Inlägg från: Cels1us |Visa alla inlägg
  • Cels1us

Första barnet, december 2014

annajenni skrev 2014-04-18 16:25:51 följande:
    Nu har jag läst ett tag och iom diskussionerna som är nu så känner jag att jag måste kasta mig in..bf 20 dec så jag nyplussad varpå jag är suuuupernervös. Massa skit i bebibgörarbagaget. Jag är född 25 dec och har aldrig lidit av det alls! Hängt med i skolan med bra betyg, satt bak min bästis på moppen och lagom till jag fyllde 15 var det typ ingen som hade moppe längre..det är sååå kort period ungarna tycker det är kul. Körkort tog jag ganska direkt när jag fyllde 18 och då var det bara en handfull i min klass som tagit kortet av olika anledningar. Krogen kommer man in det året man fyller 20,21 osv dock inte 18 men vi hade mycket hemmatillställningar på den tiden ändå, vem har råd att springa på krogen varje helg för studiebidraget? Det var säkert nån gång jag vill gå med ut men inget jag kommer ihåg! Och andra sidan fanns det ju massa folk som fyllde i okt-nov-dec, alla är ju inte födda i jan :) summan av kardemumman dec är helt ok månad att vara född i, alla har alltid kommit till mig på stor födelsedagsförfest på juldagen!! Grattis alla decembermammor!
    Skönt att höra :) jag plussade i onsdags och har BF runt 28 dec. Roliga är att vi försökt i 9 månader och jag mådde jättedåligt över att det tog sån tid, vi hade fått tid för att påbörja utredning och vi hade sagt från början att vi hoppar Mars/April för att undvika ett decemberbarn men eftersom det tog sån tid så ökade ju suget ännu mer så vi kunde inte hoppa över, det får bli som det blir, ett decemberbarn skulle ju vara lika älskat det och det går ju uppenbarligen inte att planera in en sommarbebis ;P SÅÅÅ såklart plussade vi den här månaden :D och vi kunde inte varit lyckligare :)
  • Cels1us

Vad jobbigt det är med växtvärk/"mensvärk"! jag går och kollar jätteofta så att jag verkligen inte fått mens :P Plussade i onsdags och BIM är i morrn. Börjar smälta att jag faktiskt är gravid, så overkligt!

• Cels1us
    Emhsie skrev 2014-04-20 22:11:49 följande:

Wow vad tidigt du plussade :D
    Aa helt oväntat :D ganska starkt var det också, eller ja, man såg utan att behöva fundera. Trodde det var kört för att jag inte hade några symtom men tji fick jag :D Inväntar dem nu bara, vill ju känna mig gravid ;) har inga andra än växtvärk/"mensvärk", trötthet (kan bero på annat) och flytningar. Brösten är som vanligt.
    Så komiskt och ironiskt att vi plussade den här månaden för vi var apnära att hoppa över den här månaden för vi ville från början undvika en decemberbebis men eftersom vi försökt så länge nu (9 månader) så kände vi att det får bli när som helst, så vi körde på ändå. Haha och tur var väl det. Det var naivt att tro att man kunde planera in när bebisen skulle födas.
  • Cels1us
    Mittlillafrö skrev 2014-04-22 21:40:34 följande:
    Tjejer!! Vet ni eller kan tipsa om några bra böcker ang graviditeten??
    Jag har hitills köpt denna: www.bokus.com/bok/9789153435051/mammapraktika-graviditeten-vecka-for-vecka/ den tycker jag är bra, beskrivningar vecka för vecka samt info om förlossningen mm.

Samt denna till sambon:
    www.adlibris.com/se/bok/grattis-du-ska-bli-pappa-9789186465131

Sen planerar jag köpa dessa då de verkar bra:
    www.adlibris.com/se/bok/stora-boken-om-barn-att-vanta-och-foda-barnets-forsta-sex-ar-9789113040592
    www.adlibris.com/se/bok/ett-barn-blir-till-9789174242751
    www.adlibris.com/se/bok/forsta-aret-12-manader-som-forandrar-livet-9789164202550
    www.adlibris.com/se/bok/pappalogi-handbok-for-pappor-fran-produktionssex-till-vab-9789174243321
  • Cels1us
    Renesme skrev 2014-04-24 20:39:30 följande:
    Nej Kub ska vara 10+0 så det är bra att boka tid ganska tidigt i graviditeten. Första testet är blodprov andra kontrollen är ultraljud där de mäter nacken på fostret. Sedan sammanväger de resultaten och gör en sannolikhets skattning för DS och andra kromosom avvikelser.
    Märkligt. Vecka 12-13 sa dem till mig att vi ska göra det i.
  • Cels1us
    Liv13 skrev 2014-04-25 12:26:17 följande:
    Hur gör ni med träning? Jag är en fegis och har tagit en paus tills jag får se hjärtat slå på VUL. :) Körde en del bodypump, spinning, klättring och yoga innan och skulle precis börja springa. Vet ni vad för träning som är OK som gravid? Vet ju att en ska fortsätta som vanligt, men jag är lite för orolig för det och vill ta det lite lugnt nu i början när risken för missfall är högre. 
    Du kan träna på som vanligt fram till vecka 20 om det känns bra och om du orkar och om magen inte är i vägen. Klättring och typ boxning kanske inte är att föredra dock. Efter vecka 20 bör man lägga om sin träning och inte springa eller hoppa bland annat men spinning kan du fortsätta med men inte stående. Du får inte missfall av att träna så träna på du :)
  • Cels1us
    Lillaloppan123 skrev 2014-04-26 00:18:21 följande:
    Nån mer än jag som har som molande mensvärks smärta? Och som är galet orolig? Och ledsen utan direkt anledning? *suck*
    Jag har mensvärk till och från men det är ju växtvärk man känner av att livmodern växer så ingen fara. Inte så orolig dock, det går som det går, tror det kommer gå bra. Andra symtom är ömma bröst och trötthet annars mår jag som vanligt. Är i vecka 5.
  • Cels1us
    Lillaloppan123 skrev 2014-04-26 04:46:25 följande:
    Jag har molande värk hela tiden. Har haft kramper också och legat på sjukhus i veckan. Har endometrios, så försöker urskilja om det är den som spökar eller om det är något att vara orolig för, tror inte jag bör vara orolig men jag är det ändå. Vill detta såå mycket...
    Ahaa åh va jobbigt :( förstår om du är orolig då. Jo samma här men känner ändå ett lugn konstigt nog och när jag börjar tänka på det försöker jag tänka att man ändå inte kan påverka det och att för de allra allra flesta går det ju bra :)
  • Cels1us

Åh försöker läsa in mig på det här med barnvagn (typ såhär 8 månader i förväg) men blir helt snurrig över alla val och funktioner. Fastnade för en vagn jättemycket som verkade ha allt men så visade det sig att den har slutat säljas  (emmaljunga ozone). Så typiskt! ;/ lagt ner minst en timme i onödan på att läsa om den nu haha

• Cels1us
    jjohannaawesome1 skrev 2014-04-27 22:53:14 följande:
    i vilken vecka brukar man göra första ultraljudet?
    Här är det runt vecka 12 om man gör KUB och annars runt vecka 18.
Svar på tråden Första barnet, december 2014