Att be någon vara referens
Hej!
Jag håller just nu på att söker mina första jobb efter universitetsexamen Jag har pluggat länge samt varit föräldraledig i slutet av utbildningen och sist jag arbetade var 2011. Mitt brev och CV är i stort sett klart och behöver skickas iväg inom de närmsta dagarna. Jag har sån fruktansvärd ångest inför att kontakta referenspersoner och jag kan ju inte dra på det hur länge som helst, jag måste ju skicka iväg min ansökan. Jag är bara så rädd att de ska säga att de inte vill eller kan lämna referenser Har fruktansvärd ångest och mår så dåligt över detta dygnet runt. Jag brukar inte tycka de är så farligt rent allmänt att ringa samtal och så men när det kommer till människor som jag är så här beroende av är det barta för hemskt. Med tanke på vad jag sysslat med de senaste åren så finns det inte heller en uppsjö av lämpliga personer utan det finns i princip två personer och om inte dessa ställer upp vet jag inte vad jag gör!
Jag är dessutom lite rädd att de ska fråga om det är något särskilt jag vill att de ska framhålla men det kan jag inte svara på...
HUR ska jag få detta gjort och utan att låta helnervös när jag ringer dem?