Skäms över mina händer
Hej! Vårtor försvinner i stort sett alltid av sig själv men kan olika lång tid. De behandlingsmetoder som finns är vårtmedel som penslas på vårtan under några dagar. Man kan också frysa vårtorna på vårdcentralen. Vårtor reagerar negativt på stimuli vilket betyder att om man filar, fryser, använder vårtmedel så försvinner de så småningom, men utan att göra någonting åt vårtorna så försvinner de också av sig själv förr eller senare.
Blåsorna som kliar tyder på eksem och ska behandlas med cortisonkräm. Det finns receptfri cortisonkräm men också starkare kräm som läkare kan skriva ut. Man smörjer morgon och kväll tills blåsor och klåda försvinner. Använd också en mjukgörande kräm när du tvättat händerna, exempelvis Canoderm med 5 % karbamid, den krämen gör händerna mjuka eftersom den återfuktar huden.
Jag tycker du ska ta kontakt igen med läkare igen. Du har ju haft besvär väldigt länge och därför behöver du få en ordentlig bedömning av huden. Jag tror att dina besvär kommer att försvinna förr eller senare men jag förstår att du blir ledsen över elaka kommentarer. När man är ung så vill man vara helt perfekt men sanningen är att alla har något som man inte är nöjd med och gärna skulle vilja ändra på. Använd inte elaka utryck om dig själv, det är inget fel på dig men det är jobbigt för dig att dina händer inte blir bra någon gång.
vänliga hälsningar Anitha