Ingrid Marie skrev 2014-04-17 11:17:53 följande:
Som honeydew skriver så finns det andra, harmlösa, orsaker till att värdena kan vara avvikande än just leukemi. Det kan vara bra att veta att barns blodbild är betydligt lättare påverkbar (av tex infektioner och olika sjukdomstillstånd), än vad vuxnas är.
Hos min äldsta dotter upptäckte man av en slump, då hon var strax över året, att hon hade näst intill obefintlig mängd neutrofila granulocyter (har med kroppens försvar mot bakterieinfektioner att göra). Alltså det var ett extremt, extremt lågt värde. Det blev full fart på läkarna, blixtinläggning på Astrid Lindgrens barnsjukhus, blodprover flera gånger dagligen, barnonkolog kallades in och man gjorde benmärgsprov.
Även fast jag själv är medicinskt utbildad (eller, antagligen just därför!) höll jag verkligen på att förgås av dödsångest för ungen. Jag visste ju direkt vad det var de misstänkte, såg hur bekymrade de såg ut, och förstod att kopplar man in barncancerläkare redan andra dagen så ÄR det högst oroande.
Men det visade sig, efter en veckas mycket intensiv utredning inneliggande, att den här förändringen var helt godartad. Och när hon var strax över 2 år så hade det normaliserats helt. Det finns så mycket märkliga saker inom barnmedicin som man liksom aldrig har hört talas om... Att ortopederna remitterar vidare till hematologen måste inte nödvändigtvis vara så dramatiskt, i dagens sjukvård ÄR man onekligen ganska snäv inom sin egen specialitet.
Som en parentes kan jag också nämna att samma dotter har även haft just höftsnuva, tre gånger dessutom. I vårt fall har det varit ganska segdraget. Inte helt ovanligt, enligt barnreumatolog och ortoped som kopplades in tredje gången...

Kan dessutom ge lite fula prover, och inte vara helt solklart att diagnosticera om man inte vet vad man pysslar med. Jag tänker att i bästa fall kanske din dotters avvikande provsvar trots allt kan härledas till detta?
Tack för svaret! Stackars dig, vilken pärs ni gick igenom, men vilken tur att allt var bra. Just oron är så förlamande, jag önskar att jag kunde vara lugnare och tryggare och se tiden an, men för mig liksom bara stannar tiden och jag får skenpanik... Jag hanterar människor i mitt arbete och när det krisar där, har jag inga problem att vara lugn och trygg, men inte när det gäller henne. Det GÅR bara inte, jag är så rädd att jag känner rummet svaja när jag är hos läkarna... Inte bra för henne och jag önskar att jag kunde vara en bättre människa där och vara en lugn och trygg mamma istället för en livrädd Nasse...
Jag hoppas (?) det är höften som spökar, de säger ju att man kan få bakterier i höften men det är samtidigt också farligt, så det hoppas jag inte det är. Men om det är så att en ofarlig höftsnuva utan bakterier kan ge tråkiga provsvar så hoppas jag att det är det som är det luriga i detta.