• Aliceotheo1114

    Babybjörn one dålig?

    har läst så många trådar här om att babybjörns selar ska vara så dåliga och att man ska skaffa en ergonomisk sele.. men vad gör man om barnet bojkottar ergo? Min son är närmare 3 månader och är en riktig selbebis och i början hade vi en babybjörn orginal och jag fick ju tips om att testa en ergonomisk, så vi har under en period på 1 månad testat ergobaby, beco gemini & manduca men sonen ratar allihopa han hatar att sitta med benen i groda, han blir frustrerad och försöker i princip klättra ur. Så nu ska vi köpa en babybjörn one just för att det inte funkar med någon annan.. ni som förespråkar ergo vad har ni för tips om bebisen inte gillar grodpositionen??

    OBS!! Sjal är inget altenativ.

  • Svar på tråden Babybjörn one dålig?
  • Pandamamma79

    Nu hänger inte jag med...Han behöver inte sitta som en groda, ut med benen.

    Varför inte sjal?

    Många gillar ergo för att barnen sitter bättre och den är skonsammare för bärarens rygg och axlar.

  • Flickan och kråkan
    Pandamamma79 skrev 2014-04-16 11:52:09 följande:
    Nu hänger inte jag med...Han behöver inte sitta som en groda, ut med benen.
    Varför inte sjal?
    Många gillar ergo för att barnen sitter bättre och den är skonsammare för bärarens rygg och axlar.
    Fast groda sitter ju barnet även med benen ute i sjal och ergonomisk bärsele.

    TS, jag tror inte att det är benen som är problemet. Det är den naturliga positionen som han använder dagligen när han ligger ner eller du bär (utan bärredskap) etc. Många av de ergonomiska bärselarna är tänkta till lite äldre barn och ryggpanelerna är därför rätt höga. Det är inte ovanligt att barn som inte är vana att bäras på det viset från start protesterar. 3 månader är en lite besvärlig ålder för de är ofta på gränsen för att vara för stora för spädbarnsinläggen men samtidigt lite för små för att sitta utan. Om ni har en ergo använder ni med eller utan inlägg?
  • ako75

    Tidigare var ju inga Babybjörnselar ergonomiska, kan nog var det som gör att många inbitna älskare av ergonomiska selar tror att även one är dålig. Jag (som använt ergonomisk sele massor o gillar den) tycker den verkar jättebra; ergonomiskt riktig för bäraren och möjlighet att bära barnet både i grodställning o med raka ben på både mage o rygg. Är den dessutom lika smidig att sätta på som BBs övriga varianter så är det ju bingo! Jag är nästan sugen på en till vår trea som ska komma i sommar, men är nog för snål då Becon fortfarande är i gott skick. Åk o prova i affären vetja! Eller, om du vill försöka spara pengarna, plåga dig med din gamla BB en månad till o se om barnet trivs bättre i ergon sen, det kan ju vara så. Lycka till,

  • ako75
    Pandamamma79 skrev 2014-04-16 11:52:09 följande:
    Nu hänger inte jag med...Han behöver inte sitta som en groda, ut med benen. Varför inte sjal? Många gillar ergo för att barnen sitter bättre och den är skonsammare för bärarens rygg och axlar.

    Fast den nya BBn, som TS nämner, "one", är ju ergonomisk den oxå. Jag är inte alls säker på att den skulle vara sämre för varesig barn eller förälder än ergo, beco, manduca e d.
  • Flickan och kråkan
    ako75 skrev 2014-04-16 13:02:09 följande:

    Fast den nya BBn, som TS nämner, "one", är ju ergonomisk den oxå. Jag är inte alls säker på att den skulle vara sämre för varesig barn eller förälder än ergo, beco, manduca e d.
    Man kan välja att ha en smalare eller bredare sittyta. Den bredare är ergonomisk för ett mindre barn men inte för ett äldre.
  • ako75
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-16 13:26:24 följande:
    Man kan välja att ha en smalare eller bredare sittyta. Den bredare är ergonomisk för ett mindre barn men inte för ett äldre.

    Ok. Varför inte? Jag tycker det ser ut som samma sittyta som i de andra ergonomiska selarna? Synd om så inte är fallet!
  • Flickan och kråkan
    ako75 skrev 2014-04-16 15:39:54 följande:

    Ok. Varför inte? Jag tycker det ser ut som samma sittyta som i de andra ergonomiska selarna? Synd om så inte är fallet!
    Du kan titta på babybjörns egna instruktionsfilmer. Inte med något barn åker rumpan ner så att knäna hamnar över höften. Det behövs inte särskilt stora barn för att det inte ska få bra stöd ut till knävecken. De har en 3-åring på ryggen och han får bara stöd precis under rumpan mer eller mindre.
  • Aliceotheo1114
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-16 12:03:22 följande:
    Fast groda sitter ju barnet även med benen ute i sjal och ergonomisk bärsele.

    TS, jag tror inte att det är benen som är problemet. Det är den naturliga positionen som han använder dagligen när han ligger ner eller du bär (utan bärredskap) etc. Många av de ergonomiska bärselarna är tänkta till lite äldre barn och ryggpanelerna är därför rätt höga. Det är inte ovanligt att barn som inte är vana att bäras på det viset från start protesterar. 3 månader är en lite besvärlig ålder för de är ofta på gränsen för att vara för stora för spädbarnsinläggen men samtidigt lite för små för att sitta utan. Om ni har en ergo använder ni med eller utan inlägg?
    min son har benen rakt ner när vi bär honom osv, han försöker ju sträcka ut benen i selen. Vi har testat med båda men spädbarnsinlägget är ju helt värdelöst tycker jag. och utan går inte heller. Försökte få ut hans ben på sidorna men det funkar inte i varken ergo eller manduca. I one sitter han hur bra som helst,
  • Aliceotheo1114
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-16 13:26:24 följande:
    Man kan välja att ha en smalare eller bredare sittyta. Den bredare är ergonomisk för ett mindre barn men inte för ett äldre.
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-16 16:32:04 följande:
    Du kan titta på babybjörns egna instruktionsfilmer. Inte med något barn åker rumpan ner så att knäna hamnar över höften. Det behövs inte särskilt stora barn för att det inte ska få bra stöd ut till knävecken. De har en 3-åring på ryggen och han får bara stöd precis under rumpan mer eller mindre.

    Jag har absolut inte tänkt bära längre än till kanske 8 månader eller så. =) så det kvittar för min fel. inte en chans att jag skulle bära en 2-3 åring i sele.
Svar på tråden Babybjörn one dålig?