• Naaw

Könsabort

Skyldigheten att berätta finns redan i lagen i dag. All info om fostret tillhör föräldrarna. Ser BM kön måste hon berätta om ej paret undanbett sig infon. Dock är RUL oftast lagt efter V. 18 då fri abort är möjlig.

• Naaw
    Haskel skrev 2014-04-17 17:56:33 följande:

Jag är emot abort pga kön, helt oavsett anledning.

Jag är även kritisk mot mot denna "hysteri" att ta reda på kön vid UL.

Vadå hysteri? Varför är det fel att vilja veta? Jag ville inte ha en "den" eller "plutten" i magen. Jag ville kunna tilltala mitt barn med dess namn. För mig var det lika trist att inte veta från början som det förmodligen varit för dig om du inte fått veta ditt barns kön vid förlossningen. Mina barn var familjemedlemmar redan i magen.
  • Naaw
    Haskel skrev 2014-04-17 18:39:19 följande:
    Det finns flera nackdelar. 

Ett foster med kön, blir personifierat. Vilket gör det ännu jobbigare om något går snett.
    De som vill veta kön, har ofta förväntningar, vilket ökar risken för att bli besviken resten av graviditeten.
    En barnmorskas avgörande är inte 100 %. Risk för besvikelse vid födsel. 

Personligen ser jag hellre att man vill skaffa barn, än skaffa kön. Dock är jag den som anser att man bör se till skillnaderna mellan könen i övrigt. Men inte förrän barnet/personen född.
    För mig har barnen i magen som sagt varit personer -individer- ändå. Och eftersom det är individer i min familj har jag velat veta så mycket som möjligt. Jag har dessutom gjort extra könsul vid vecka 25 då erfarna BM kan se med 100% säkerhet. Graden av sorg vid intrauterin spädbarnsdöd avgörs knappast av om man vet könet. Det lär man se när barnet kommer ut oavsett.
Svar på tråden Könsabort