• miss85

Letrozol

Jag tror att det är lite samma sak.. Att har man ätit ett antal kurer så måste man pausa eller göra ngt annat. Man tar letrozol dag 3-7.

• miss85

Linneasvea- allt handlar om vad din doktor tycker. Du behöver få det utskrivet. Åtminstone brukar doktorn första gången vilja kolla med ultraljud. Men jag förstår inte, du har inte haft ägglossning genom pergotime?

Ang bisolvon. Det framkallar ingen ägglossning, det enda bisolvon gör är att det är slemlösande. Man får tunnare sekret (om man har problem med för tjock sekret), man ska dock vara försiktig så att inte slemhinnan blir för svag, då fäster inte ägget. Finns i dagsläget inga bevis på att det ska hjälpa för en graviditet. Skadar dock inte testa. Men rådfråga doktor även där om vilka dagar du ska ta bisolvon.

• miss85

Jag pratade med Carl von linne i Uppsala igår. Hon tyckte att jag skulle äta 3 tabletter om dagen dag 18 och två tabletter om dagen dag 19. Det är ungefär då som ägget fäster. Ibland kan det vara för tjockt sekret i slidan och uppåt att ägget inte kan fästa.

• miss85

Det är viktigt att kolla med doktorn tycker jag eftersom man inte vill ha en för tunn slemhinna. Eftersom bisolvon är slemlösande kan det tunna ut slemhinnan. Då blir den för tunn för att överhuvudtaget kunna ta emot ett embryo.

• miss85

Det är säkert olika från person till person, vad man behöver.. Jag får inga klumpar som du får, det kanske gör att jag inte ska ta så mkt bisolvon.. Vissa kanske har för tunn slemhinna, tror inte att de ska ta bisolvon. Din slemhinna har de säkert koll på, likaså min.

• miss85

Jo visst är det som du säger.. Olika från dr till dr. En annan skillnad är ju att vi kör frysåterföringar. Letrozol framkallar ägglossning och sedan sätter vi tillbaka fryst embryo i rätt dag i cykeln. Har ätit ca 4-5 kurer. Alla har gett ägglossning men tyvärr inget plus. Trots toppembryon och allt annat.. Ska till CVL på tisdag för ny återföring. Hade en rejäl ägglossning häromdagen. Aldrig känt av den så mkt.

• miss85

Linneasvea- Letrozol är istället för pergotime. Båda läkemedlen är till för att reglera ägglossning. Oftast är det tjejer med PCO som får den typen av medicin utskriven. Jag har t.ex. normala hormonvärden men ingen regelbunden ägglossning. Tabletterna hjälper min kropp att ägglossa.
    En annan väninna fick pergotime för att få en jämnare och längre cykel. Hon hade för korta cykler. 
    Ja jag hoppas också att det ska ta sig :) 6:e gången gillt :-/

ceebee- ja jag håller med dig, man vill inte göra fel. CVL är bra. Har du nära till kliniken så kan du byta. 

• miss85

Jag behövde trippelkur pergo. Jag tar därför dubbelkur letrozol. Letrozol har gett mig mkt bättre resultat än pergotime.

• miss85

Linneasvea- med pergo fick jag ÄL så sent, en gång på cd 31, ibland visste jag inte om jag hade haft ÄL. Hade svårt att sova pga värmevallningar- frös o svettades om vartannat. Hade väldig huvudvärk också. Av letrozol har jag fått ÄL varje gång och aldrig så sent som dag 30. Som senast ca dag 20.
    Jag vet inte om andra än PCO:are kan ta det. Det är ju till för att man ska ägglossa.. Om man redan gör det naturligt så är det kanske inte någon mening att ta det.. Ingen aning..

Svar på tråden Letrozol