• Anonym (tokig)

Löss!!!!

Jag blir tokig på dessa löss! Vad gör vi för fel?

Upptäckte löss i söndags på mig, min sjuåring och min treåring. Behandlade alla med Paranix schampo och kammade, tvättade alla kläder mm. Varje dag sedan dess har jag dock hittat nya levande löss och upprepat schamponeringen.
    Jag har alltså behandlat oss med Paranix dagligen i fyra dagar! Ändå hittar jag levande löss!

Idag verkar det äntligen som jag och sjuåringen är lusfria, men dottern hittade jag löss på igårkväll. Tröttnade på Paranix och köpte Linicin, Kammade henne noga, schamponerade, sköljde ur.
    Kammade henne nyss och hittade några döda små löss - men en som levde!!!!

Hur gör man? Vad gör jag för fel?
    Dottern har tjockt lockigt hår, skriker och gråter när jag kammar och håller på. Jag tycker så synd om henne.

Måste jag schamponera nu igen, eller kunde det varit så att den inte hade dött än?
    Varför hjälpte inte Paranix???

• Svar på tråden Löss!!!!
  • Ruggugglan

Kammar du ordentligt? Vad använder du för kam?

Paranix hjälpte av någon anledning inte på min dotter heller. Jag blev rekommenderad den där sprayen och jag bokstavligt dränkte hennes hår och trots det så överlevde lössen. Men sedan vi tog till Linicins schampo så försvann de. Däremot så kammar jag även med kammen Nitfree som tar alla löss och även äggen. Så det kan säkerligen vara en kombination. 

• Ruggugglan

För övrigt ska du inte hålla på att schamponera så ofta. Det är bättre att du gör behandlingen som du ska enligt instruktionerna och kommer nogrannare.

• Ruggugglan

KAMMA nogrannare ska det givetvis stå...

• Majsan70

Köp Nitfree luskam och kamma två gånger om dagen och följ i övrigt instruktionerna på det lusmedel du köpt. Vi har själva haft problem med återkommande löss, men jag tror det beror på att vissa föräldrar inte kollar sina barn ordentligt. 
    Dottern kan vara helt lusfri några dagar o sen efter en eller två dagar i skolan har hon fått löss igen. Stora då och inte nykläckningar. 

I övrigt delar jag in håret i sektioner och är oerhört noga med nacke och bakom öron samt att jag ser till att det även tar i hårbotten. 

• Anonym (tokig)

Jag kammar noga, har tre olika varianter från apoteket - den som kommer med i förpackningen samt en vit plastkam som jag använder mest då den är mest "fin" och man ser vad man kammar. De andra har så grova tänder?
    Kanske ska införskaffa en nitfree är det på apoteket den säljs?

Skönt höra ändå att det är fler den inte biter på. Vi har väldigt tjockt hår i vår familj och de stortrivs väl i hennes lockar...

• Majsan70
    Anonym (tokig) skrev 2014-04-17 11:36:17 följande:
    Jag kammar noga, har tre olika varianter från apoteket - den som kommer med i förpackningen samt en vit plastkam som jag använder mest då den är mest "fin" och man ser vad man kammar. De andra har så grova tänder?
    Kanske ska införskaffa en nitfree är det på apoteket den säljs?

Skönt höra ändå att det är fler den inte biter på. Vi har väldigt tjockt hår i vår familj och de stortrivs väl i hennes lockar...
    Nitfree köper du på nätet. Jag köpte min på lusfri.nu har jag för mig. Den kammen punkterar gnetterna så det inte blir fler löss. 
  • Ruggugglan

Här finns återförsäljarna http://www.lusfri.nu/aterforsaljare. Inte alla apotek som har kammen, men apotea.se har den för 265:-. Vi köpte vår i hälokostbutiken. 

Den är dyrare än andra kammare, men definitivt värd pengarna. Jag har som vana att kamma en gång om dagen när det kommit hem lappar om löss, annars varje gång innan barnen ska duscha. De har stora problem med att bli av med lössen på dotterns skola så vi har blivit rutinerade med kamningen. 

• Litet My

Som de andra säger, kamma mer. Faktum är att kamning gör mer än många schampon som en del löss ändå är resistenta emot.

• Anonym (tokig)

Tack för svar... Det är faktiskt första gången de drabbas så jag är lite handfallen. Man blir lite lätt irriterad när man lägger ut ca 800 kr på produkter som inte hjälper.... Men en sådan kam kanske är värt pengarna. Om vi inte blir av med lössen nu så köper jag en sådan. Tack för era tips.

Svar på tråden Löss!!!!