Könsabort
Jag är för abort men emot abort på grund av "fel kön".
Ibland här på forumet så dyker det upp någon hysterisk blivande mamma som inte kan tänka sig få en pojke, att det vore 'the end of the world' typ. Om tekniken att ta reda på kön inte hade funnits, hade de varit så hysteriska tro? Kanske, kanske inte.
Jag tycker att det ska vara helt ok att ta reda på kön, men kanske då efter abortgränsen passerat för då kan man inte göra abort på grund av att det är fel kön på barnet men man får ändå veta vad det blir.
Jag och min man kommer att ta reda på våra barns kön i framtiden, bara för att vi inte kommer kunna vänta på den stora överraskningen. Inte för att vi ska hinna måla barnkammaren rosa/blå eller köpa bilar/barbie utan för att spänningen blir för stor helt enkelt!
Sen så får man ju såklart önska vad man vill ha för kön, men när det går så långt att man hellre gör abort och försöker igen än att få det mindre önskade könet så är det något som är fel på föräldern enligt mig.
Vi önskar oss tex en av varje och vill helst ha två barn, men om vi får två flickor eller två pojkar så kommer vi nog köra på en tredje och chansa på att vi får det andra könet. Men det skulle aldrig falla oss in att ta bort ett barn när vi kommit till den punkten när vi försöker skaffa barn, tänk om man inte får till det igen liksom?