• pärla00

Ny pendlarcykel - vad har ni? köpa billig eller dyr?

Min gamla cykel från 1996 börjar vilja gå i pension. En ny behövs! Men vad välja?? Cyklar långa sträckor till jobbet, och det behöver vara någon form av hybrid. Samtidigt parkerar jag den i en storstad och risk för stöld finns.

Ska man ta ett billigt eller dyrt märke, t.ex. Merida eller Nishiki?

Vad har ni och är ni nöjda?

Behöver ha möjlighet höja styret, då jag lätt får ont i nacken...

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Ny pendlarcykel - vad har ni? köpa billig eller dyr?
  • asta66

Hur långt! Har själv en Skeppshult STC som är 4 år och gudomlig!

• PerG

Nishiki Pro SLD har jag och den funkar väldigt bra! Har även en Nishiki Comp som andracykel men det är en äldre utan skivbromsar (har sett att nuvarande modeller har det).

Om jag skulle tipsa om saker som jag tycker är viktiga så skulle jag prioritera dessa:
    * Hydrauliska skivbromsar (fantastisk bromskraft!)
    * Pakethållare med packväskor (ryggsäck blir svettigt och tung för ryggen om man behöver ha med packning)
    * Racerhybrid (nackdelen är dock att du får en sittställning som kanske inte är så skön och då kanske du får satsa på en mer "cityhybrid" istället).
    * Inga stötdämpare eller liknande (om du inte tänkt pendla rakt genom en skog på stigar) eftersom det bara stjäl energi!
    * Om du inte ska cykla i väldigt mycket backar utan har en "snäll" kupering så räcker det gott med ca 10-18 växlar nånstans... fler än så är inte nödvändigt... 

Men allt är ju såklart en smaksak!

• pärla00

Tack!!! Länka gärna om ni kommer på nån bra modell. :)

Bra idéer ovan!!

Cyklar totalt ca 3 mil om dagen, till jobbet. 

Per: inte dämpare då? Pga tyngd? Ingen risk det blir "skumpigt" på ojämn väg...?

Ja, livrädd för att inte kunna slappna av, finns inget värre än att inte våga använda cykel/bil fullt ut pga att den är för dyr... Ja, den kan få stå ute med! Och utanför jobbet måste den stå ute. Påverkas fina växlar och bromsar negativt av regn och rusk?

Svårt väl!! Finns ju både Merida, Scott, specialized och Apollo i 5000-6000 kr klassen. Helst hade jag velat ge mindre dock, då finns Merida. Då kanske den ej blir stulen? Men är den bra nog att ha i många år?

• Sticka

Jag har en Crecent som jag köpte för 3 år sen och som jag är mycket nöjd med. Har iofs inte haft längre än 6-7 km enkel väg till jobbet med den. Den är oväxlad och det är väl både för- och nackdelar med det.

Känns som är Cresent är ett bra och hållbart märke och jag gav bara ca 2500 kr för den, det tycker jag var ett himla bra pris. :)

• asta66

Ska man cykla 3 mil om dagen så är man värd en bra cykel. En som är bra att cykla på och som håller. Du vill inte ha massa strul med att den inte fungerar.

• silhuett

Jag tycker du ska satsa på ett bra märke, men begagnat. Om det redan är lite repor här och var behöver man inte känna ångest över att låsa fast den utomhus (med risk att andra parkerar sina cyklar för nära, eller att den välter när det blåser mycket etc.). Man förlorar inte heller lika mycket pengar om den blir stulen.

• asta66
    silhuett skrev 2014-05-03 18:13:03 följande:
    Jag tycker du ska satsa på ett bra märke, men begagnat. Om det redan är lite repor här och var behöver man inte känna ångest över att låsa fast den utomhus (med risk att andra parkerar sina cyklar för nära, eller att den välter när det blåser mycket etc.). Man förlorar inte heller lika mycket pengar om den blir stulen.

Bra poäng!
  • Rabarbapuppa

Pendlar ca 5 mil (jobbet).
    Ingen av mina cyklar har köpts nya - det är Blocket som gäller.
    Ofta otroligt bra priser jämfört att köpa nytt - MEN, man måste ta sig tid att åka runt o kolla och prova olika exemplar att de passar och att skick o pris stämmer överens. Gör man det kan man göra fynd.
    Att köpa en cykel som inte passar kan leda till att cyklingen snabbt blir tråkig och bara obekväm o trist. 

Svar på tråden Ny pendlarcykel - vad har ni? köpa billig eller dyr?