• Anonym (Suck...)

BMI på 19 men ser mullig ut

Hej!

Jag har gått upp en del de senaste åren men lyckats skaka av mig lite kilo igen. Innan allt detta vägde jag 48 kg till mina 168 cm och då var jag smal, kan jag lugnt säga. Nu väger jag 53 kg vilket nog är en bättre vikt att ha men jag ser mullig ut! Jag antar att det är för att jag har mer fett än muskler.

Hur hög kan fettprocenten vara om man har ett BMI på 19? Hur bör jag träna?

Jag tycker själv att det är rätt jobbigt, mest för att folk som inte har sett mig länge kommenterar hur tjock jag har blivit. Tjock?! Vet inte om jag ska skratta eller gråta

• Svar på tråden BMI på 19 men ser mullig ut
  • Anonym (Suck...)
    Korpen skrev 2014-04-16 09:06:06 följande:
    Varför lägga sån energi på vad andra tycker/säger?
    Jag ser det ju själv också. Jag undrar mest vad det är för typ av träning som får en att se fit ut.
  • Ruggugglan

Tjock? Mullig? Nu skojar du väl? Folk runt omkring dig kan ju omöjligt ha en sund kroppsuppfattning.

• Anonym (Suck...)
    Ruggugglan skrev 2014-04-16 09:34:48 följande:
    Tjock? Mullig? Nu skojar du väl? Folk runt omkring dig kan ju omöjligt ha en sund kroppsuppfattning.
    Jag har fett som väller över byxkanten, tjocka lår, en liten hängmage och tjocka kinder. Jag ser nog ut att väga mer än jag gör.
  • Egendomligt

Jag kan nog förstå lite vad du menar. Jag har tidigare vägt ca 65 kg, gick upp till närmare hundra när jag var gravid med tvillingar och hade sedan 10 kg övervikt kvar i drygt ett år. Nu har jag gått ned till 65 igen, men jag kommer inte i mina gamla byxor... Kroppen ser annorlunda ut, extra hud runt magen och  på låren i mitt fall, så vill jag bli lika "smal" som tidigare måste jag gå ned mer i vikt än till vad jag vägde förut...

• Egendomligt

...men i så fall kommer jag att få ännu mer "extrahud" -men med kläder på ser det väl snyggt ut förhoppningsvis...

• Anonym (Men vad!?)

Om du är mullig är jag en strandad val! Jag är 163 och väger 61-vilket faktiskt är inom det normala. BMI 19 är smalt,väldigt smalt så bättre komma till rätta med din syn på dig själv än att banta. Det är det sista du behöver! Herregud,vart är samhället på väg när så smala räknas som mulliga!?

• Anonym (Inte svart/vitt)
    Anonym (Men vad!?) skrev 2014-04-16 12:35:01 följande:
    Om du är mullig är jag en strandad val! Jag är 163 och väger 61-vilket faktiskt är inom det normala. BMI 19 är smalt,väldigt smalt så bättre komma till rätta med din syn på dig själv än att banta. Det är det sista du behöver! Herregud,vart är samhället på väg när så smala räknas som mulliga!?
    Nej, jag håller inte med dig. BMI är ett väldigt dåligt mått faktiskt. Man kan ha ett lågt BMI men ändå se "normal" ut, eller t.o.m. mullig. Jag är 1,67 och väger 52. Jag ser inte direkt "smal" ut, bara normal. Om jag började träna och fick mer muskler och inte gick upp, då skulle jag se "smal" ut. Om jag skulle väga 61 kg som du gör så skulle jag se överviktig ut med värsta muffinsmagen hängandes och får dubbelhaka! Det handlar om hur mycket fett du har på kroppen.
  • La Lola

De som kallar dig tjock, har de anorexia eller?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cosinus

Jag skulle börja köra en mix av både kondition och styrka.

Jag är själv mellan 166 och 167 cm lång och rätt vältränad. Innan jag började köra styrka var jag nere på 53.5 tror jag som lägst och då var jag smal men det fanns att ta av och jag vet att jag förundrades över att jag inte var smalare när jag vägde så lite och då måste jag ändå haft lite muskler efter som jag sprang, cyklade och körde lätt styrka hemma.

Nu har jag kört rätt mycket styrka som komplement till kondition det senaste året och nu upplever jag att om jag väger 55.5 nu så motsvarar det ungefär 53.5 innan jag började köra styrketräning mer regelbundet. Under 55.5 så är jag smal men det finns ff att ta av. Är på inget sätt underviktig.

Så om du inte tränar alls kan jag mycket väl tänka mig att du är lite mjuk i kroppen. Man har olika kroppstyper och BMI är ett minst sagt trubbigt mått.

Svar på tråden BMI på 19 men ser mullig ut