• Anonym (Ledse­n & skäms)
    Äldre 18 Apr 11:16
    2896 visningar
    3 svar
    3
    2896

    Skäms över mina händer

    Hej, jag vet inte vart jag ska vända mig - men jag skäms oerhört mycket över mina äckliga händer. När alla andra går och får sina naglar fixade stoppar jag ner mina i byxfickorna och smyger iväg.
    Sedan säkert 10 år tillbaka har jag haft  en ständigt återkommande åkomma som jag till en början försökte få hjälp med på vårdcentralen, men togs inte på allvar och kändes som att jag förlöjligades.
    Till att börja med så har jag vårtor som under de senaste 2-3 åren har varit återkommande och som vägrar ge med sig helt och hållet (dyker alltid upp på nya ställen). Förutom vårtorna så har jag de andra problemet blivit mer och mer påtagligt. Små vätskefyllda blåsor på handens ovansida och på fingrarna som periodvis kliar. Efter att ha tampats med dessa utslag (som jag inte har fått något svar av läkaren vad det är), ser mina händer inte ut att tillhöra en tjej som nyss har fyllt 26 år - utan svarare en tant på 70+.
    Då jag jobbar som lärare är detta ett rent h*****e och eleverna tycker att jag är äcklig och påpekar det ofta (liksom familj och vänner). Gråter

    Är det någon mer än jag som har denna förbannelsen? eller som vet hur jag ska gå till väga?

    Har provat med olika receptfria krämer t.ex. Hydrokortison CCS 1% och andra "bra krämer" - men helt utan resultat.

    Lägger upp en bild som jag av hela mitt hjärta hoppas inte förstör er matlust för resten av veckan. Rynkar på näsan


  • Svar på tråden Skäms över mina händer
  • Äldre 22 Apr 21:40
    #1

    Hej! Vårtor försvinner i stort sett alltid av sig själv men kan olika lång tid. De behandlingsmetoder som finns är vårtmedel som penslas på vårtan under några dagar. Man kan också frysa vårtorna på vårdcentralen. Vårtor reagerar negativt på stimuli vilket betyder att om man filar, fryser, använder vårtmedel så försvinner de så småningom, men utan att göra någonting åt vårtorna så försvinner de också av sig själv förr eller senare.
    Blåsorna som kliar tyder på eksem och ska behandlas med cortisonkräm. Det finns receptfri cortisonkräm men också starkare kräm som läkare kan skriva ut. Man smörjer morgon och kväll tills blåsor och klåda försvinner. Använd också en mjukgörande kräm när du tvättat händerna, exempelvis Canoderm med 5 % karbamid, den krämen gör händerna mjuka eftersom den återfuktar huden.
    Jag tycker du ska ta kontakt igen med läkare igen. Du har ju haft besvär väldigt länge och därför behöver du få en ordentlig bedömning av huden. Jag tror att dina besvär kommer att försvinna förr eller senare men jag förstår att du blir ledsen över elaka kommentarer. När man är ung så vill man vara helt perfekt men sanningen är att alla har något som man inte är nöjd med och gärna skulle vilja ändra på. Använd inte elaka utryck om dig själv, det är inget fel på dig men det är jobbigt för dig att dina händer inte blir bra någon gång. 
    vänliga hälsningar Anitha

  • Anonym (Ledse­n & skäms) Trådstartaren
    Äldre 22 Apr 22:16
    #2
    Allergiexperten skrev 2014-04-22 21:40:53 följande:
    Hej! Vårtor försvinner i stort sett alltid av sig själv men kan olika lång tid. De behandlingsmetoder som finns är vårtmedel som penslas på vårtan under några dagar. Man kan också frysa vårtorna på vårdcentralen. Vårtor reagerar negativt på stimuli vilket betyder att om man filar, fryser, använder vårtmedel så försvinner de så småningom, men utan att göra någonting åt vårtorna så försvinner de också av sig själv förr eller senare.
    Blåsorna som kliar tyder på eksem och ska behandlas med cortisonkräm. Det finns receptfri cortisonkräm men också starkare kräm som läkare kan skriva ut. Man smörjer morgon och kväll tills blåsor och klåda försvinner. Använd också en mjukgörande kräm när du tvättat händerna, exempelvis Canoderm med 5 % karbamid, den krämen gör händerna mjuka eftersom den återfuktar huden.
    Jag tycker du ska ta kontakt igen med läkare igen. Du har ju haft besvär väldigt länge och därför behöver du få en ordentlig bedömning av huden. Jag tror att dina besvär kommer att försvinna förr eller senare men jag förstår att du blir ledsen över elaka kommentarer. När man är ung så vill man vara helt perfekt men sanningen är att alla har något som man inte är nöjd med och gärna skulle vilja ändra på. Använd inte elaka utryck om dig själv, det är inget fel på dig men det är jobbigt för dig att dina händer inte blir bra någon gång. 
    vänliga hälsningar Anitha
    Tack Anitha.. Fick höra att även en annan släkting till mig har samma problem på våren - och mina blir värre på våren. Ska ta kontakt med någon läkare inom en snart samtid! Tusen tack Glad
  • Anonym (Ledse­n & skäms) Trådstartaren
    Äldre 22 Apr 22:33
    #3
    Anonym (Ledsen & skäms) skrev 2014-04-22 22:16:44 följande:
    Tack Anitha.. Fick höra att även en annan släkting till mig har samma problem på våren - och mina blir värre på våren. Ska ta kontakt med någon läkare inom en snart samtid! Tusen tack Glad
    Fick dock veta att det kan vara pompholyx eller Khan herpes. Vet dock inte vad det innebär.. :/ Någon som vet?
Svar på tråden Skäms över mina händer