• Liv82

Första barnet, december 2014

Hej blivande mammor! 

Blev rätt så ivrig på att starta en egen tråd för oss som väntar första barnet i december. Det vore fint att följas åt och få ta del av varandras känslor, rädslor, drömmar osv. Allt som ryms inom en graviditet. Jag själv väntar mitt första barn, efter 2:a försöket (tidigt missfall vid 1:a försöket) och har enligt Familjelivs graviditetsuträkning beräknad födsel 24 december.

Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-18 08:42
    BILDTRÅDEN finner ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m73043004.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-01 15:39
    BF-LISTAN finner ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m73353342.html
  • Svar på tråden Första barnet, december 2014
  • Noova

Hej alla!

Jag hoppar in här:)

Jag och min sambo har försökt bli gravid i 1år och 8 månader. Och nu är jag äntligen gravid i vecka 7, bf 26 december:D

Jag fick redan på att jag var gravid på ett litet annorlunda sätt..

På påskafton åkte jag in akut till sjukhuset då jag fått en akut svår smärta (som mensvärk fast 100ggr värre). Jag misstänkte själv att de kunde vara en cysta som brustit, då jag tidigare haft problem med cystor tidigare (4ggr) och kände igen typen av smärta. När vi kom in fick jag lämna urinprov och väntade på att läkaren skulle komma och göra ett ultraljud.. När läkaren kommer in frågar han hur jag mår och vad som hänt, jag hinner börja berätta innan han lägger till "du är gravid med". Jag och min kille tittar på varandra och svarar "nej inte vad vi vet iaf" han svarar att hon tyckte sig läsa att urinprovet var positivt och säger att han ska gå och dubbel kolla, han försvinner snabbt ut ur rummet. Jag och killen vågar inte tro att de är sant, och jag slänger ur mig "fan ta honom om han läst fel nu" :) Men när han kommer tillbaka säger han "jodå du är gravid". Vi gör ett ultraljud för att se hur det ser ut iom att jag haft så ont. Ultraljudet visad att det låg mycket vätska runt/bakom livmodern vilket tyder på att en cysta brustit och läkt ur vätska, därav min smärta. Men allt såg bra ut med fostret, det såg ut som en normal tidig graviditet sa han:) Jag var då gravid i vecka 5.

Jag hade under veckan som varit haft en del symtom som, illamående, ömma bröst och molvärk. Men det trodde jag berodde på att jag mensen skulle komma vilken dag som helst. Och när man har försökt så länge som vi hade vi nästan börjat ge upp om att kunna bli gravida, och så många gånger man innan tyckt sig ha alla symtom så slår man bara bort dom. Men denna gången hade jag rätt:D

I måndags var jag inne och gjorde ett nytt ultraljud för att se om vätskan kring livmodern var borta. Vi kunde då se ett litet hjärta ticka. Så underbart! :) Nu på torsdag den 8/5 ska vi på inskrivning hos barnmorskan.

• Lillaloppan123

Var på vul idag och fick se ett litet hjärta ticka, helt fantastiskt men samtidigt helt ofattbart. Är bara i v 6+2 men ändå kan man redan se sånt 5 mm stor var min lilla myra <3

• MM123
    Caolin skrev 2014-05-05 08:34:59 följande:
    Hej allihopa! Är gravid med första barnet i vecka 9 (v8 + 5) och bor i Stockholmstrakten :) Har berättat för sambons föräldrar + bror med sambo men inte för mina egna föräldrar ännu...känns på nått sätt jättenervöst att berätta för just dem även fast jag vet att dem bara kommer bli superglada för vår skull!  Någon mer i Stockholmstrakten? 

Välkommen! jag bor i Huddinge och gått in i v. 11 har heller inte berättat för mina föräldrar vill vänta lite till har ändå inte orkat träffa dem pga jag varit så trött...
  • Gullmaja

Hej alla! Jag hänger på här. Har plussat för en vecka sedan. Är enligt uträkning i vecka 7 (6+5).beräknad bf på julafton (stackars barn!). Har inga symtom förutom hunger och kanske lite tröttare än vanligt. Jag är jätterädd för att gå upp i vikt då jag redan väger 90. Så jag tänker verkligen på hur, när och vad jag äter. Jättesvårt att få en tid hos barnmorskan här i kommunen. Fått tid för hälsosamtal i grav.vecka 10 och detta är alltså inte inskrivningen!

• kossan

Ni som har fått höra hjärtljud eller ultraljud redan, varför har ni fått göra det? Var det något ni var oroliga över eller bara för att ni ville?

Jag vet ju som sagt inte riktigt hur långt gången jag är men ska på inskrivning på fredag, jag undrar då om de kommer boka ett tidigare ultraljud för att fastställa eller om de litar på det digitala testet jag har gjort...?

• Anneliiee

Kossan: har gjort en ivf behandling och då gör dom alltid ett rutin ultraljud runt vecka 7,8 för att se så att allt ser bra ut.

• Anna198407
    kossan skrev 2014-05-05 21:06:35 följande:
    Ni som har fått höra hjärtljud eller ultraljud redan, varför har ni fått göra det? Var det något ni var oroliga över eller bara för att ni ville?

Jag vet ju som sagt inte riktigt hur långt gången jag är men ska på inskrivning på fredag, jag undrar då om de kommer boka ett tidigare ultraljud för att fastställa eller om de litar på det digitala testet jag har gjort...?

Jag säger detsamma , har ni fått göra det redan? Själv så ska jag först på hälsokontroll i slutet på nästa vecka , och sedan fick jag en tid till om 1 månad och först då ska de titta lite mer.

Att det kan vara så olika :p

Enligt min egen beräkning är jag i vecka7
  • Cels1us
    Anna198407 skrev 2014-05-05 21:37:23 följande:

Jag säger detsamma , har ni fått göra det redan? Själv så ska jag först på hälsokontroll i slutet på nästa vecka , och sedan fick jag en tid till om 1 månad och först då ska de titta lite mer.
    Att det kan vara så olika :p

Enligt min egen beräkning är jag i vecka7
    De har nog bokat privat. Här där jag bor får man inte göra tidiga vuls även fast man är orolig eller har lust utan man får vänta tills vecka 12 på KUB om man ska göra det annars vecka 18 nånting för RUL.
    Jag är också i vecka 7 :) hälsosamtal nästa vecka (inget ul alltså) sen inskrivning i mitten av juni och kub ungefär då också. Seeeeegt.. dagarna går som sirap :P vill ju bara ha vecka 12 nuuuuu

Mår inte alls illa heller, har aldrig gjort. Enda symtomen är ömma bröst, trötthet och lite växtvärk ibland men inte lika ofta som tidigare veckor.. är lite orolig att det ska vara något fel men försöker vara positiv och härda till vecka 12 , det är ju ändå inget man kan göra

kossan: du kommer få ta ett gravtest hos barnmorskan
  • kossan

Okey, (jag citerar inte då det va så många som skrev).

Enligt mina beräkningar + CB digitalt så borde jag vara minst i v 7 och jag tror att det är där någonstans. Men jag förstår inte varför de är så stressade med att jag ska komma dit tidigt om ni har alla möten så långt fram?

Jag fick tid att komma på hälsosamtal samma dag jag ringde dem och hon tyckte att inskrivningen kom så långt fram, de hade inga tider.

Ok så privat alltså! Jag hoppas att jag kan övertala dem om att göra ett ultraljud tidigare, just för att få veta vilken vecka jag är i.

Får man inte kissa innan man ska på inskrivningen då?

• mrsJammeh

Jag var på hälsosamtal samma vecka jag ringde dit, veckan efter jag plussade (gjorde mitt test på onsdagen före påsk). Då var jag i vecka 6, och då bokade vi in en tid för inskrivning den 14 maj och då är jag i vecka 9... :)

Svar på tråden Första barnet, december 2014