• studenten1301

Äta medicin el inte? Behöver råd

Okej, ska försöka summera lite. 

Har ätit antidepressiv medicin från och till under flera år. Max 40 mg, brukar ligga runt 20, så ingen stor pillerknaprare. Jag har mått hyfsat bra, och stundtals helt bra när jag gått på medicinen. Men jag VILL ju egentligen inte behöva äta medicin för att må bra.
    Jag försökte igen nu, och sen i januari är jag helt medicinfri. Men jag har mått sämre och sämre och nu känner jag att det inte är bra igen. Det jag behöver råd om är om jag ska äta medicin igen eller inte?
    Jag har extremt låg stresströskel, kan börja gråta av att gå utanför dörren, känner mig värdelös, vilsen, ångestfylld. Har inga konkreta orsaker till varför jag har ångest, det bara finns där hela tiden.
    Jag ska snart börja i psykodynamisk terapi, vilket känns passande för mig, då jag är trött på KBT-gå tio sessioner-sen mår du bra-grejen som jag provat flera gånger. Känner att jag behöver gå ner mer på djupet. 
    Kommer börja inom en månad (inte fått första tiden ännu), men det jag behöver få råd om är om jag ska börja äta medicin igen, eller ska jag vänta, se hur det går med terapin? Terapin kommer kanske få mig att må bättre om ett halvår-ett år, men att jag kommer må mer eller mindre piss under hela den tiden, eller så äter jag medicin igen, mår bra, men att terapin kanske inte får samma effekt då? Att jag bara skjuter undan problemen istället?
    1. Kommer det vara värt att vara medicinfri, gå i terapi, må dåligt, och kanske bli bättre?
    2. Eller ska jag äta medicin, må bra, inte känna att jag behöver gå i terapi? För det måste ju finnas anledning till att jag är deprimerad och har ångest?
    Känner att jag har svårt att ta detta beslutet, behöver därför hjälp och råd.
    Tack på förhand.
  • Svar på tråden Äta medicin el inte? Behöver råd
  • Pallas

Om du hade diabetes, skulle det vara ett självändamål att vara medicinfri då?

• studenten1301
    Pallas skrev 2014-04-19 16:11:43 följande:
    Om du hade diabetes, skulle det vara ett självändamål att vara medicinfri då?
    Nej, men jag vill helst inte se mina depressioner som något kroniskt, men jag antar att du menar att jag då ska ta medicinen livet ut?
  • Fundersam02

Om du mår bra av medicinen, så tycker jag att du ska börja äta den igen. En del behöver äta medicinen livet ut och det är inget att skämmas för. Jämför en diabetiker som behöver sitt insulin.

Alla behöver inte terapi. Om du har en kemisk obalans i hjärnan med för lite av någon signalsubstans, så är det medicin du behöver.

• studenten1301
    Fundersam02 skrev 2014-04-19 18:53:13 följande:
    Om du mår bra av medicinen, så tycker jag att du ska börja äta den igen. En del behöver äta medicinen livet ut och det är inget att skämmas för. Jämför en diabetiker som behöver sitt insulin.

Alla behöver inte terapi. Om du har en kemisk obalans i hjärnan med för lite av någon signalsubstans, så är det medicin du behöver.
    Jag har tänkt på det också, att det helt enkelt är en kemisk obalans, men tanken på att äta medicin livet ut känns FEL på något sätt? Onaturligt? Det känns som att man skyller på något, kan det verkligen vara så enkelt?
  • Fundersam02

Ja, det är vanligt att man känner som du gör. Man vill gärna klara sig utan medicin och känner sig misslyckad när man inte gör det. Just när det gäller psyket så är väl bilden hos många att bara om man tänker rätt och kämpar på så ska man inte behöva medicin. Det är bara svaga typer som inte klarar sig utan och sån vill man ju inte vara. När det gäller fysiska sjukdomar så är det däremot helt ok att ta medicin. Ingen ses som svag för att de måste ta hjärtmedicin eller liknande. Själv har jag kommit över min motvilja och accepterat att jag behöver medicin för att må bra. Vad som är rätt eller fel för dig vet jag inte, men jag hoppas att du kommer att må bättre snart hur du än gör.

• studenten1301
    Fundersam02 skrev 2014-04-19 19:27:42 följande:
    Ja, det är vanligt att man känner som du gör. Man vill gärna klara sig utan medicin och känner sig misslyckad när man inte gör det. Just när det gäller psyket så är väl bilden hos många att bara om man tänker rätt och kämpar på så ska man inte behöva medicin. Det är bara svaga typer som inte klarar sig utan och sån vill man ju inte vara. När det gäller fysiska sjukdomar så är det däremot helt ok att ta medicin. Ingen ses som svag för att de måste ta hjärtmedicin eller liknande. Själv har jag kommit över min motvilja och accepterat att jag behöver medicin för att må bra. Vad som är rätt eller fel för dig vet jag inte, men jag hoppas att du kommer att må bättre snart hur du än gör.
    Du har så jävla rätt.
    Men jag kan ändå inte låta bli att tänka, var folk deprimerade för 3000 år sedan också, har den kemiska obalansen alltid funnits?
    Om inte, så måste det ju finnas anledningar till varför jag mår dåligt, och då borde jag väl istället för att ta medicin, gå i terapi. 
  • Dina08

Gör både och, mediciner och terapi. Sedan när du gått i terapi i ett par år kan du testa att trappa ner. Jag tror att terapin kan hjälpa dig att bli medicinfri, men huvudsaken är att du mår bra med eller utan medicin. Ha tålamod och var ärlig i terapin.

Svar på tråden Äta medicin el inte? Behöver råd