• Radhuspinglan

Vad har jag för ringstorlek!? :O

Hejhopp! Jag är en tjej som egentligen aldrig varit speciellt intresserad av smycken och krimskrams. Bröllop med klänning, ring och allt vad det är, har eller aldrig varit min grej. Nu har dock pojkvännen friat och han vill väldigt gärna gifta sig. Så, tja, man får väl ställa upp på det då! ;P Han frågade mig häromdagen vad jag har för ringstorlek, och jag har ingen aning! Har inen ring att mäta, så jag mätte mitt finger till ungefär 6 cm i omkrets (båge mindre, men med 6 cm så kan man snurra måttbandet och då är det ju garanterat inte för litet iaf). NU TILL FRÅGAN: Om man ska ha en ring med ett innermått - omkrets 6 cm, vad har man då för ringstorlek!? Jag ställde samma fråga på Bröllpstorget, och fick 19 till svar - stämmer det?

• Svar på tråden Vad har jag för ringstorlek!? :O
  • Kerubmamman

Jag skulle rekommendera att ni/du går till en smyckesaffär och provar ringar. Det blir ju inte kul om ringen är för stor eller för liten. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Radhuspinglan
    Radhuspinglan skrev 2014-04-17 10:55:53 följande:
    Hejhopp! Jag är en tjej som egentligen aldrig varit speciellt intresserad av smycken och krimskrams. Bröllop med klänning, ring och allt vad det är, har eller aldrig varit min grej. Nu har dock pojkvännen friat och han vill väldigt gärna gifta sig. Så, tja, man får väl ställa upp på det då! ;P Han frågade mig häromdagen vad jag har för ringstorlek, och jag har ingen aning! Har inen ring att mäta, så jag mätte mitt finger till ungefär 6 cm i omkrets (båge mindre, men med 6 cm så kan man snurra måttbandet och då är det ju garanterat inte för litet iaf). NU TILL FRÅGAN: Om man ska ha en ring med ett innermått - omkrets 6 cm, vad har man då för ringstorlek!? Jag ställde samma fråga på Bröllpstorget, och fick 19 till svar - stämmer det?

Öh, många stavfel det blev. Det ska inte stå BÅGE utan EGENTLIGEN!
  • enbyxaochenboll

Jag mätte nyss mitt ringfinger till 5,5 cm och jag har storlek 16 på min vigselring.
  • enbyxaochenboll
    Kerubmamman skrev 2014-04-17 10:59:06 följande:
    Jag skulle rekommendera att ni/du går till en smyckesaffär och provar ringar. Det blir ju inte kul om ringen är för stor eller för liten. 

• Radhuspinglan
    Kerubmamman skrev 2014-04-17 10:59:06 följande:

Sant, fast jag tror att han planerar att designa en egen ring... Fast man kan ju alltid gå och testa ringar bara för måttets skull. Hm, eller?
  • Radhuspinglan
    enbyxaochenboll skrev 2014-04-17 11:00:15 följande:
    Jag mätte nyss mitt ringfinger till 5,5 cm och jag har storlek 16 på min vigselring.

Hm, okej, så 6 cm är storlek...? ;P
  • Kerubmamman
    Radhuspinglan skrev 2014-04-17 11:01:45 följande:

Sant, fast jag tror att han planerar att designa en egen ring... Fast man kan ju alltid gå och testa ringar bara för måttets skull. Hm, eller?
    Ja, för att ta reda på din ringstorlek så är det bra att prova ut ringstorleken på en affär. 
  • DinaMii

Dom har ju metallringar på smyckesaffärer som bara är för att kolla storleken, bara att springa förbi :) grattis!

• Piggelito

I smyckesaffärer så brukar dom ha ett gäng mätringar som man får prova, där det står vilken storlek det är

• Radhuspinglan
    DinaMii skrev 2014-04-17 11:04:56 följande:
    Dom har ju metallringar på smyckesaffärer som bara är för att kolla storleken, bara att springa förbi :) grattis!

Piggelito skrev 2014-04-17 11:05:11 följande:
    I smyckesaffärer så brukar dom ha ett gäng mätringar som man får prova, där det står vilken storlek det är

Aha, tack för tipset! Har som sagt noll koll på allt det här tjejiga. ;D
  • Tillaan

Du har ingen ring alla hemma som du kan mäta? Mät bara måttet rakt över så får du fram vad du har :)
  • Radhuspinglan
    Tillaan skrev 2014-04-17 12:04:56 följande:
    Du har ingen ring alla hemma som du kan mäta? Mät bara måttet rakt över så får du fram vad du har :)

Hej! Nej, jag har ju inte det. Jag är verkligen ingen sån som har smycken och krimskrams. Jag har en guldkedja runt halsen, som har suttit där i typ 6 år - that's it! ;)
  • Tillaan
    Radhuspinglan skrev 2014-04-17 22:38:08 följande:

Hej! Nej, jag har ju inte det. Jag är verkligen ingen sån som har smycken och krimskrams. Jag har en guldkedja runt halsen, som har suttit där i typ 6 år - that's it! ;)

Annars så får du väl klippa av en pappersremsa sen tejpa eller rita ett streck hur stort fingret var, sedan mäta rakt över, gjorde jag när jag mätte mina.
    Jag har omkrets, ringfinger vänster hand,5,2 cm

Ring stl:16 mm

• Radhuspinglan
    Tillaan skrev 2014-04-18 11:59:28 följande:
    Annars så får du väl klippa av en pappersremsa sen tejpa eller rita ett streck hur stort fingret var, sedan mäta rakt över, gjorde jag när jag mätte mina. Jag har omkrets, ringfinger vänster hand,5,2 cm Ring stl:16 mm

Men åh, fan va smart! Tack för tipset! :)
  • Tillaan
    Radhuspinglan skrev 2014-04-18 15:49:36 följande:

Men åh, fan va smart! Tack för tipset! :)
    Jag vet, man är väl lite tjejig med krimskramsidéer ;)
  • MissMiaMaria

Jobbar i smyckesbutik och jag rekommenderar dig att gå in i en smyckesbutik och få hjälp med att prova ut storlek. Tänk på att en smal och tunn ring känns trängre än en prov ring. Samt att en bredare och kupad ring oxå känns trängre än en provring.

• DinaMii

Jag hade en tunn förlovningsring, hade då en storlek. När vi skulle byta ringar valde vi bredare, och fick gå upp 0,5 mm i diameter. Hade det varit vilken ring som helst hade jag kunnat chansa hemifrån, men när det är en vigselring hade jag velat att det blev exakt och rätt på en gång

• Radhuspinglan
    MissMiaMaria skrev 2014-04-18 16:59:09 följande:
    Jobbar i smyckesbutik och jag rekommenderar dig att gå in i en smyckesbutik och få hjälp med att prova ut storlek. Tänk på att en smal och tunn ring känns trängre än en prov ring. Samt att en bredare och kupad ring oxå känns trängre än en provring.

DinaMii skrev 2014-04-18 18:00:39 följande:
    Jag hade en tunn förlovningsring, hade då en storlek. När vi skulle byta ringar valde vi bredare, och fick gå upp 0,5 mm i diameter. Hade det varit vilken ring som helst hade jag kunnat chansa hemifrån, men när det är en vigselring hade jag velat att det blev exakt och rätt på en gång

Ah, toppenbra info! Tack! :)
  • Radhuspinglan
    Tillaan skrev 2014-04-18 15:57:01 följande:
    Jag vet, man är väl lite tjejig med krimskramsidéer ;)

Svar på tråden Vad har jag för ringstorlek!? :O