påsk, påskägg och påskkärringar
Ja, nu behöver den här förvirrade tvåbarnsmamman hjälp!
Vilken dag är det man ger påskägg och vilken dag kan eventuellt det förväntas att påskkärringar ringer på dörren?
tacksam för svar!
Ja, nu behöver den här förvirrade tvåbarnsmamman hjälp!
Vilken dag är det man ger påskägg och vilken dag kan eventuellt det förväntas att påskkärringar ringer på dörren?
tacksam för svar!
här i stockholm i min kommun så är påskkärringarna på torsdagen och påskäggen på påskafton.
Men jag vet att på andra ställen är påskkärringar och påskägg på påskafton.
Påskafton måste det väl vara, men nu blev jag också osäker...
Påskkärringarna ska komma på skärtorsdagen och påskäggen ger man på påskafton.
Där jag kommer ifrån är det både påskkäringar och påskägg på påskafton. Kommer det påskkäringar på skärtorsdagen kommer jag antagligen att bli ganska förvånad, och sannolikt helt oförberedd...
Här kommer påskkärringarna på skärtorsdagen, innan dom flyger iväg. Och på lördagen har påskharen gömt ägg i trädgården. Alt inne om det är dåligt väder.
Men det är olika vart i landet man bor.
Alltså käringarna behöver ju proviant till resan till Blåkulla på skärtorsdagen och ingen annan dag Men det kan nog komma smått och ringa på hela påskhelgen ska du se...
Påskkärringar är på Skärtorsdagen och ingen annan dag. Påsläggen brukar vara på påskdagen, alltså på lördag.
Av tradition reser påskkäringarna till Blåkulla på skärtorsdagen, vilken dag de kommer hem vet i sjuttan, men vi har alltid påskat på skärtorsdagen. Däremot så har de påskfest på dotterns förskola imorgon och får vara utklädda då om de vill. Då kommer även påskharen på besök som min dotter tycker är läskig, liksom tomten och andra utklädda figurer.
Påskäggen ges väl av tradition på påskafton, men nu kanske man ses en annan dag under påskhelgen och får dem då istället, så det mesta är nog tillåtet. Någon påskhare hade vi inte som barn i Västergötland, utan det verkar förekomma mer i Småland.