Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Chihuahua Valp.

Vi fick hem en liten "wawa" i onsdags. 
    Han går ut minst varannan timma, men annars efter lek, mat, sömn. Man lär sig ganska snabbt signalerna för när det är dags. På natten sover han 3-6 timmar utan att vakna men så fort jag märker att han är vaken går vi ut. 

Han får mjukmat 4 gånger per dag och har tillgång till torrfoder utöver det. 

Hans träning startade direkt när vi fick honom. Han går i koppel, han går lös. Vi övar inkallning, vi rättar honom om han agerar "fel". Vi skäller inte på honom utan korrigerar när vi ser ett oönskat beteende och berömmer massor när vi ser att han agerar som önskat. 

Plötsligt är vi väldigt låsta. Att bara åka o handla spontant går inte längre utan vi måste tänka barnpassning.  
    Vi har anmält till valpkurs och börjar nu i maj på den för att komma in på rätt banor direkt.

Jag jobbar natt och valpen kommer vara med mig där i början. Det är även bra social träning. 

• Majsan70
    Karlachilenaren skrev 2014-04-19 23:58:57 följande:
    Hej! Så ska jag också göra om jag ser att sötnosen är vaken så tar jag ut den, Hur ser mat schemat ut? Vilka tider ger ni honom Mjuk mat? Vad äter han för mjuk mat? Jag ska också börja träna min så fort jag får honom. Barnpassning blir nog inga problem min mamma jobbar inte och är hemma hela tiden och att gå ut då och då med valpen skulle inte vara några problem alls min mamma är sjukt glad över att vi ska skaffa valpen! :) De är super att ni har anmält till valpkurs funderar också på att göra de! Tack så mycket för svaren dom hjälpte sjukt mycket! :) 
    Vad gäller tiderna vår valp äter så är de jämt fördelade över dagen och helt beroende på när han vaknar och är hungrig på morgonen. 
    Vår valp äter Pedigree mjukmat samt nötfärs.

Det är viktigt att du har en långsiktig plan. Hur ser det ut om 5 år? 10 år osv? Vad händer om din mamma inte vill passa längre? Vad händer om ni båda jobbar och hur ser det ut om ni vill på semester?
Svar på tråden Chihuahua Valp.