• Anonym (nyfiken)

Bup-utredning

Lång historia kort.. Imorgon ska sambon med ex och barn (11år) till BUP. Och eftersom jag varken vill eller får vara med så är jag lite nyfiken på vad som händer. Barnet är där på remiss från skolans kurator.

Jag har valt att av många anledningar låta sambon ta hand om barnet själv något jag vet hans ex tycker är för j*****t och att "så gör man inte". Är det något som kommer upp på tapeten vid sådana samtal?  Och vad pratar man rent generellt om  på sådana samtal?

• Svar på tråden Bup-utredning
  • Långbenopluto

Vad menar du att du låtit sambon ta hand om barnet själv?

Gör du alltså aldrig något med/för barnet?

• Anonym (nyfiken)
    Korpen skrev 2014-04-14 18:22:35 följande:
    Vad menar du att du låtit sambon ta hand om barnet själv?

Gör du alltså aldrig något med/för barnet?
    Han har 100% ansvar för barnet och det enda jag lägger mig i är sånt som rör alla i hushållet tex byte av dagar. Jag gör bara det barnet själv ber mig om tex läxhjälp.
    Siglas skrev 2014-04-14 18:34:49 följande:
    Varför får du inte vara med undrar jag???

Mamman vill inte och jag vill själv inte heller vara med.
  • Anonym (0%)

Men om pappan till 100% själv tar ansvar för sitt barn, och om du  också föredrar att ha det så, är det väl inte konstigt om mamman inte vill involvera dig i BUP?

• Anonym (***)

Är du orolig att du är en av anledningarna till barnets dåliga mående?

I annat fall förstår jag inte varför du öht bryr dig om vad som händer på BUP när du har NOLL intresse av barnet ifråga?!

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (0%) skrev 2014-04-14 19:31:45 följande:
    Men om pappan till 100% själv tar ansvar för sitt barn, och om du  också föredrar att ha det så, är det väl inte konstigt om mamman inte vill involvera dig i BUP?
    Nej det är inte ett dugg konstigt och om du läst vad jag skrivit så VILL jag inte heller vara med där.
    Anonym (***) skrev 2014-04-14 19:42:05 följande:
    Är du orolig att du är en av anledningarna till barnets dåliga mående?

I annat fall förstår jag inte varför du öht bryr dig om vad som händer på BUP när du har NOLL intresse av barnet ifråga?!
    Och vem har sagt att jag har noll intresse av barnet bara för att sambon själv får ta ansvar för barnet?? Och nej jag är inte ett dugg orolig för att jag är en anledning till det.

Och nu var det inte det jag frågade efter utan vad som sker på en utredning

• Anonym (***)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-04-14 20:12:57 följande:
    Nej det är inte ett dugg konstigt och om du läst vad jag skrivit så VILL jag inte heller vara med där.

Och vem har sagt att jag har noll intresse av barnet bara för att sambon själv får ta ansvar för barnet?? Och nej jag är inte ett dugg orolig för att jag är en anledning till det.

Och nu var det inte det jag frågade efter utan vad som sker på en utredning

Jo, det var exakt det du frågade:

"Jag har valt att av många anledningar låta sambon ta hand om barnet själv något jag vet hans ex tycker är för j*****t och att "så gör man inte". Är det något som kommer upp på tapeten vid sådana samtal"

Får väl hoppas att du inte blir omtalad öht eftersom du inte finns i barnets liv mer än i periferin tills vidare.
  • Mamapingu

Det beror ju såklart på vad barnet är där för. Är det en utredning för ev depression? En ADHD-utredning? Utredning pga socialt avvikande beteende? Etc etc. 

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (***) skrev 2014-04-14 20:15:38 följande:
    Jo, det var exakt det du frågade: "Jag har valt att av många anledningar låta sambon ta hand om barnet själv något jag vet hans ex tycker är för j*****t och att "så gör man inte". Är det något som kommer upp på tapeten vid sådana samtal" Får väl hoppas att du inte blir omtalad öht eftersom du inte finns i barnets liv mer än i periferin tills vidare.

Då får jag väl förtydliga mig då. Det jag undrar då är om hur man väljer att göra hemma med att ta ansvar eller inte ansvar, är det något som kommer att frågas efter. Och ja jag hoppas verkligen att jag inte omnämns för detta är något vårdnadshavarna får ta hand om. Sen hjälper jag gärna sambon om han vill
  • Anonym (nyfiken)
    Mamapingu skrev 2014-04-14 20:16:02 följande:
    Det beror ju såklart på vad barnet är där för. Är det en utredning för ev depression? En ADHD-utredning? Utredning pga socialt avvikande beteende? Etc etc. 

Väl mest skolan som undrar om nåt är fel, barnet skolkar mycket dock bara på mammas veckor. Och hänger inte med på lektionerna utan sitter och drömmer
  • Anonym (???)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-04-14 20:27:30 följande:

Då får jag väl förtydliga mig då. Det jag undrar då är om hur man väljer att göra hemma med att ta ansvar eller inte ansvar, är det något som kommer att frågas efter. Och ja jag hoppas verkligen att jag inte omnämns för detta är något vårdnadshavarna får ta hand om. Sen hjälper jag gärna sambon om han vill
    Shit pommes, snubblade in på denna tråd bara. Helt off topic - men vi gör en utredning på min son på bup och där är mamma, pappa och bonuspappa närvarande.

Shit vad glad jag är för att min man tar ett komplett ansvar för min son och engagerar sig i precis allt som rör honom - både i allt gott och allt "dåligt". Förstår inte för mitt liv hur man som sambo inte vill engagera sig i sitt bonusbarn.
  • Långbenopluto
    Anonym (???) skrev 2014-04-14 20:53:51 följande:
    Shit pommes, snubblade in på denna tråd bara. Helt off topic - men vi gör en utredning på min son på bup och där är mamma, pappa och bonuspappa närvarande.

Shit vad glad jag är för att min man tar ett komplett ansvar för min son och engagerar sig i precis allt som rör honom - både i allt gott och allt "dåligt". Förstår inte för mitt liv hur man som sambo inte vill engagera sig i sitt bonusbarn.

Nä, det fattar inte jag heller... då är man ingen riktig familj!
  • Anonym (???)
    Korpen skrev 2014-04-14 20:56:44 följande:

Nä, det fattar inte jag heller... då är man ingen riktig familj!
    Nej det vore som att leva som singelförälder, fast ändå tillsammans med en annan vuxen.

Jag hade aldrig kunnat leva med min man om han inte älskade min son som sin egen. Han gör ingen skillnad på bonusen eller våra gemensamma.

Nåväl, vi är alla olika och det kanske funkar finfint för TS sambo.
  • Anonym (***)
    Anonym (???) skrev 2014-04-14 20:59:44 följande:
    Nej det vore som att leva som singelförälder, fast ändå tillsammans med en annan vuxen.

Jag hade aldrig kunnat leva med min man om han inte älskade min son som sin egen. Han gör ingen skillnad på bonusen eller våra gemensamma.

Nåväl, vi är alla olika och det kanske funkar finfint för TS sambo.
    Jag tycker man kan ha det så så länge man inte bor ihop. Då kan man välja att enbart träffas när föräldern är barnfri.
  • Anonym (???)
    Anonym (***) skrev 2014-04-14 21:08:56 följande:
    Jag tycker man kan ha det så så länge man inte bor ihop. Då kan man välja att enbart träffas när föräldern är barnfri.
    Ja absolut, men de är ju sambos... Och de får självklart välja att ha det så. Blev bara väldigt förvånad.
  • Anonym (***)
    Anonym (???) skrev 2014-04-14 21:24:18 följande:
    Ja absolut, men de är ju sambos... Och de får självklart välja att ha det så. Blev bara väldigt förvånad.
    Jo, jag vet att ts och sambon bor ihop. Men jag håller med dig, jag skulle inte kunna leva så.
  • Ess
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-04-14 20:31:11 följande:

Väl mest skolan som undrar om nåt är fel, barnet skolkar mycket dock bara på mammas veckor. Och hänger inte med på lektionerna utan sitter och drömmer
    Då är det väl det som tas upp, varför barnet bara skolkar på mamma veckan. Då är det ju möjligt att skillnader i hemförhållandena kommer upp, men jag ser ingen anledning till att du ska komma på tapeten. OM det inte är så att du står med en yxa och hotar barnet om det inte går till skolan, så det liksom är därför den biten funkar hos pappan.
  • Anonym (nyfiken)
    Ess skrev 2014-04-14 21:51:49 följande:
    Då är det väl det som tas upp, varför barnet bara skolkar på mamma veckan. Då är det ju möjligt att skillnader i hemförhållandena kommer upp, men jag ser ingen anledning till att du ska komma på tapeten. OM det inte är så att du står med en yxa och hotar barnet om det inte går till skolan, så det liksom är därför den biten funkar hos pappan.

Klart jag står med yxa i högsta hugg på morgonen . Nädå skämt åsido. Har faktiskt ingen aning om varför det funkar här för oftast är ingen hemma på morgonen, däremot är mamma alltid hemma på morgonen.....
Svar på tråden Bup-utredning