyckats,men inte från er fertila som faktiskt inget vet utan bara sprider myter ni gått på. Finnas där,lyssna,stötta när det återigen går åt h-vete,men absolut inte "peppa" med slappna av-historier! Din granne kanske fick barn spontant 2 år efter en adoption,men det är fullt möjligt eftersom extremt få är sterila och det händer dessutom bara 4% av alla som adopterat och hjälper ju inte just mig.
    Jag tror Anonym (...)  ville ha tips på vad man kan säga till en som har problem att få barn. Inte att Anonym ville ge tips till den barnlöse.
  • Gena

Jag har faktiskt aldrig fått en fånig kommentar. Men å andra sidan vet vi ju exakt vad problemet är (spermieantal), och de som vet om att vi måstat göra IVF vet också varför. Så de säger inget fånigt. Men sedan vi fick ett barn verkar många tro att det är fritt fram att fråga när vi ska ha fler, och jag har ingen lust att berätta om våra problem för folk jag inte känner så väl.

• Anonym (barnlängtan)

"att sluta tänka på det"
    är så himla dumt sagtSkrikandes
    Jag har tänkt på det varje dag i snart 4 år, tagit oändligt många ÄL tester o gravtester o fått 6 missfall...
    knaprat mediciner o tagit massor av prover o dropp o stuckit mig i magen varje dag i 8 månader nu (plus några veckor vid de senaste missfallen dessutom)....o kollat efter blod vid toabesök är så inbyggt i mig vid det här laget...suttit i KK s väntrum o väntat på domen flera gånger...gråtit så många tårar...
    Så trots att jag "tänkt" på det har jag alltså blivit gravid flera gånger o nu äntligen har vi med hjälp av rätt medicinsk behandling via Aten kommit så långt som till v 37.
    Om jag inte "tänkt" på det hade jag aldrig hittat information om Aten o då kanske vi inte hade varit så nära ett barn!Drömmer

• Trinity78
    Anonym (barnlängtan) skrev 2014-04-18 08:01:34 följande:
    "att sluta tänka på det"
    är så himla dumt sagtSkrikandes
    Jag har tänkt på det varje dag i snart 4 år, tagit oändligt många ÄL tester o gravtester o fått 6 missfall...
    knaprat mediciner o tagit massor av prover o dropp o stuckit mig i magen varje dag i 8 månader nu (plus några veckor vid de senaste missfallen dessutom)....o kollat efter blod vid toabesök är så inbyggt i mig vid det här laget...suttit i KK s väntrum o väntat på domen flera gånger...gråtit så många tårar...
    Så trots att jag "tänkt" på det har jag alltså blivit gravid flera gånger o nu äntligen har vi med hjälp av rätt medicinsk behandling via Aten kommit så långt som till v 37.
    Om jag inte "tänkt" på det hade jag aldrig hittat information om Aten o då kanske vi inte hade varit så nära ett barn!Drömmer
    Grattis till bebisen Vad fick du för hjälp i Aten?
    Reproductively challenged
  • Anonym (barnlängtan)
    Trinity78 skrev 2014-04-18 09:02:47 följande:
    Grattis till bebisen Vad fick du för hjälp i Aten?
    Tack!Glad

immunutredning som visade på aggressivt immunförsvar
    så behandlingen mot det är Intralipiddropp, Fragmin, babyaspirine (typ trombyl) samt prednisolon(cortison)
    (dessutom är fiskolja o tomatjuice bra)
    läs mer på fertilitetsguiden.se
  • Kasperina

Jag blir fortfarande skogstokig av sådana kommentarer även om jag lämnat både barnlösheten och sorgen bakom mig för ett tag sen. Jag har varit relativt förskonad från dem i min absoluta närhet, men det har mest att göra med att jag berättade för alla släkt och vänner om första missfallet (som kom efter 9 mån försök). Sen är det ju så fantastiskt att alla dessa knep oftast fungerat för en bekants bekants mosters styvsons kusin...
    Personligen fick jag veta att min ena äggledare var förstörd två veckor efter att vi ställde oss i adoptionskö, något som inte heller är helt ovanligt (hittade fyra personer till här på FL som råkat ut för samma sak) men EXAKT lika relaterat till själva köandet som att inleda adoptionsprocess eller "slappna av" är relaterat till graviditet. Alltså inte alls.
    Lycka till, och hoppas ni snart får er första guldklimp!

• LängtansBlåaBlomma
    Anonym (Vän) skrev 2014-04-15 21:26:29 följande:
    På vilket sätt önskar du att dina vänner ska visa sitt stöd?
    Min vän som vet, ställer frågor hur det går och hur jag mår men kollar försiktigt av om jag vill prata om det, vill jag inte så byter hon ämne. Hon ger inga råd men kan vara bollplank om jag ältar. Ibland när jag behöver så peppar hon och säger saker som Det kommer gå, Du kommer bli en jättebra mamma m m.
    Det är hur jag uppskattar henne!
Svar på tråden Sluta ge oss skulden!!!