Styvmamma till femåring
Hej och grattis till er lilla bebis! Tråkigt att ni inte riktigt kommer överens med biomamman. Jag har själv ingen egen erfarenhet av att vara styvmamma, men några tankar i alla fall. Det hade ju såklart varit bäst om ni alla varit överens, men eftersom ni inte är det, så är ju det viktigaste att du och din sambo är överens tycker jag. Jag tror att barn anpassar sig till olika vuxna och olika ställen. Så om du och din sambo försöker komma överens om att pojken ska sova i eget rum när han är hos er, så tror jag att han kan lära sig det. Sen så är ju en femåring fortfarande ganska liten, våra stora barn kom fortfarande in till oss vid den åldern. Däremot så har de alltid SOMNAT i egen säng åtminstone, det tror jag är viktigt om man vill lära dem att sova i egen säng/rum. Eftersom det är din styvson (eller vad säger man?), så har du väl ingen rätt att bestämma över honom. Däremot är du ju en vuxen, och dessutom sambo med hans pappa, så för att allt ska fungera så bra som möjligt så måste du ju också få vara med och bestämma. Hur mamman gör hemma hos sig kan ni nog inte göra så mycket åt, men försök komma överens med din sambo, i alla fall om sådana saker som också påverkar dig (t.ex. sömnen). Sedan får ni försöka stärka pojken så mycket som möjligt när han bor hos er. Det är ju aldrig smärtfritt med barn, och med "styvbarn" så är det kanske ibland ännu jobbigare eftersom man är fler vuxna som ska komma överens. Lycka till!