Så jobbigt. Anmälde fyllekörning.
Min familj och min svåger bor på samma gård lite ute på landet. Vi i det stora huset, i det mindre huset bor min svåger ensam. Han har de senaste åren supit bort en sambo, många jobb och många vänner. Hans ekonomi är en katastrof. Vi har haft en helvete med hans missbruk men nu är det lite bättre och bröderna, min man och han kan umgås, ta en kaffe och så. Det är en lång, smutsig historia men nu är han nykter sedan ett år tillbaka.
För några veckor sedan satt han i mitt kök och beklagade sig. Sa att om han bara inte blivit anmäld för rattfylla så hade hans ekonomi varit ok. (han fick betala en serie lever/blodprover på beroendeenheten, efter att han blivit nykter, 6000 tror jag det var).
När han kom ut från behandlingshemmet tog han lån på 400 000 och han vet inte riktigt vart de pengarna tog vägen, han påbörjade renovering av huset men inget är klart för han har inte pengar säger han. Nu måste han sälja huset säger han och han 'hotade' mig igår att börja dricka igen.
Han tycker att vi överdriver när vi pratat med honom om hur jobbigt vi haft det. Han påstår att vi sket i honom när han söp och att vi inte försökte få honom nykter, det är lögn säger han. Men vi pratade och pratade med honom, bönade och bad att han skulle söka hjälp men han vägrade. Vi var jobbiga bara. Han var snuskig när han drack och pratade om att vi borde ha sex o dyl.
Ja. Den där gången han satt i mitt kök så sa han; jag skulle gärna vilja veta vilken jävel det var som anmälde mig till polisen så jag tappade körkortet.
Jag har svårt att ljuga och tyckte inte jag skulle så jag sa som det var; Det var jag. Då gick han. Skitförbannad. Vi kan väl prata med varandra lite grann men hann återkommer hela tiden till att allt började när han blev anmäld för fyllekörning, anklagelserna hänger i luften.
Nu har min man börjat tjata om det där, jag skulle inte ha talat om för honom att det var jag. Han sa senast idag; Det kommer aldrig att bli bra igen mellan brorsan och mig, bara för att du anmälde och talade om för honom att det var du. Han tycker att grannarna borde ha anmält för han hade kört in i deras brevlådor och soptunnor på fyllan. Men ingen anmälde och han fortsatte köra och det finns barn i området. Vad skulle jag annars gjort, är det inte ens skyldighet?
Och nu är det iskallt mellan min man och mig. Han är så irriterad för att brorsan vet vem som anmälde och att han har en del skuld i det. (min man ville absolut inte att jag skulle anmäla, lägg dig inte i, sa han).
Imorgon är det påsklunch och många som kommer. Jag har bjudit svågern men han säger att han ska åka till bolagen och supa hela påsken.
Åh, jag vet inte vad jag ska göra.