• Aliceotheo1114

Babybjörn one dålig?

har läst så många trådar här om att babybjörns selar ska vara så dåliga och att man ska skaffa en ergonomisk sele.. men vad gör man om barnet bojkottar ergo? Min son är närmare 3 månader och är en riktig selbebis och i början hade vi en babybjörn orginal och jag fick ju tips om att testa en ergonomisk, så vi har under en period på 1 månad testat ergobaby, beco gemini & manduca men sonen ratar allihopa han hatar att sitta med benen i groda, han blir frustrerad och försöker i princip klättra ur. Så nu ska vi köpa en babybjörn one just för att det inte funkar med någon annan.. ni som förespråkar ergo vad har ni för tips om bebisen inte gillar grodpositionen??

OBS!! Sjal är inget altenativ.

• Svar på tråden Babybjörn one dålig?
  • Flickan och kråkan
    Aliceotheo1114 skrev 2014-04-16 17:39:39 följande:

Jag har absolut inte tänkt bära längre än till kanske 8 månader eller så. =) så det kvittar för min fel. inte en chans att jag skulle bära en 2-3 åring i sele.
    Nej, det är ju så olika. Har burit alla mina barn massor ända upp i 3-årsåldern. i 8 månader fungerar one med allra största säkerhet bra. Geminin har ju samma funktion med en sittyta som kan minskas. Om han vägrade den så förstår jag inte riktigt hur one ska fungera bättre men jag har kanske missat något?
  • kixan
    Aliceotheo1114 skrev 2014-04-16 17:37:00 följande:
    min son har benen rakt ner när vi bär honom osv, han försöker ju sträcka ut benen i selen. Vi har testat med båda men spädbarnsinlägget är ju helt värdelöst tycker jag. och utan går inte heller. Försökte få ut hans ben på sidorna men det funkar inte i varken ergo eller manduca. I one sitter han hur bra som helst,

Han är väl för liten än för att sitta bra i ergo, mina barn har varit iaf 4-5 månader innan de haft nog långa ben.
    A -03, F -05, V -10
  • Aliceotheo1114
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-16 18:01:30 följande:
    Nej, det är ju så olika. Har burit alla mina barn massor ända upp i 3-årsåldern. i 8 månader fungerar one med allra största säkerhet bra. Geminin har ju samma funktion med en sittyta som kan minskas. Om han vägrade den så förstår jag inte riktigt hur one ska fungera bättre men jag har kanske missat något?

Är ju stor skillnad på hur han sitter i one och hur han satt i de andra. I one är benen mer raka och det är inte lika mycket tyg mellan benen.
  • Aliceotheo1114
    kixan skrev 2014-04-16 18:02:29 följande:
    Han är väl för liten än för att sitta bra i ergo, mina barn har varit iaf 4-5 månader innan de haft nog långa ben.

Ja vilket jag tycker är riktigt dåligt.
  • kixan
    Aliceotheo1114 skrev 2014-04-16 18:07:32 följande:
    Ja vilket jag tycker är riktigt dåligt.

Varför det? Det är ju en sele som är gjord för att kunna användas länge, till rätt stora barn, då är det ju inte konstigt att inte nyfödda sitter bra i den. Spädbarnsinlägg finns ju, men jag har aldrig provat det, en nyfödd är allra mysigast att bära i sjal. Sele är bättre runt halvåret och uppåt.
    A -03, F -05, V -10
  • Aliceotheo1114
    kixan skrev 2014-04-16 18:41:18 följande:

Varför det? Det är ju en sele som är gjord för att kunna användas länge, till rätt stora barn, då är det ju inte konstigt att inte nyfödda sitter bra i den. Spädbarnsinlägg finns ju, men jag har aldrig provat det, en nyfödd är allra mysigast att bära i sjal. Sele är bättre runt halvåret och uppåt.
    Manduca funkade inte ens med spädbarnsinlägg. Sjal gillar jag inte, tycker det är bökigt. nä tycker jag inte, babybjörn funkar hur bra som helst direkt från nyfödd.
  • kixan
    Aliceotheo1114 skrev 2014-04-16 19:43:05 följande:
    Manduca funkade inte ens med spädbarnsinlägg. Sjal gillar jag inte, tycker det är bökigt. nä tycker jag inte, babybjörn funkar hur bra som helst direkt från nyfödd.

Fast BB är ju direkt värdelös när barnet blir några månader. Jag tror inte det går att få en sele som är perfekt både till nyfödd och senare tyvärr. Det går ju att ha två selar också, en som passar nyfödd och en som passar senare...
    A -03, F -05, V -10
  • Natulcien
    Aliceotheo1114 skrev 2014-04-16 19:43:05 följande:
    Vi hade en Manduca till vår son. Funkade lysande från ca 1,5 månad med spädbarnsinlägget. Han satt jättebra i den. Han var å andra sidan en ganska lång bebis.
  • veh

Kan tipsa om den jag har, den heter Pikkolo och är en ergonomisk sele där man kan bära i grodposition. Men man kan också med en liten dragskosnodd justera hur bred snittytan ska vara, och då hamnar bebisen högre upp i selen och med litet smalare sittyta. (Man kan även bära framåtvänt, men då är det inte längre ergonomiskt, vad jag har förstått). Denna är det: www.edenbaby.se/catalog.php , jag har köpt till ett extraskydd till högtbeläget för att få det att sitta bekvämare och stadigare.

• Aliceotheo1114
    Natulcien skrev 2014-04-16 21:15:39 följande:
    Vi hade en Manduca till vår son. Funkade lysande från ca 1,5 månad med spädbarnsinlägget. Han satt jättebra i den. Han var å andra sidan en ganska lång bebis.

Min son är också lång han är 10 veckor och 62 cm :) antar att det är olika per barn. Han verkar inte alls gilla sitta groda så mycket men det kanske ändras när han blir större. Jag hoppas på att han ska börja gilla vagn snart så jag slipper bära och bara bär vid de tillfällen då det behövs :)
  • Aliceotheo1114
    kixan skrev 2014-04-16 20:22:16 följande:
    Fast BB är ju direkt värdelös när barnet blir några månader. Jag tror inte det går att få en sele som är perfekt både till nyfödd och senare tyvärr. Det går ju att ha två selar också, en som passar nyfödd och en som passar senare...

De gamla absolut. Men one tror jag funkar bra till även större barn. Kanske inte från 1 år och framåt men då hade jag inte tänkt att bära. Om man nu gör det så är det ju en annan sak:)
  • Aliceotheo1114
    veh skrev 2014-04-16 22:13:04 följande:
    Kan tipsa om den jag har, den heter Pikkolo och är en ergonomisk sele där man kan bära i grodposition. Men man kan också med en liten dragskosnodd justera hur bred snittytan ska vara, och då hamnar bebisen högre upp i selen och med litet smalare sittyta. (Man kan även bära framåtvänt, men då är det inte längre ergonomiskt, vad jag har förstått). Denna är det: www.edenbaby.se/catalog.php , jag har köpt till ett extraskydd till högtbeläget för att få det att sitta bekvämare och stadigare.

Tack för tipset. Nu har jag ju köpt en bb one men om jag skulle behöva byta så ska jag absolut kika på den :)
  • ako75
    Aliceotheo1114 skrev 2014-04-17 10:39:00 följande:
    Tack för tipset. Nu har jag ju köpt en bb one men om jag skulle behöva byta så ska jag absolut kika på den :)

Spännande! Uppdatera gärna hur den funkar! O lås inte fast dig vid att synintryck kommer kunna bära mer än sådär 8 månader, som du skrev. En ergonomisk bärsele på ryggen tar ju betydligt större barn än så och inland är det himla praktiskt att slippa släpa på vagn. Vi har alternerat sele o vagn fram till knappt två år, då båda barnen började busa så på ryggen att det inte funkade därför ( svänga, svaja, stoja ). Lycka till!
  • ako75

Hm vaddå synintryck ... "Att du inte"... Skulle det stå

• ako75

Och inte inland utan ibland... Ska nog inte skriva mer i dag

• Aliceotheo1114
    Aliceotheo1114 skrev 2014-04-16 10:29:00 följande:
    har läst så många trådar här om att babybjörns selar ska vara så dåliga och att man ska skaffa en ergonomisk sele.. men vad gör man om barnet bojkottar ergo? Min son är närmare 3 månader och är en riktig selbebis och i början hade vi en babybjörn orginal och jag fick ju tips om att testa en ergonomisk, så vi har under en period på 1 månad testat ergobaby, beco gemini & manduca men sonen ratar allihopa han hatar att sitta med benen i groda, han blir frustrerad och försöker i princip klättra ur. Så nu ska vi köpa en babybjörn one just för att det inte funkar med någon annan.. ni som förespråkar ergo vad har ni för tips om bebisen inte gillar grodpositionen??

OBS!! Sjal är inget altenativ.

Var en beco butterfly vi hade inte gemeni
Svar på tråden Babybjörn one dålig?