• Anonym (Rädd)

Hjälp jag tror jag är gravid, vågar inte göra ngt

Är en tjej på 18år som går gymnasiet, vill inte ha barn, för jag ska gå högskola några år och hinna leva innan! 

Och JA jag använder skydd. (kondom)

Men nu är det så här att jag tror jag är gravid. Min sista mens var 5 februari, och ja kanske dumt att jag inte reagera när mensen var försenad men jag var i en väldigt stressig period och hade använt skydd (har en kalender där det står när jag har ägglossning och jag hade inte sex då, jag antecknar sådant för jag vill inte bli gravid)

Men nu har det ju gått länge, och kalendern säger att jag är i v 10?!

Har inte tagit något test än efter som jag bor själv och har inte råd med dom dyraste testen (dem man kan lita på)
    men jag liksom känner att jag är gravid... mår illa varje morgon, ömmar i brösten, och har typ lite små mensvärk som känns som träningsvärk i magen i några få sekunder fast flera gånger om dagen!

Vill göra en abort. Problemet är bara att jag för två år sen bokade en abort, men hann få missfall innan. Jag är livrädd att typ det är samma doktor där som kommer kalla mig för klant eller säga att jag är en dålig människa. Dessutom bad jag dem att inte berätta för mina religiösa föräldrar om detta, men ändå skicka dem hem ett brev om klamydiatest tror jag det var, utan att nämna något innan!

Och nu läser jag på internet att ju längre tiden går desto ondare kommer det göra, att jag kommer få stanna kvar en natt och ha dropp i armarna?! Jag vill bara ta ett piller och gå hem, jag vill inte ha ont eller missa skolan! Kommer inte kunna göra något förens om två veckor pga resa heller, då kommer jag ju vara i typ v 12?!

Snälla snälla hjälp mig jag har panik! :( Vet inte vad jag ska göra, är så sjukt rädd!

• Svar på tråden Hjälp jag tror jag är gravid, vågar inte göra ngt
  • Eliasmamma

För det första så får INGEN läkare kalla någon för såna saker, det är inte deras rättigheter.

För det andra borde du ta ett test innan du målar fan på väggen, jag kan skicka ett till dg om du inte har råd med ett själv, gör jag merän gärna.

Och jag förstår om du är rädd men märkte du/ni inte om kondomen sprack?

• Anonym (Rädd)
    Eliasmamma skrev 2014-04-15 19:28:08 följande:
    För det första så får INGEN läkare kalla någon för såna saker, det är inte deras rättigheter.

För det andra borde du ta ett test innan du målar fan på väggen, jag kan skicka ett till dg om du inte har råd med ett själv, gör jag merän gärna.

Och jag förstår om du är rädd men märkte du/ni inte om kondomen sprack?

Okej, en vän sa till mig att läkare får neka och kan kolla surt på en, kommer de se i sina papper om jag varit där förut? :o

Åh tack snälla! Visste inte det fanns så snälla människor.

Har ju inte sex så ofta så de gånger jag haft det har jag varit så löjlig att jag kollat på kondomen efter åt och man skulle ju märkt sen om han hade kommit i mig, inget sådant har skett...

• Queenie70

Om du inte är vuxen nog att fixa ett graviditetstest så är du inte mogen nog att bli mamma och det kommer du att bli om du inte fixar aborttid snart. Man får inte göra abort hur sent som helst kanske du känner till. Herregud världen kretsar inte omkring dig du är inte den första som blivit oönskat gravid mer än en gång. Vet inte varför du inbillar dig att just du skulle gjort ett så outplånligt intryck på en läkare som träffar hundra patienter i veckan. Skärp dig.

• Anonym (nej)
    Anonym (Rädd) skrev 2014-04-15 19:32:29 följande:

Okej, en vän sa till mig att läkare får neka och kan kolla surt på en, kommer de se i sina papper om jag varit där förut? :o

Har ju inte sex så ofta så de gånger jag haft det har jag varit så löjlig att jag kollat på kondomen efter åt och man skulle ju märkt sen om han hade kommit i mig, inget sådant har skett...

Läkare får absolut inte neka dig en abort. Testa dig, och ta det därifrån. Ingen kommer kolla snett på dig, olyckor kan hända.
  • Anonym (Rädd)
    Queenie70 skrev 2014-04-15 19:33:58 följande:
    Om du inte är vuxen nog att fixa ett graviditetstest så är du inte mogen nog att bli mamma och det kommer du att bli om du inte fixar aborttid snart. Man får inte göra abort hur sent som helst kanske du känner till. Herregud världen kretsar inte omkring dig du är inte den första som blivit oönskat gravid mer än en gång. Vet inte varför du inbillar dig att just du skulle gjort ett så outplånligt intryck på en läkare som träffar hundra patienter i veckan. Skärp dig.
    Men va? Sist jag kollade efter graviditetstest var de INTE gratis och har man inte pengar så är det väldigt svårt! Och du behöver inte säga att jag inte är mogen att bli mamma då jag själv skrivit att jag inte ens vill bli mamma eftersom jag tycker min utbildning är viktigare, och mognad kan man aldrig döma utöver en text från någon på nätet. Och läs mitt andra svar, inbillar mig ingenting om att en läkare skulle just bli så över MIG, utan jag har hört folk säga att det finns läkare som inte tycker om aborter/ungdomar som blir gravida och kan döma en därefter. Har hört om ganska många spydiga läkare nu för tiden, både mot ungdomar och vuxna! 
  • Anonym (Rädd)

Det är just aborten jag är rädd för, om det kommer göra ont. För vad jag förstått det går det inte ta ett piller och gå hem om man är i v 10? 

• Anonym (mmm)

Har du inte 100 kr till ett test? Gå till mödravården alt ungdomsmottagning och testa dig.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (mmm) skrev 2014-04-15 19:42:46 följande:
    Har du inte 100 kr till ett test? Gå till mödravården alt ungdomsmottagning och testa dig.
    Nej det har jag inte (2kr på kortet just nu och får 200kr imorgon som ska gå till mat och inget annat, om det är viktigt att veta), dessutom vill ja ha ett digitalt som är säkrare och det kostar lite mer än 100kr... 
  • Eliasmamma
    Anonym (Rädd) skrev 2014-04-15 19:32:29 följande:

Eller kan du gå till ungdomsmottagningen och testa dig, det är gratis där. Eller så skickar du ett mail till mig här på fl med din adress så postar jag ett test imorgon

En läkare får inte neka dig att göra abort alls, och ser h*n sur ut så blicka surt tillbaka bara det gör jag.
  • Anonym (Rädd)
    Eliasmamma skrev 2014-04-15 19:45:57 följande:

Eller kan du gå till ungdomsmottagningen och testa dig, det är gratis där. Eller så skickar du ett mail till mig här på fl med din adress så postar jag ett test imorgon

En läkare får inte neka dig att göra abort alls, och ser h*n sur ut så blicka surt tillbaka bara det gör jag.
    Tack för ditt svar! Ska försöka vända mig till en ungdomsmottagning så fort som möjligt, imorgon kanske. Ska man ringa eller gå dit och boka en tid? Måste man säga vad det är för test man vill göra osv? Visste inte de var gratis så jättetack för ditt svar!! :)
Svar på tråden Hjälp jag tror jag är gravid, vågar inte göra ngt