• Bergkwist85

Hjälp 3 veckors bäbis spyr...

Hej... Behöver lite råd eller bara prata av mej. Min 3 veckors bäbis äter mycke och tuttar mycke, men går ner i vikt. Men växer på längden. Jag är ganska liten själv och hon va stor när hon föddes 4735g. Hon spyr en del också, bajsar vart annan dag typ. Ska väga henne imån, jätte nervös över att hon inte ha gått upp i vikt, då skulle BVC skicka oss till vårdcentralen för att ta prover och kolla vad felet är. Det är andra barnet, första va också stor med fick sondmatas för att han föddes med en infektion i kroppen. Det har varit gnällande både på hans vikt å längd på BVC han är 3 år idag. Inget fel på honom, men han har aldrig gått ner i vikt.

• Svar på tråden Hjälp 3 veckors bäbis spyr...
  • Flickan och kråkan

Upplever du att han tar ett bra tag om bröstet och ammar effektivt eller snuttar han mest på bröstet? Vet att du skrev i en tidigare tråd att du har överproduktion. Är det fortfarande så att du har väldigt mycket mjölk? Det är i så fall inte helt ovanligt att de inte går upp så bra för att de inte får i sig den feta på slutet. Det man gör då är att blockamma. Hur kraftfullt beror på hur stor överproduktion man har.

• Emmalinnéa

min dotter gick bara ner i vikt dom kom fram till att det hon inte tålde min mjölk. 

• Bergkwist85
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-16 12:23:19 följande:
    Upplever du att han tar ett bra tag om bröstet och ammar effektivt eller snuttar han mest på bröstet? Vet att du skrev i en tidigare tråd att du har överproduktion. Är det fortfarande så att du har väldigt mycket mjölk? Det är i så fall inte helt ovanligt att de inte går upp så bra för att de inte får i sig den feta på slutet. Det man gör då är att blockamma. Hur kraftfullt beror på hur stor överproduktion man har.

Ja hon har bra tag när hon äter. Joo jag har mycke mjölk. Funderar om jag kanske inte har tillräckligt me näring. Känns som att jag har henne vid tuttarna hela tiden. Sen funderade jag på, om hon inte rapar kan dom spy massor pga det?? Känns som att när hon har rapat så spyr hon jätte lite eller inget alls.
  • Flickan och kråkan
    Bergkwist85 skrev 2014-04-16 18:08:11 följande:

Ja hon har bra tag när hon äter. Joo jag har mycke mjölk. Funderar om jag kanske inte har tillräckligt me näring. Känns som att jag har henne vid tuttarna hela tiden. Sen funderade jag på, om hon inte rapar kan dom spy massor pga det?? Känns som att när hon har rapat så spyr hon jätte lite eller inget alls.
    Näringsinnehållet i bröstmjölk kvinnor emellan skiljer sig enligt studier marginellt. Utifrån det du skriver så låter det snarare som att hon sväljer massor med luft (vanligt när man har överproduktion) och att hon ätit sig mätt innan hon kommit till den feta mjölken. Även om bröstmjölken inte skiljer sig åt näringsmässigt mellan kvinnor så är näringsinnehållet olika inledningsvis och när bröstet börjar tömmas. Har man väldigt mycket så får de i stort sett bara i sig den tunna laktosrika (=orolig mage, kräk) mjölken som kommer inledningsvis och går inte upp i vikt så bra. Har du testat att blockamma rejält?
  • nuharjagbytt

Det här med att hon spyr en del är nog inte konstigt. Om de snuttar mycket och får i sig för mycket så spyr de upp överskottet. Det gjorde min son jätte ofta men gick ändå upp i vikt. Så tycker inte du ska bekymra dig över spyendet.

• pigglet

Mitt yngsta barn var så att han kräktes massor om han inte fick rapa ordentligt. Fanns det kvar luft i magen så fortsatte han kräkas, han kunde alltså kräkas tills magen var tom och det var dags att amma igen.

Att rapningen fick ta tid gick väl an på dagarna, men nattetid var det jobbigt. Ibland kunde det ta en hel timme innan han fått upp all luft, la man honom innan så började kräkandet...

Ett knep är att hålla barnet upprätt, som vanligt. När det inte kommer fler rapar lägger man ner barnet en stund, efter sådär 5 minuter lyfter man det upprätt igen. Då kommer det ofta en bonus-rap.

• Flickan och kråkan

Det smidigaste är ju att ta bort så många orsaker till luft i magen som möjligt. Blockamma så att du får över produktionen. Amma liggande eller med barnet upprätt sittandes. Liggande barn i sittande mammas famn är värst ur svälja-luft-perspektiv.

• Bergkwist85

Tack för alla svar, min tös som är 8veckor nu går upp fint i vikt. Men spyr en del än. Nu är jag mer rädd att inte höra om hon skulle sluta andas. När väl ha somnat ordentligt så andas hon jätte tyst. Å hon sover bäst i spjälsäng. Fundera på andningslarm, nån som vet hur det fungerar å kostar?

Svar på tråden Hjälp 3 veckors bäbis spyr...