Inlägg från: Kevinsmamma01 |Visa alla inlägg
  • Kevinsmamma01

Donatorsinsemination 2014

Hej! Jag och min sambo får hjälp med donatorinsemination på Sahlgrenska i Göteborg. Första inseminationen tog sig inte, fick mens idag....känns sådär =(

• Kevinsmamma01
    Krut skrev 2014-04-16 12:32:53 följande:
    Hej, 
    Jag vet precis hur det känns!! Jag fick göra 1 IVF o 11 inseminationer innan vår lille son blev till. Nu är han snart 1 år och vi ska ge oss på syskonförsök. Jag vet att att oddsen inte är så höga för att detta ska lyckas och det skulle därför vara skönt med lite snack o stöd av människor som kan sätta sig in i situationen längs vägen… När får ni göra nästa försök?

Vi gjorde 9 inseminationer i Danmark, 2 på RMC i Malmö samt IVFen i Malmö. 
    Hej Krut! På vilket försök tog det sig eller var det på IVF:en?

Känns stessande att man bara får ett antal försök och fast det inte finns någon orsak till varför det inte skulle funka för mig att bli gravid igen (mamma till en tolvårig huligan, och allt ser jättefint ut för min del) så känns det nu som att det aldrig kommer bli något frö som slår rot för oss. Min sambo har inga spermier alls så det är därför vi behöver donerade.

Vi kör på igen med hormoner, start med pergotime på lördag och sen ska vi på VUL på torsdag nästa vecka...gissar på insemination nästa helg...Det vore så himla skönt om det kunde ta sig så man vet att det fungerar i alla fall!

Vart får ni hjälp med syskonförsök?
  • Kevinsmamma01
    Krut skrev 2014-04-16 21:39:03 följande:

Det tog sig på insemination i Danmark. Hos gyn Grönlund. Vi gjorde då en dubbelinsemnation, dvs inseminerades 2 dgr i rad. Vad har du för sorts hormonstimulering? Bara pergo? Jag ska ta en pergo i morgon och sedan gonal f på tis o ons. Ultraljud på Tors för oss med. Vi kan verkligen följas åt:) Rmc i Malmö erbjuder syskonförsök men man får betala försöken själv.
    Aha okej, men får ni donatorspermier till syskonförsök alltså? Det verkar vara så olika från landsting till landsting. I GBG får man bara ett försök oavsett om man betalar eller får det via landstinget. Det är bara för ett barn. Men man får väl åka till Danmark för nästa om det nu funkar det vill säga =)

Jag får Pergo CD 5-9 och sen ägglossningsspruta ca 36 timmar innan insemination. Hur kommer det sig att du får ta olika dvs både Pergo och gonal f? Superspännande ju vi får hålla tummarna!
  • Kevinsmamma01
    Krut skrev 2014-04-17 13:27:48 följande:

Ja, det verkar vara himla olika det där. Men ja, så länge vi betalar så verkar vi få göra hur många DI som vi vill... Jag vet inte varför jag får pergo o gonal F men de gör alltid så på rmc när det gäller insemination. När jag blev gravid i Danmark så tog jag pergo dag dag 5-9 och tajmade sedan med ägglossningsstickor. På rmc tar jag ovitrelle för att utlösa ägglossning. Hade hellre bara tagit pergo men denna stimuleringen ska tydligen vara mer kontrollerad så att det inte blir för många ägg. Jag hade gärna åkt till Danmark i stället men det är ju knöligt att göra det efter att de ändrade reglerna med spermiehanteringen.
    Det är ju jättebra att det inte finns någon gräns för hur många gånger ni får försöka =) Men hur mycket får ni betala på RMC då? Vart gjorde ni inseminationerna i Danmark och vad kostade det?
    Chokladtrollet skrev 2014-04-17 14:41:28 följande:

Jo, jag trivs bra. Har även gått på Sahlgrenska och trivdes bra där med. Jag får inte medicinera på riktigt samma sätt på RMC som på SU. Lite synd för när vi gick på SU så fick jag två stora äggblåsor varje gång och det tog sig på andra gången. Nu får jag en blåsa och hittills har inte 3 inseminationer gett något resultat.

Tycker också det är synd att trots jag får mens, så MÅSTE jag vänta till dag 17 efter insemination och ta gravidtest ändå. Det gör ju att vi missar att gå på nästa omgång i månaden efter. Det blir en jobbig väntan.
    Chokladtrollet jag är lite nyfiken på hur er behandling på SU såg ut? Hur upplevde du behandlingen? Du skrev att det tog sig på andra försöket, var det med donatorspermier osv? Ja en massa frågor har jag då vi precis gjort vårt första försök...tyvärr ett minus men vi kör på vårt andra och hoppas på det =)

• Kevinsmamma01
    Chokladtrollet skrev 2014-04-17 21:37:19 följande:
    Krut: Ja, jag tar likadant. 1st Pergo på dag 3. Gonal F dag 7+8, Sen Ovitrelle 24 tim innan insemination. Vi betalar på RMC i och med att vi går privat. Vi fick våra landstingsförsök på Sahlgrenska. IVF vill jag inte tänka på än. Vi har gjort två IVF försök (med sambons spermier) innan vi gjorde donatorinsemination. Det är mycket tuffare behandling.

Kevinsmamma01: På SU fick jag ta Pergo dag 5-9, Gonal F dag 8+9 (har jag för mig). Sen ägglossningssprutan 36h innan insemination. På SU var de mer noga med tiden. Skulle insemination ske kl 13, så skulle vi vara där i god tid och vi blev inkallade 15 min innan. Inseminationen gjordes i ett vanligt undersökningsrum och vi fick stanna kvar ca 15 minuter efter. På RMC har vi fått vänta och blivit inkallade ca 10 minuter efter utsatt tid. Sen får jag byta om (till jättesnygg sjukhusklänning Glad ) och vänta i ett annat rum i 15-20 min. Inseminationen sker i en operationssal. När det är klart är det bara att gå direkt. Sist fick vi dock göra inseminationen i ett "vanligt rum" och jag hade på mig mina kläder. Det kändes bättre..
    Ja, det är med donatorspermier vi inseminerar med.
    Chokladtrollet - Oj varför gör dom inseminationen i en op-sal...haha kan tänka mig att man känner sig supersnygg med öppen rygg och bak =) när ni inte blev gravida på första försöket körde ni vidare direkt då eller hur funkade det? Testade du med ägglossningstester innan du tog ägglossningssprutan, fick du omslag? Det fick nämligen inte jag och skulle ta sprutan ändå...sen sa dom innan att får jag omslag ska jag ändå ta sprutan för det gjorde att något hormon blev starkare och det var bättre?!
  • Kevinsmamma01
    Krut skrev 2014-04-17 21:36:06 följande:
    På rmc kostar varje försök 6000kr plus kostnad för mediciner. I Danmark var vi på copenhagen fertility center samt gyn Grönlund. Kostade runt 4000kr/försök plus mediciner o privata ultraljud.
    Hur fungerade det med insemination i Danmark och samarbetade de med någon i Sverige...tänker på recept och VUL? Berätta gärna om din/er resa =)
  • Kevinsmamma01

Hej allihopa =) Har varit lite frånvarande, försökte fokusera på annat men det går sådär! Vi var på VUL i torsdags och även denna gång två äggblåsor - 22 och 17 mm. Blev lite kaos när den ena var så stor...haha min sambo sa att läkaren, läkarstudenten och sjuksköterskan blev som äggsjuka hönor =) Fick springa och ta ägglossningstest med en gång då läkaren var rädd att jag skulle ägglossa den på 22 snart, men icke =) Tog Ovitrellen i torsdagskväll och inseminerades idag, helt sjukt vad fort det går. Idag var äggblåsorna ungefär lika stora. Föresten så säger dom ju alltid hur många spermier dom inseminerar, förra gången var det ca 4,7 miljoner och denna gången var det 9,6 miljoner (!!!) Nu kommer det dock gå himla långsamt fram till testdag om ca 15 dagar. Ska försöka att inte känna efter något och inte testa tidigt! Nu får ni hålla tummarna tjejer =)

Kul föresten Krut att du var på VUL samma dag =) dock en annan stad men ändå!

• Kevinsmamma01
    bakabebis skrev 2014-04-28 11:04:19 följande:
    Nu är det dags för oss att köra igång. Pergo imorgon, Gonal F på lördag och söndag och sen VUL på tisdag 6/4. Är väldigt spänd på detta :)

Ni som har gjort insemination tidigare, vilken cykeldag har det varit på? Blev lite orolig nu när jag såg att Krut hade skrivit att RMC är stängt på helgen, har inte tänkt på det innan men vi har dag 14 och 15 på helgen. Får hoppas att det tajmas in bra så att det blir innan eller efter :)
    Jag gjorde första inseminationen på CD 13 och andra på CD 12 och har en cykel på ca 26 dagar =) På Sahlgrenska gör de inseminationer även på helgen...
    Krut skrev 2014-04-30 19:22:46 följande:
    Hej på er!
    Hur går det för er?
    Jag fick utslag på äl-sticka i söndags och tog då ovitrellen. Blev inseminerad på måndag kl 13 och då hade inte ägget släppt och det var tydligen bra.  Tycker alltid att det känns som att man inseminerar vid fel tidpunkt. Borde tänka positivare nu eftersom jag uppenbarligen har lyckats en gång. Jag har ju en ljuvlig liten plutt som just nu sover i sin säng:)

Nu är det lång seg och nervös väntan som gäller. Inga bad och inga maraton enligt doktorn på RMC så det försöker jag hålla mig borta från:)

Håller med dig helt, första inseminationen så hade ena äggblåsan börjat säcka ihop lite och då tyckte läkaren att det var jättebra, men då blev jag ju inte gravid...nu andra gången så hade ägget inte släppt alls än och det var bra och vältajmat enligt denna läkaren...tycker att man vänder och vrider på allt och försöker tolka, istället kanske man borde lita på att de hart koll men det är ju assvårt=)
  • Kevinsmamma01
    bakabebis skrev 2014-05-02 15:11:54 följande:

Hur går det för er? När har ni BIM? Och när tänker ni börja testa?

För vår del så är det Gonal F som kommer härnäst, en imorgon och en på söndag. Spännande!

Jag hoppas att jag klarar av att vänta till fredag eller lördag, har BIM på söndag 11/5 =) Försöker att inte tänka på det så mycket, men det är ju jättesvårt!

Hoppas det blir fina ägg för er nu =)
  • Kevinsmamma01
    Krut skrev 2014-05-05 08:14:58 följande:
    Jag är ju så himla trög!! Testade i dag på dag 8 efter ägglossning. Fick supersvagt positivt. Detta beror ju med största sannolikhet på att ovitrellen sitter i kroppen men ändå blev jag glad. Så himla onödigt av mig!! Ser ni det?

Jag ser något svagt =) Hoppas och håller tummar och tår att det är kvar efter dag 10!!!!
  • Kevinsmamma01
    Krut skrev 2014-05-06 07:51:56 följande:
    Jag har läst på lite om ovitrelle så jag är ganska säker på att det var ovitrellen som visade sig på grav testet. Jag kommer givetvis bli superbesviken om jag inte är gravid men det blir jag ju ändå!
    Jo och även om man vet så är det ju jättesvårt att låta bli att testa...spelar ingen roll hur man gör känns det som, man blir besviken oavsettRynkar på näsan Men nu hoppas vi istället några dagarFlört
  • Kevinsmamma01
    bakabebis skrev 2014-05-09 09:41:02 följande:
    Krut: Hur går det för er? Har ni testat någon mer gång?

Och hur går det för er andra, testat än?

Vi var på RMC igår och gjorde första inseminationen, så nu håller vi tummar och tår för att det går vägen. Hoppas att kunna vänta i varje fall 2 veckor till test, men skulle gissa på att man kommer att bli lite otålig och testa innan. Vi får se helt enkelt Glad
    Ja Krut hur går det?

Jag har testat varje morgon sen i onsdags men bara negativt =( Vet att det kanske är tidigt då jag har bim på söndag men kan inte låta bli...känns som jag ska få mens när som helst; har liksom en sugande känsla i livmodern och har även haft molvärk som innan mens för tredje dagen i radObestämd helt säker på att det inte tog sig denna gång så ikväll dricker jag lite vin och tycker synd om mig självSkål

bakabebis - då börjar den långa väntan fram till bim för er del då, håller allt som år för er skullSkrattande
  • Kevinsmamma01
    Krut skrev 2014-05-11 16:18:43 följande:
    Det blev inget. Mensen kom idag. Så jävla besviken!! Lycka till ni andra!!
    Fy fan va tråkigt Krut! Precis samma här fast min kom idag...en dag sen dessutom så jag hann ju hoppas en hel dag Gråter Idag är en skitdag då det känns som jag aldrig kommer bli gravid och vi kommer få sälja huset för att ha råd med IVF utomlands...

Föresten undrar jag lite hur ni andra tänkt kring det här med att byta inseminationer mot IVF...läkaren sa att vi skulle köra tre inseminationer innan vi bytte till IVF (då skulle vi ha tre inseminationer kvar), men det känns ju oxå konstigt eftersom två inseminationer byts till en IVF och vad ska vi då göra med den där som blir kvar? Förstår ni vad jag menar....

Andra misslyckade inseminationen och jag har redan tappat hoppet...
  • Kevinsmamma01
    Krut skrev 2014-05-13 14:18:40 följande:
    Mitt råd är byt till IVF. Jag tror att det är mycket större chans att lyckas med IVF även fast vi misslyckades med vår och sonen blev till via insemination. Jag ska göra min nästa insemination i Danmark på Sellmer kliniken. Där kan jag själv styra hormonstimulering samt att de har öppet alla dagar året om så behöver man inte oroa sig för det. 
    Lycka till!
    Jag pratade med en jättebra, klok och sympatisk bm idag som sa att det här med att bli gravid är en kumulativ process och ju fler försök man gör desto större chans att lyckas (gäller iofs både insemination och IVF)...vi kom fram till att vi kör på en eller då högst två inseminationer till och sedan får vi isf chansa på vår sista IVF. Hela processen är så himla stressande och trots att man försöker vara så informerad som möjligt så är man i händerna på läkare och vårdpersonal som förhoppningsvis sysslar med detta hela dagarna och är proffs.

Nu taggar jag om med Pergo fredag till tisdag, VUL på onsdag och ÄL samt insemination i slutet av nästa vecka förhoppningsvisDrömmer Tredje gången gillt!

Jag funderade på Krut när du säger att du själv styr hormonstimulering och att det är öppet alla dagarna - har det inte varit så för dig nu där du går? Vad kostar ett inseminationsförsök på den kliniken ni ska till nu? Och när ska ni dit, kör ni på direkt?
  • Kevinsmamma01
    Krut skrev 2014-05-18 09:16:09 följande:
    Om jag gör inseminaton i Danmark så kan jag välja hormonstimulering själv och eftersom jag har gjort så pass många försök så känns det som jag vet bäst på vad just min kropp svarar på och jag trivs inte med den stimulering som RMC föreslår. På kliniken i Danmark kostar ett inseminationsförsök ca 6000:- med anonym donator. Vi kommer inte köra på direkt utan vänta till slutet av juli. Jag kände att jag behövde pausa och njuta av sommaren lite. Har dessutom haft jättekonstig mens efter denna insemination. Flera dagars blödande - blöder fortfarande efter 1 vecka (brukar ha mens ca 3 dagar). Jag funderar på tidigt missfall men det får man ju aldrig veta så det är bara spekulationer. Hur går det för dig?
    Aha skönt att du kan välja själv Skrattande Vi känner också så att tar det sig inte nu så tar vi nog ett litet sommaruppehåll. Vi ska in på vul på onsdag så nu ska man hoppas att det inte är mer än två ägg igen...blir väl insemination i slutet på veckan skulle jag troDrömmer Sen ska man hoppas igen...ska försöka slappna av men det går sådärTungan ute
  • Kevinsmamma01
    Chokladtrollet skrev 2014-05-20 09:46:35 följande:
    Hej allihopa!

Då var det min tur att komma med tråkiga nyheter. Det tog sig inte denna gången heller :(. Det känns piss, skit, trist, o tråkigt just nu!!!
    Usch va tråkigt!!!! Skitmens Skrikandes
Svar på tråden Donatorsinsemination 2014