• Peppiga Pia

Fyllning till chokladtårta?

Ska göra 2 tårtor och har köpt färdiga chokladbottnar. Behöver nu tips på fyllningar som passar ihop med chokladen tack.

• Svar på tråden Fyllning till chokladtårta?
  • Sticka

Hallon, bara mosade. Det bryter fint mot de söta bottnarna. 

• Queenie70

Hallon och grädde. Eller grädde med krossade punshflaskor i. Eller aprikosmarmelad. Eller grädde med polkakakross...

• Peppiga Pia
    Sticka skrev 2014-04-17 20:52:26 följande:
    Hallon, bara mosade. Det bryter fint mot de söta bottnarna. 

Tänkte du hallon och grädde då?
  • Peppiga Pia
    Queenie70 skrev 2014-04-17 20:54:50 följande:
    Hallon och grädde. Eller grädde med krossade punshflaskor i. Eller aprikosmarmelad. Eller grädde med polkakakross...

Det är en del barn så punchflaskor blir lite svårt :) grädde med polkagriskross låter gott men går det ihop med hallon?

Blir bara chokladmousse och vaniljkräm för mesigt? Kan tänka mig att bottnarna man köper färdiga inte är så starkt chokladiga.
  • Queenie70
    Peppiga Pia skrev 2014-04-17 21:11:38 följande:
    Det är en del barn så punchflaskor blir lite svårt :) grädde med polkagriskross låter gott men går det ihop med hallon?

Blir bara chokladmousse och vaniljkräm för mesigt? Kan tänka mig att bottnarna man köper färdiga inte är så starkt chokladiga.

Tänkte inte att det skulle vara polka och hallon i samma tårta.

Men annars kan du ha ett lager hallon och grädde och ett annat med grädde och krossade maränger. Eller ha både grädde, hallon och maräng i samma lager.
  • elyse

Chokladmousse med mintbitar (Finns inte det på påse?). Annars tycker jag att polkakross var en fantastisk idé!

• Sticka
    Peppiga Pia skrev 2014-04-17 21:05:15 följande:

Tänkte du hallon och grädde då?
    Nej. Hallon, bara mosade-
  • Peppiga Pia
    Queenie70 skrev 2014-04-17 21:14:21 följande:
    Men annars kan du ha ett lager hallon och grädde och ett annat med grädde och krossade maränger. Eller ha både grädde, hallon och maräng i samma lager.

Tack Det låter supergott, kanske svårt att göra tårtan dagen innan om det är grädde i fyllningen? Om man gör den samma dag, tips på något att ha på bottnarna så det inte blir för torrt?
  • Peppiga Pia
    Peppiga Pia skrev 2014-04-17 21:29:16 följande:
    Tack Det låter supergott, kanske svårt att göra tårtan dagen innan om det är grädde i fyllningen? Om man gör den samma dag, tips på något att ha på bottnarna så det inte blir för torrt?

Det är 3 bottnar, ska man köra med vanlig grädde längst upp tro?
  • Queenie70
    Peppiga Pia skrev 2014-04-17 21:29:16 följande:

Kanske lägga mosade hallon om man gör den dagen innan för att sedan fylla på med grädd och marängblandningen innan servering.
  • Lilla fjunet

Jag tänkte göra en med nutella, smörkräm och chokladmousse på toppen. Runt tårtan tänkte jag ha "choklad fingrar" och ett fint band runt för att hålla ihop. Och sen non-stop som garnering.

• Peppiga Pia
    Lilla fjunet skrev 2014-04-17 22:07:57 följande:
    Jag tänkte göra en med nutella, smörkräm och chokladmousse på toppen. Runt tårtan tänkte jag ha "choklad fingrar" och ett fint band runt för att hålla ihop. Och sen non-stop som garnering.

Låter fint. Hur gör du smörkrämen?
  • Emmut

Åh ploppfluff :) smält 200 g plopp i 3 dl grädde och låt svalna över natten och vispa sen, mums!

Svar på tråden Fyllning till chokladtårta?