Aruba skrev 2014-04-17 12:53:57 följande:
Han sa det inte, utan det var på min direkta fråga. Jag ringde upp honom efter att vi haft vårt första samtal, där han meddelade provsvaren och sa att vi behöver ta om proverna, vad de visade samt att hematologen inte verkade akut oroliga utan att det kunde vänta till nästa vecka.
I samtal 2 då jag ringde sa jag att jag var orolig för vad det kunde vara och då sa han "säg vad du oroar dig för då, så skaq jag berätta om det finns något fog för det". Och då sa jag att jag var orolig för leukemi och då sa han att hemoglobinet var ok, och då talar det inte för leukemi, men att man inte helt kan utesluta det innan man gjort en ordentlig utredning.
Ok då är jag med. Tycker att han svarat helt rätt utifrån de fakta han har och att också din reaktion är fullt naturlig. Man är alltid orolig för sina barn och har ju ofta en förmåga att tänka på de där värsta diagnoserna även om de är ovanliga.
Ingrid Marie skrev 2014-04-17 13:17:01 följande:
De brukar inte det, nej. Särskilt inte hos barn. Vuxna/äldre med myeloproliferativa neoplasier är väl snarare den grupp man tänker på när det gäller trombocytemi. Men samtidigt, leukemi hos barn är ju inte bara ALL och AML. Det finns trots allt ett gäng undergrupper. Inget jag tycker man skall spekulera vidare om i ts tråd dock
TS, jag vet att det är skitsvårt, men försök ändå att ta till dig:
Hematologen lägger inte på några överväxlar. Hade de faktiskt, verkligen befarat leukemi hade de naturligtvis gjort det (förutsätter jag). Ta även till dig att den läkare du talat med inte verkar direkt hyperorolig. Och att du själv fick känslan av att han tycker du tar ut oron i förskott. Att han inte kan säga att det INTE är leukemi är absolut inte detsamma som att han misstänker att det ÄR det. I sin yrkesroll måste han vara jävligt (ursäkta franskan) försiktig med hur han uttrycker sig (det här vet du redan, men jag säger det ändå ) och akta sig för att kanske råka lova något.
Leukemi är inte särskilt vanligt. Det är dock inte så sällan en differentialdiagnos, och det är därför man måste titta närmare på det här. För att man inte bara kan säga "Äh, det är säkert inget" utan följa upp det.
Håller definitivt en tumme för er
Ok, tack för svaret angående trombocytemin och vuxenleukemi. Övriga svaret till TS håller jag med om även om jag har erfarenhet av det ibland är svårt att ställa diagnos tidigt men jag vill inte heller gå in djupare på det i den här tråden.
Allra oftast så är det ju inget allvarligt alls utan en infektion eller liknande som visserligen kan vara långdragen och ibland komplicerad, men som ändå går över.