Hyresvärden och hyresgäst bryter mot kontrakt, vad gäller?
Hej!
Har hamnat i en knepig situation och måste reda ut vad som gäller.
Så här ligger det till:
Jag och två tjejer hyr en villa av en privatperson (privat hyresvärd) i Stockholm. För två månader sen sade en av dom jag bor med upp sitt kontrakt för att flytta hem. Hon flyttade ut direkt men har kontrakt på ett rum fram till och med sista april. Av någon anledning har hon ej betalat hyran för mars och april, vilket självklart är ett kontraktsbrott från hennes sida.
Men istället för att min hyresvärd går till inkasso och kräver in betalning från henne, har han istället hyrt ut rummet till en annan person. I allas kontrakt står solklart att lägenheten består av tre rum med tre hyresgäster. Men nu under april har alltså fyra personer kontrakt trots att lägenheten är avsedd för tre och att det står tre hyresgäster i våra kontrakt.
Vad gäller? Kommer inte den tjejen som flyttat ut kunna hävda att hyresvärden hyr ut hennes rum och således strunta i att betala? Jag fattar ingenting, tycker bara det är så j*vla pissigt skött av hyresvärden och den tjej som precis flyttat ut. Vad är det för mening med kontrakt när ändå ingen följer det?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-16 12:25
Kan ju tillägga att detta inte direkt berör mig utan snarare min hyresvärd.