Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Snartensam)

sambolagen-bil

Jag och min sambo ska separera och nu undrar jag vad som gäller med bilen.
    Han har köpt den och det är jag som använt den eftersom han jobbat på annan ort och jag behövt bilen i jobb och för att kunna skjutsa, hämta, lämna barn handla ja ni vet....
    Är det så att bilen inte ingår i det gemensamma bohaget??

• Svar på tråden sambolagen-bil
  • Anonym (ell)

Bil omfattas inte av sambolagen.

• Anonym (Å)

Den ingår inte så du får åka kommunalt eller skaffa egen bil. Ett tips är att ni har barnen varannan vecka så ditt behov av att skjutsa halveras och att även han får ta samma ansvar med allt vad det innebär om barnen. Lycka till.

• Alana

Bilen tillhör sambon. Du får skaffa en egen helt enkelt.

• Anonym (samma sits)

Jag undrar också. Är det den som bilen står på, som får den? Vi köpte den ihop men jag står som ägare, plus att sambon inte har körkort. Kan han kräva mig på pengar för den då?

• Anonym (Å)
    Anonym (samma sits) skrev 2014-04-20 10:06:48 följande:
    Jag undrar också. Är det den som bilen står på, som får den? Vi köpte den ihop men jag står som ägare, plus att sambon inte har körkort. Kan han kräva mig på pengar för den då?
    Nej. Den som har betalat får den. Har ni lån på den? Har den köpts gemensamt får en av er lösa ut den andre alt. så får bilen säljas.
  • sextiotalist
    Anonym (Å) skrev 2014-04-20 10:17:18 följande:
    Nej. Den som har betalat får den. Har ni lån på den? Har den köpts gemensamt får en av er lösa ut den andre alt. så får bilen säljas.
    Jag är ganska säker på att det är den som bilen är registrerad på som anses som ägaren, oavsett vem som betalt den.
    Om lånet är knutet till bilen, så är det bilägaren som brukar stå för lånet (dvs den som bilen står på)
  • Anonym (Å)
    sextiotalist skrev 2014-04-20 10:37:36 följande:
    Jag är ganska säker på att det är den som bilen är registrerad på som anses som ägaren, oavsett vem som betalt den.
    Om lånet är knutet till bilen, så är det bilägaren som brukar stå för lånet (dvs den som bilen står på)
    Nej. Samäganderättslagen gäller om man har köpt den gemensamt.
  • sextiotalist
    Anonym (Å) skrev 2014-04-20 10:42:21 följande:
    Nej. Samäganderättslagen gäller om man har köpt den gemensamt.
    Fast då måste man ha skrivit ett avtal om detta innan. Finns inget avtal, så finns inget samäganderätt på bilen. Så enkelt är det.
    Men folk verkar vara fullständigt omedvetna om hur sambolagen fungerar. Det står mycket tydligt om man läser om den, bilar, båtar, sommarstugor berörs inte av sambolagen, hur mycket man än har betalat
  • Anonym (Orka)

Orkar du verkligen bråka om en bil som han faktiskt har köpt? Lite snål varning?

• Anonym (I H)

Man äger knappast en bil om man inte har körkort , försäkringen blir enorm för icke körkortsägare att äger en bil. Den som står för bilenäger den oavsättvem som betalat .bara bostaden som räknas om den inhandlats för gemensamt bruk

• Anonym (s)

Som redan angivits så ingår INTE bil i sambolagen. Det är ägaren av bilen som tar med sig bilen.
    DÄREMOT så finns det fall där tingsrätten faktiskt beslutat att bilen ska behållas av icke-ägaren då det har ansetts att den är nyttjaren och har större behov av bilen. Men det är, som sagt, inget som "ingår" i sambolagen.

• Kjell2

En bil ingår inte i bodelningen enl sambolagen.

Kan man inte komma överrens om vem som äger bilen får domstol avgöra. Står någon som registrerad ägare i bilregistret har denna ett stort försprång men det går att framgångsrikt bestrida om det t ex finns ett avtal om samägande, tydliga kvitton vem som köpt, vem som använder bilen mycket, betalt löpande kostnader mm.

Inte helt ovanligt att det blir sakrättsliga tvister om bilar, speciellt vid utmätningsärenden.

Svar på tråden sambolagen-bil