• Nujaevlar

Hyresvärden och hyresgäst bryter mot kontrakt, vad gäller?

Hej! 

Har hamnat i en knepig situation och måste reda ut vad som gäller.

Så här ligger det till:

Jag och två tjejer hyr en villa av en privatperson (privat hyresvärd) i Stockholm. För två månader sen sade en av dom jag bor med upp sitt kontrakt för att flytta hem. Hon flyttade ut direkt men har kontrakt på ett rum fram till och med sista april. Av någon anledning har hon ej betalat hyran för mars och april, vilket självklart är ett kontraktsbrott från hennes sida. 

Men istället för att min hyresvärd går till inkasso och kräver in betalning från henne, har han istället hyrt ut rummet till en annan person. I allas kontrakt står solklart att lägenheten består av tre rum med tre hyresgäster. Men nu under april har alltså fyra personer kontrakt trots att lägenheten är avsedd för tre och att det står tre hyresgäster i våra kontrakt.

Vad gäller? Kommer inte den tjejen som flyttat ut kunna hävda att hyresvärden hyr ut hennes rum och således strunta i att betala? Jag fattar ingenting, tycker bara det är så j*vla pissigt skött av hyresvärden och den tjej som precis flyttat ut. Vad är det för mening med kontrakt när ändå ingen följer det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-16 12:25
    Kan ju tillägga att detta inte direkt berör mig utan snarare min hyresvärd.

• Svar på tråden Hyresvärden och hyresgäst bryter mot kontrakt, vad gäller?
  • Coruscant

Tjejen som flyttat har inte betalat hyran och hyresvärden har tagit in en ny hyresgäst - problemet löst! Eller hur menar du...?

• Coruscant

(Ni är ju inte fyra som bor där, ni är tre - enligt vad du själv skriver),

• Birgitta02

Kan tänka mig att hyresvärden inte vill ha besväret med att driva in hyran, och tjejen betalar ju tydligen inte hyran för mars och april. Så han är i sin fulla rätt att hyra ut rummet till en tredje person.

• Kjell2

Har ni ett gemensamt kontrakt, dvs ni hyr tillsammans tre rum,  eller var och en sitt, dvs ni hyr var sitt  rum?

Om ni har var sitt  kontrakt och alltså hyr ett eget rum så är problemet mellan v'rden och den utflyttade. Det kan argumenteras att genom att hon inte betalt så förlorar hon rätten och rummet kan hyras ut till en annan. Men samtidgt krävs då en foremell uppsägning från värdens sida. Värden kommer ha svårt att driva ärendt om utebliven hyra mot hon som flyttat ut för perioden som han hyr ut åt en annan.

Den som i först hand betett sig illa är hon som har flyttat, framförallt genom att inte betala enligt sitt kontrakt.

• Nujaevlar
    Birgitta02 skrev 2014-04-16 12:47:11 följande:
    Kan tänka mig att hyresvärden inte vill ha besväret med att driva in hyran, och tjejen betalar ju tydligen inte hyran för mars och april. Så han är i sin fulla rätt att hyra ut rummet till en tredje person.
    Det är det som är frågan, får man som hyresvärd göra så? Eller är han bara iskall och antar att hon inte bryr sig sålänge han inte driver in hyran för mars och april...? Det kanske blir dyrare i slutändan att kontakta inkasso även om han nu får in sin hyra.
  • Birgitta02
    Nujaevlar skrev 2014-04-16 14:08:05 följande:
    Det är det som är frågan, får man som hyresvärd göra så? Eller är han bara iskall och antar att hon inte bryr sig sålänge han inte driver in hyran för mars och april...? Det kanske blir dyrare i slutändan att kontakta inkasso även om han nu får in sin hyra.
    Hon har ju förverkat hyresrätten genom att inte betala hyran och flyttat. Hon har ju ett kontrakt med uppsägningstid och har inte brytt sig om det. Hyresvärden har inte gjort något fel. Han hade kunnat driva detta långt eftersom hon begått ett kontraktsbrott. Har väldigt svårt att tänka mig att han skulle kunna bli straffad för detta.
  • Nujaevlar
    Kjell2 skrev 2014-04-16 12:49:10 följande:
    Har ni ett gemensamt kontrakt, dvs ni hyr tillsammans tre rum,  eller var och en sitt, dvs ni hyr var sitt  rum?

Om ni har var sitt  kontrakt och alltså hyr ett eget rum så är problemet mellan v'rden och den utflyttade. Det kan argumenteras att genom att hon inte betalt så förlorar hon rätten och rummet kan hyras ut till en annan. Men samtidgt krävs då en foremell uppsägning från värdens sida. Värden kommer ha svårt att driva ärendt om utebliven hyra mot hon som flyttat ut för perioden som han hyr ut åt en annan.

Den som i först hand betett sig illa är hon som har flyttat, framförallt genom att inte betala enligt sitt kontrakt.
    Vi har ett kontrakt var som alla säger att lägenheten hyrs ut till tre hyresgäster, alltså att tre hyresgäster delar på hela lägenheten. Hon som har flyttat ut har sagt upp sitt, men uppsägningstiden gäller till sista april. Skulle han kräva in hyran kan ju hon argumentera att hyresvärden bryter kontraktet genom att hyra ut hennes "andel" av lägenheten.
  • Birgitta02
    Nujaevlar skrev 2014-04-16 14:17:07 följande:
    Vi har ett kontrakt var som alla säger att lägenheten hyrs ut till tre hyresgäster, alltså att tre hyresgäster delar på hela lägenheten. Hon som har flyttat ut har sagt upp sitt, men uppsägningstiden gäller till sista april. Skulle han kräva in hyran kan ju hon argumentera att hyresvärden bryter kontraktet genom att hyra ut hennes "andel" av lägenheten.
    Eftersom hon inte betalat hyran så har hon förverkat sin del av lägenheten. Att hyran inte betalas innebär att hyresvärden förlorar två månaders hyra.

Säg att du hyr en lägenhet själv. Du flyttar från en dag till den andra. Skiter i uppsägningstiden (som normalt är tre månader) och betalar ingen hyra. Anser du då att fastighetsägaren skall sitta med tummarna i kors och förlora ett par månadshyror? I vanliga fall hade fastighetsägaren krävt dig på hyran, det hade gått till inkasso och så småningom kronofogdemyndigheten. Och när de tre månaderna gått, så hade fastighetsägaren hyrt ut lägenheten igen.

I ditt fall i TS har värden valt att INTE kräva in pengarna. Han hyr istället ut till en tredje person för att skydda sina intressen.
  • Nujaevlar
    Birgitta02 skrev 2014-04-16 14:28:51 följande:
    Eftersom hon inte betalat hyran så har hon förverkat sin del av lägenheten. Att hyran inte betalas innebär att hyresvärden förlorar två månaders hyra.

Säg att du hyr en lägenhet själv. Du flyttar från en dag till den andra. Skiter i uppsägningstiden (som normalt är tre månader) och betalar ingen hyra. Anser du då att fastighetsägaren skall sitta med tummarna i kors och förlora ett par månadshyror? I vanliga fall hade fastighetsägaren krävt dig på hyran, det hade gått till inkasso och så småningom kronofogdemyndigheten. Och när de tre månaderna gått, så hade fastighetsägaren hyrt ut lägenheten igen.

I ditt fall i TS har värden valt att INTE kräva in pengarna. Han hyr istället ut till en tredje person för att skydda sina intressen.
    Missförstå mig inte, jag tycker tjejen är en idiot som inte betalar hyran. Frågan är bara den, har hyresvärden verkligen rätt att bryta uppsägningstiden och hyra ut till en fjärde person? Om det inte är så; rättfärdigar då ett fel ett annat?
  • Kjell2
    Nujaevlar skrev 2014-04-16 14:59:50 följande:
    Missförstå mig inte, jag tycker tjejen är en idiot som inte betalar hyran. Frågan är bara den, har hyresvärden verkligen rätt att bryta uppsägningstiden och hyra ut till en fjärde person? Om det inte är så; rättfärdigar då ett fel ett annat?

Är det en skoluppgift du håller på med? Svaret är nämligen inte helt enkelt på ett juridisk plan men hyfsat enkelt på ett praktiskt.

Så länge värden inte försöker kräva in hyresskulen och hon som flyttat ut inte vill få tillgång till rummet så lär ingenting hända. Hon som flyttar ut är nöjd då hon slipper hyresskuld och värden nöjd då han snabbt får in en ny hyresgäst och inte gör någon förlust. Alla parter nöjda! Inget bråk!

Om värden har formell rätt att hyra ut beror på hur han har delgivt och fått acceptet mm från den gamla hyresgästen. Han kanske har talat med den gamla hyresgästen och gjort en överrenskommelse att hon slipper hyra och han kan hyra ut.
  • UniqueSnowflake
    Birgitta02 skrev 2014-04-16 12:47:11 följande:
  • Kjell2

Ang kontrakt. Ett kontrakt är en frivillig överrenskommesle mellan två parter. Om båda parter är överrens kan det omförhandlas eller rivas upp. Dvs är värden och hon som stack överrens så kan värden hyra ut direkt.

• Nujaevlar
    Kjell2 skrev 2014-04-16 15:12:15 följande:

Är det en skoluppgift du håller på med? Svaret är nämligen inte helt enkelt på ett juridisk plan men hyfsat enkelt på ett praktiskt.

Så länge värden inte försöker kräva in hyresskulen och hon som flyttat ut inte vill få tillgång till rummet så lär ingenting hända. Hon som flyttar ut är nöjd då hon slipper hyresskuld och värden nöjd då han snabbt får in en ny hyresgäst och inte gör någon förlust. Alla parter nöjda! Inget bråk!

Om värden har formell rätt att hyra ut beror på hur han har delgivt och fått acceptet mm från den gamla hyresgästen. Han kanske har talat med den gamla hyresgästen och gjort en överrenskommelse att hon slipper hyra och han kan hyra ut.
    Nej det är tyvärr ingen skoluppgift. Grejjen är den att hela situationen börjar bli smått obehaglig då hyresvärden kan storma in lite när som helst och börja skälla på att vi ska städa för att en ny hyresgäst skall komma. Det var då jag reagerade, hur det kan komma en ny hyresgäst när det andra avtalet inte gått ut?

Jag tycker hyresvärden bör driva in skulden, och sen hålla sig lugn då vi andra sköter våra kontrakt. Därför vill jag veta vad som gäller innan jag säger någonting till hyresvärden. 

(Om det visar sig att det inte är okej att hyra ut, så har ju hyresvärden i sin tur ingen som helst rätt att storma in och beordra oss vad vi skall göra., men det var inte riktigt vad jag undrade med trådstarten)

Mvh
  • Birgitta02
    Nujaevlar skrev 2014-04-16 15:52:38 följande:
    Nej det är tyvärr ingen skoluppgift. Grejjen är den att hela situationen börjar bli smått obehaglig då hyresvärden kan storma in lite när som helst och börja skälla på att vi ska städa för att en ny hyresgäst skall komma. Det var då jag reagerade, hur det kan komma en ny hyresgäst när det andra avtalet inte gått ut?

Jag tycker hyresvärden bör driva in skulden, och sen hålla sig lugn då vi andra sköter våra kontrakt. Därför vill jag veta vad som gäller innan jag säger någonting till hyresvärden. 

(Om det visar sig att det inte är okej att hyra ut, så har ju hyresvärden i sin tur ingen som helst rätt att storma in och beordra oss vad vi skall göra., men det var inte riktigt vad jag undrade med trådstarten)

Mvh
    Hyresvärden har inte ens rätt att ta sig inträde i lägenheten med mindre att reparationer skall utföras! Och då skall han dessutom se till att ni vet om det, ev fråga om nyckel får användas osv osv.

Ni har heller inte skyldighet att städa efter den andra hyresgästen! Om inte hyresgästen själv gjort det, så skall han ombesörja det. Men eftersom ni delar lägenhet så bör han ju se till att ni vet om att han kommer och om det faktiskt är okey för er del att han är där och städar.

• Nujaevlar
    Kjell2 skrev 2014-04-16 15:34:44 följande:
    Ang kontrakt. Ett kontrakt är en frivillig överrenskommesle mellan två parter. Om båda parter är överrens kan det omförhandlas eller rivas upp. Dvs är värden och hon som stack överrens så kan värden hyra ut direkt.
    Ja det kan vara så, men vad jag hört av den andra tjejen som har kontakt med den utflyttade tjejen så har hon och hyresvärden inte haft någon kontakt öht.. Utan hon har bara "flytt" så att säga...
  • Nujaevlar
    Birgitta02 skrev 2014-04-16 15:55:38 följande:
    Hyresvärden har inte ens rätt att ta sig inträde i lägenheten med mindre att reparationer skall utföras! Och då skall han dessutom se till att ni vet om det, ev fråga om nyckel får användas osv osv.

Ni har heller inte skyldighet att städa efter den andra hyresgästen! Om inte hyresgästen själv gjort det, så skall han ombesörja det. Men eftersom ni delar lägenhet så bör han ju se till att ni vet om att han kommer och om det faktiskt är okey för er del att han är där och städar.

Nej det kan mycket väl vara så att det som hyresvärden gör är väldigt olagligt,  (enligt en gäst  som var här över dagen har tydligen hyresvärden varit inne i lägenheten när vi hyresgäster var på jobb, utan att meddela oss varken före eller efter)

Men jag har ingen lust att hamna i kläm med hyresvärden då vi ändå skall flytta ut i sommar i samband med att lägenheten skall säljas. Jag vill bara ha lite trygghet i mitt eget hem de sista månaderna, för just nu känns det som vad som helst kan hända...
  • Kjell2

Mvh

Lägg fokus på rätt sak. Vad som händer i det andra rummet är en sak mellan värden och hon som flyttade ut. Exakt vad de kommit överrens om kan ni inte veta.

Att värden bråkar på er och tar sig in i ditt rum är oacceptabelt. Det är det du ska ptotestera mot.
  • SnurriggirrunS

Det beror ju på om ni som hyr huset har förfogande rätt över hela fastigheten eller om ni "bara hyr rummen" men har rätt att även använda gemensamma ytor. Eftersom ni har varsitt kontrakt med hyresvärden så bör hyresvärden ha rätt att ta sig in i lägenheten för att visa rummet för nya hyresgäster, hur skulle det annars gå till? Skulle han inte få visa rummet?
    Vad står det i ert kontrakt? Står det att fastigheten/lägenheten skall hållas i sådant skick att visning för nya hyresgäster skall kunna ske etc? Isåfall är det er skyldighet att hålla rent, däremot ska ni inte städa rummet som skall hyras ut, det är hyresvärdens skyldighet.

Du måste helt enkelt läsa vad som står i ditt kontrakt, men också ta hänsyn till att ditt kontrakt  kanske inte ser likadant ut som de andra två.
    Och ja, naturligtvis har hyresvärden rätt att hyra ut rummet om en annan hyresgäst inte betalar hyra och flyttar ut, han måste ju få in hyra och dessutom är det schysst av honom att inte dra in inkasso när det gäller de obetalda hyrorna. Nu skrev du dessutom att de inte ens har något kontrakt så då har det inte brutits, endast muntliga överenskommelser (som kan ändras).

Tex så hyr jag en hel fastighet och då har jag förfogande rätt över den så länge jag betalar in min hyra i tid eller tills jag blir avhyst om jag inte betalar men bor kvarn(av kronofogden). Om ägaren går in i fastigheten utan mitt medgivande kan jag anmäla honom för hemfridsbrott. Han har egentligen inte heller tillgång till tillhörande mark utan mitt medgivande. Hade jag däremot bara hyrt ett sovrum i fastigheten och haft rätt att nyttja kök och badrum, så hade han kunnat gå in när som helst.

• SnurriggirrunS

Mvh
    Du tycker att hyresvärden ska driva in skulden? Det innebär inte att han får in några pengar fören tjejen som stack faktiskt betalar pengar. Hon kanske aldrig betalar och ärendet går till KF,,,det innebär ändå inte att hon kommer betala och då står hyresvärden ändå där med obetalda hyror, vem ska lägga ut de pengarna tills tjejen betalar?
Svar på tråden Hyresvärden och hyresgäst bryter mot kontrakt, vad gäller?