• Snartensamstående

köpa ut, bolån, hjälp!

Hej!
    Är så att jag och min man ska separera. Jag ska köpa ut honom.
    Och han ska ta med det mesta då vi bor i en tvåa och när han flyttar så ska sovrummet bli vår dotters rum o jag ska sova i v-rum.

Men till saken. Kan man göra så att man värderar lägenheten till säg 1500000 egentligen är den bara värd 1450000, men så kan jag ta de extra 50000kr och köpa de möbler jag behöver?

Förutsatt att min man går med på det, vilket han gör.

Tack på förhand!

• Svar på tråden köpa ut, bolån, hjälp!
  • bönan32

Fast det krävs att det är en mäklare som värderar lägenheten. Så du kan ju inte sätta en egen värdering bara sådär....
    Eller hur tänker du?

• Noname00
    bönan32 skrev 2014-04-18 18:29:26 följande:
    Fast det krävs att det är en mäklare som värderar lägenheten. Så du kan ju inte sätta en egen värdering bara sådär....
    Eller hur tänker du?
    Varför skulle man inte kunna komma överens om pris själv?
  • Noname00

Men jag håller med värdering bör göras av en mäklare.
    Sedan hade jag reglerat möblerna separat och inte bakat in det i lägenheten du får ju skatta för eventuellt vinst den dan du säljer så möblerna hade jag tagit separat.

• Cizi
    Noname00 skrev 2014-04-18 18:31:48 följande:
    Man kan komma överens om pris, men inte om vad lägenheten är värd, dvs vad man kan få lån på.
  • bönan32
    Noname00 skrev 2014-04-18 18:31:48 följande:
    Jag antar att ts är ute efter att när hon köper ut sin man så ska hon låna från banken, o vill då ha ut ett "övervärde" för att ha råd att köpa annat...?
    Å banken lånar inte ut till överpris.. eller hur tänkte du?
  • Snartensamstående

Alltså vi har fått den värderad av mäklare.
    Och då min man måste ta vissa av sakerna som inte jag kan behålla själv så som vår säng eftersom jag ska sova i v-rum o tänkte köpa bäddsoffa. Han får då även ta soffan.
    Och behöver köpa lite nytt o tänkte bara om det var möjligt att göra så, att värdet är en men man lånar lite lite extra, så jag kan köpa nytt.
    Eller är det ingen bra ide?

• Cizi
    Snartensamstående skrev 2014-04-18 18:49:22 följande:
    Alltså vi har fått den värderad av mäklare.
    Och då min man måste ta vissa av sakerna som inte jag kan behålla själv så som vår säng eftersom jag ska sova i v-rum o tänkte köpa bäddsoffa. Han får då även ta soffan.
    Och behöver köpa lite nytt o tänkte bara om det var möjligt att göra så, att värdet är en men man lånar lite lite extra, så jag kan köpa nytt.
    Eller är det ingen bra ide?
    Du kan nog inte låna mer än 85% av värdet den blivit värderad till med bostaden som säkerhet. Därefter blir det blankolån, dvs som vilket lån som helst.

Men förutsatt att lånet ändå inte uppgår till 85% av värderingen så kan du låna till möbler!
  • Snartensamstående

Har även pratat m banken och kan köpa ut honom. Får alltså låna till det lånet vi har idag ( har frågat en annan bank än den vi har för den vi har nu ger mig inte lån pga föräldraledighet) och låna så jag kan köpa ut honom. Kom på i efterhand om man kan låna lite "extra" utan att banken vet det att går till möbler.

Hoppas ni hänger med...

• Dadindacity

Det enda banken bryr sig om är att det finns en lägenhet som säkerhet för lånet. Bankerna brukar själva ha koll på vad lägenheter är värda. Om banken du pratat med gått med på att låna ut pengarna så har dom uppenbarligen gjort värderingen att den är tillräcklig säkerhet, då får du använda pengarna till precis vad du vill utan att behöva ljuga.

• Griseknoen35

Ibland vill ju även banken ha in en egen värderingsman. Hur stor del av lägenheten är belånad idag? Jag skulle inte ha lagt möbler på det lånet iallafall. Har du inte råd med nya möbler så köp billigt begagnat under tiden. Möbler behöver inte kosta så mycket.

• Cizi
    Snartensamstående skrev 2014-04-18 21:01:54 följande:
    Har även pratat m banken och kan köpa ut honom. Får alltså låna till det lånet vi har idag ( har frågat en annan bank än den vi har för den vi har nu ger mig inte lån pga föräldraledighet) och låna så jag kan köpa ut honom. Kom på i efterhand om man kan låna lite "extra" utan att banken vet det att går till möbler.

Hoppas ni hänger med...
    Frågan är mest hur många procent av lägenhetens värde det är du ska låna till. Om lägenheten är värd 1 500 000 och du vill låna 500 000 så är det lättare att få låna mer än om du för samma lägenhet vill låna 1 300 000.
  • 130303

Du förlorar ju på en uppvärdering av lägenheten medan ni fortfarande äger den tillsammans. Om lägenheten idag är värd 1,4mkr och du ska köpa ut honom. Då ska du ju lösa honom med 700tkr. Men om ni istället har värderat den till 1,5mkr, då ska du ju lösa ut honom med 750tkr.

Svar på tråden köpa ut, bolån, hjälp!