• Anonym (ångest)

Att be någon vara referens

Hej!

Jag håller just nu på att söker mina första jobb efter universitetsexamen Jag har pluggat länge samt varit föräldraledig i slutet av utbildningen och sist jag arbetade var 2011. Mitt brev och CV är i stort sett klart och behöver skickas iväg inom de närmsta dagarna. Jag har sån fruktansvärd ångest inför att kontakta referenspersoner och jag kan ju inte dra på det hur länge som helst, jag måste ju skicka iväg min ansökan. Jag är bara så rädd att de ska säga att de inte vill eller kan lämna referenser Har fruktansvärd ångest och mår så dåligt över detta dygnet runt. Jag brukar inte tycka de är så farligt rent allmänt att ringa samtal och så men när det kommer till människor som jag är så här beroende av är det barta för hemskt. Med tanke på vad jag sysslat med de senaste åren så finns det inte heller en uppsjö av lämpliga personer utan det finns i princip två personer och om inte dessa ställer upp vet jag inte vad jag gör!

Jag är dessutom lite rädd att de ska fråga om det är något särskilt jag vill att de ska framhålla men det kan jag inte svara på...

HUR ska jag få detta gjort och utan att låta helnervös när jag ringer dem?

• Svar på tråden Att be någon vara referens
  • Annelie 76

Jag tycker också det är vidrigt att ringa och fråga men jag tror de flesta känner sig hedrade av att bli utvalda till referenser. Enda sättet att få det gjort är att göra det... Ta ett djupt andetag, slå numret och vänta på att personen svarar. Fråga om personen fortfarande vill vara din referens och beskriv vilket jobb du tänker söka. Det kommer gå jättebra så gör det nu! På en gång!

• Anonym (ångest)
    Annelie 76 skrev 2014-04-15 11:43:53 följande:
    Jag tycker också det är vidrigt att ringa och fråga men jag tror de flesta känner sig hedrade av att bli utvalda till referenser. Enda sättet att få det gjort är att göra det... Ta ett djupt andetag, slå numret och vänta på att personen svarar. Fråga om personen fortfarande vill vara din referens och beskriv vilket jobb du tänker söka. Det kommer gå jättebra så gör det nu! På en gång!
    Jag har aldrig frågat dem tidigare utan det är första gången. Borde frågat när jag träffade dem senast men sköt på det... Jo, jag vet, man måste bara göra det det, jag förmår mig bara inte och det gör att jag tänker på detta hela tiden och inte får något annat gjort.
  • Anonym (gört)

Bara att göra, hade ett liknade problem nu när jag skulle söka sommarjobb. Studerat och vart föräldraledig i flera år och inga "nya" referenser. Jag lyfte helt sonika på luren och ringde, kontaktade tre personer varav en som jag inte känner så bra. Men det gick bra, det flesta vill ju ändå hjälpa en! :)

Och i värsta fall kan du ju alltid skriva "referenser lämnas på begäran" i CVt och kontakta referenserna inför en arbetsintervju, eller om de ber dig ta med två referenser och du endast har en förklara situationen. Det gjorde jag, hade vid ett tillfälle bara en chefsreferens och de ville ha två. Jag sa som det var, att jag arbetat på min tidigare arbetsplats i så pass många år samt studier och föräldraledighet, så chefer på ännu tidigare arbetsplatser knappast skulle komma ihåg vem jag var eller hur jag arbetat :)

• Annelie 76
    Anonym (ångest) skrev 2014-04-15 11:54:01 följande:
    Jag har aldrig frågat dem tidigare utan det är första gången. Borde frågat när jag träffade dem senast men sköt på det... Jo, jag vet, man måste bara göra det det, jag förmår mig bara inte och det gör att jag tänker på detta hela tiden och inte får något annat gjort.
    Ok, då är det lite värre. Men jag tror de blir smickrade av att bli tillfrågade. Tyvärr är enda sättet att få ro att göra det som känns jobbigt... Jag vet hur det är, är likadan. Har lite social fobi på köpet så jag har ångest i dagar när jag ska göra sånt här. Men samtidigt vet jag att enda sättet att bli av med ångesten är att få det gjort. Och det brukar alltid kännas bättre efteråt. Så ta dig i kragen nu, när du pratat med första kommer det gå mycket bättre att prata med andra och sen är det gjort! sen behöver du inte prata med dem igen på ett halvår eller så...
  • Anonym (ångest)
    Annelie 76 skrev 2014-04-15 12:20:03 följande:
    Ok, då är det lite värre. Men jag tror de blir smickrade av att bli tillfrågade. Tyvärr är enda sättet att få ro att göra det som känns jobbigt... Jag vet hur det är, är likadan. Har lite social fobi på köpet så jag har ångest i dagar när jag ska göra sånt här. Men samtidigt vet jag att enda sättet att bli av med ångesten är att få det gjort. Och det brukar alltid kännas bättre efteråt. Så ta dig i kragen nu, när du pratat med första kommer det gå mycket bättre att prata med andra och sen är det gjort! sen behöver du inte prata med dem igen på ett halvår eller så...

Jag har haft ångest i två veckor nu Och jag har inte ens social fobi. Jag tycker bara att just sånt här är fruktansvärt jobbigt, jag har något slags auktoritetsfobi

Anonym (gört) skrev 2014-04-15 12:12:18 följande:
    Bara att göra, hade ett liknade problem nu när jag skulle söka sommarjobb. Studerat och vart föräldraledig i flera år och inga "nya" referenser. Jag lyfte helt sonika på luren och ringde, kontaktade tre personer varav en som jag inte känner så bra. Men det gick bra, det flesta vill ju ändå hjälpa en! :)

Och i värsta fall kan du ju alltid skriva "referenser lämnas på begäran" i CVt och kontakta referenserna inför en arbetsintervju, eller om de ber dig ta med två referenser och du endast har en förklara situationen. Det gjorde jag, hade vid ett tillfälle bara en chefsreferens och de ville ha två. Jag sa som det var, att jag arbetat på min tidigare arbetsplats i så pass många år samt studier och föräldraledighet, så chefer på ännu tidigare arbetsplatser knappast skulle komma ihåg vem jag var eller hur jag arbetat :)

Jo, det har jag tänkt på också för jag behöver få iväg mina ansökningar men om jag skulle bli kallad på intervju inom kort tid så är det ju lite svårare. Jag måste ju fixa fram referenserna till intervjun och det är ju inte säkert att jag får tag i dem, de kan ju vara på semester eller annat.

• Dixie

kan du inte maila dem?

jag tycker det oftast är enklare - och dessutom behöver man inte känna att man stör de man kontaktar, utan de kan svara på mailet när de har tid!

• Anonym (ångest)
    Dixie skrev 2014-04-15 12:33:06 följande:
    kan du inte maila dem?

jag tycker det oftast är enklare - och dessutom behöver man inte känna att man stör de man kontaktar, utan de kan svara på mailet när de har tid!
    Jag har tänkt på det. Den ena kan jag inte maila då personen inte använder mail. Den andra är jag van att ha mailkorrespondens men jag tänker att ett telefonsamtal kanske är bättre, dels kan vi prata lite allmänt också, det var ett ta sedan vi pratade sist, dels kan personen fråga om det är något den undrar över och dels kanske det är svårare att säga nej...
  • Dixie
    Anonym (ångest) skrev 2014-04-15 12:36:10 följande:
    Jag har tänkt på det. Den ena kan jag inte maila då personen inte använder mail.
    finns det folk som inte andvänder mail!?
  • Anonym (ångest)
    Dixie skrev 2014-04-15 12:39:10 följande:
    finns det folk som inte andvänder mail!?
    Japp, i min bransch (kommande) finns det det Eller som koller mailen var tredje vecka typ Så dessa skule nog tycka det var lite konstigt om jag mailade när vi alltid har ringt tidigare plus att jag inte skulle veta när jag kan förvänta mig svar.
  • Anonym (O-lat)
    Anonym (ångest) skrev 2014-04-15 12:44:13 följande:
    Japp, i min bransch (kommande) finns det det Eller som koller mailen var tredje vecka typ Så dessa skule nog tycka det var lite konstigt om jag mailade när vi alltid har ringt tidigare plus att jag inte skulle veta när jag kan förvänta mig svar.
    Ja, då har du väl inget annat val än att ringa i så fall.

Det finns ju en massa trådar med liknande frågeställningar och jag kan tycka att ett genomtänkt och välformulerat mail oftast fungerar minst lika bra, om inte bättre, än ett nervöst telefonsamtal (har både själv begärt referens och efterfrågats som referens genom mail). Det går ju också att backa upp med ett telefonsamtal efter man har skickat mailet för att småprata lite och stämma av med referenspersonen.

Vidare har det nog hänt ibland att någon har ringt upp, småpratat och glömt att (eller inte vågat) be om att jag ska vara referens, vilket ju inte heller är så bra.  

Fördelen med mail är att man hinner få med fler uppgifter som man vill att referensen ska känna till (och när man själv blir tillfrågad att vara referens kan man använda mailet som stödunderlag när man kontaktas av den nya arbetsgivaren). Men det kanske inte fungerar i alla branscher och positioner förstås.
  • Anonym (ångest)

Så du tror att det är bättre att maila den person som använder mail? Det är också den jag haft minst kontakt med senaste tiden...

Anonym (O-lat) skrev 2014-04-16 00:57:05 följande:
    Ja, då har du väl inget annat val än att ringa i så fall.

Det finns ju en massa trådar med liknande frågeställningar och jag kan tycka att ett genomtänkt och välformulerat mail oftast fungerar minst lika bra, om inte bättre, än ett nervöst telefonsamtal (har både själv begärt referens och efterfrågats som referens genom mail). Det går ju också att backa upp med ett telefonsamtal efter man har skickat mailet för att småprata lite och stämma av med referenspersonen.

Vidare har det nog hänt ibland att någon har ringt upp, småpratat och glömt att (eller inte vågat) be om att jag ska vara referens, vilket ju inte heller är så bra.  

Fördelen med mail är att man hinner få med fler uppgifter som man vill att referensen ska känna till (och när man själv blir tillfrågad att vara referens kan man använda mailet som stödunderlag när man kontaktas av den nya arbetsgivaren). Men det kanske inte fungerar i alla branscher och positioner förstås.

• Anonym (ångest)

Mailade den ena som var på semester och den andra som hade telesvar. Lämnade meddelande på telesvar. Hoppas nu att de hör av sig senast på tisdag. Annars får jag ringa dem  igen. Usch vad ångestfyllt detta är alltså!

• Sirling

Min erfarenhet är att folk blir lite glada när man ber dem vara referenser. Det är ju ändå ett tecken på att du har respekt för dom och tycker de har god kännedom om dig. Jag var en gång referens till en person jag aldrig har träffat. Däremot gjorde hon jättemycket jobb för mitt företag under flera års tid och jag visste nog om hennes arbetsmoral och personlighet för att vara profesionell referens.

• Anonym (HR)
    Anonym (gört) skrev 2014-04-15 12:12:18 följande:
    Och i värsta fall kan du ju alltid skriva "referenser lämnas på begäran" i CVt och kontakta referenserna inför en arbetsintervju,
    Nu förstår jag inte vad du menar med att det skulle vara "i värsta fall" att skriva så.

Enligt mig är det tvärtom så man ska skriva. Jag skulle aldrig skriva ut mina referenser i ansökningshandlingarna. Det gör heller inte mina vänner, kollegor eller de personer vars ansökningshandlingar jag läser i olika rekryteringar.
  • Anonym (ångest)
    Anonym (HR) skrev 2014-04-17 00:23:51 följande:
    Nu förstår jag inte vad du menar med att det skulle vara "i värsta fall" att skriva så.

Enligt mig är det tvärtom så man ska skriva. Jag skulle aldrig skriva ut mina referenser i ansökningshandlingarna. Det gör heller inte mina vänner, kollegor eller de personer vars ansökningshandlingar jag läser i olika rekryteringar.
    Så skriver jag också, inom mitt yrke är sekretess och integritet viktigt så det skulle inte se bra ut att lämna ut namn i ansökningshandlingarna. Dessutom ringer jag gärna i förväg och förbereder referenspersonerna på att någon kan ringa inom kort, när jag varit på intervju t ex.
Svar på tråden Att be någon vara referens