Karlachilenaren skrev 2014-04-18 00:33:49 följande:
Hej!
Nej har inte de, men funderar på att göra de! Jo alltså ska få en valp och vill veta hur ofta jag ska gå ut med den och hur ofta jag ska mata den skulle va jätte snällt om du kunde svara på de :)
=) Gör det. Den bör nästan vara obligatorisk läsning i grundskolan, så folk har lite hundvett när de köper hund. Du verkar ju i alla fall vilja få hundvett, det är bra =)
En valp vill gärna gå ut flera gånger i timmen. Tumregeln är: efter lek, efter vila, efter mat, men en liten liten valp går gärna ut däremellan också. Du får nog räkna med minst en gång i halvtimmen till en början, och sedan mindre och mindre tills hunden klarar sig i bortåt 4-5 timmar. På natten räcker det oftast att du lyssnar på hundens signaler, men du kommer behöva gå ut på natten också i början, ett par, tre gånger. Och du kommer hitta pölar på golvet. Det är oundvikligt med en valp.
Utfodrigen finns det några olika skolor inom, Jag förespråkar att hundar ska ha tillgång till torrfoder dygnet runt, om de inte är små grisar och äter jämt. Sen finns det de som utfodrar 3, 2 eller 1 gång om dagen och de som utfodrar en gång varannan dag (mest BARFare). Där får du och hunden nog känna er fram tillsammans.