Hjälp! "Mor-dotterhäst/ponny" lååång 13-åring....
Någon som kan ge lite synpunkter/input i detta, så blir jag jätteglad! Bakgrund: jag, mamma på +40, rider på ridskola 2 ggr/v sedan 5 år, har innan det haft egna ponnys, ridit på ridskola till o från i alla år, med avbrott för småbarn osv Hyfsat "duktig", ligger väl på LA nivå i dressyren. Är 171 cm lång, väger 65-67 kg. Dotter: 13 år, rider på ridskola sedan 5 år, 1 g/v o medryttare 1 g/v. Hon är också hyfsat "duktig", kom 2:a i LM i LB:1 på 65%. Hon är en lång tjej:180 cm... Långa ben... Tror hon väger ca 55 kg. Bra balans när hon rider. Den enda ponnyn hon rider på ridskolan är 147 cm, men inte speciellt bred. Visst ser hon lång ut på honom, men inte helknasigt. Annars rider hon mest en kraftigt byggd irländare på ca 155. Nu går vi då i häst-hyrar/-fodervärd/-köpar tankar.... Pga hennes längd, så talar det såklart för en storhäst.... Men hon är ju bara 13, och hade gärna velat kunna tävla lite... Jag vill också kunna rida ibland på den. Ska vi försöka leta efter en kraftigt byggd maxad D-ponny? Vad är det för raser isf? Vill hästägare att såpass långa ryttare rider deras ponnys (tänker på fodervärd)? Eller ska vi helt slå ponny ur hågen?