• Anonym (Förtvivlad)

Att alltid känna sig i tredje hand gör mig elak mot min sambo

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag sitter här inne fast det är vackert väder ute och känner en stor klump av rädsla och oro i kroppen. Jag kan inte förmå mig att göra något och allt jag just nu kan göra är att vänta. Vänta på vad min sambo bestämmer sig för att vi ska göra med vårt förhållande.

För att göra en lång historia kort så lever jag tillsammans med en man som har två barn sedan tidigare. Båda är i tonåren och vi träffades för fem år sedan. De bor hos oss varannan vecka.

Han är en underbar man på många sätt och vis och en underbar pappa. Barnen kommer alltid i första hand för honom, vilket jag finner naturligt och även självklart. Dock så gör det ibland så ont. Om vi bråkar och jag säger något om oss och frågar hur viktig jag är så slänger han alltid i ansiktet på mig att han skulle klara sig själv och att barnen är viktigast. Han lägger dock till att jag är viktigast efter dem. Jag förstår allt det där men ändå så svider det ibland. Jag har inga egna barn och för mig så är han viktigast. Men jag är inte viktigast för en enda människa i hela världen. Barnsligt, ja, men det är så det känns.

Det här har gjort att jag tappat självförtroende. Är svartsjuk på alla andra kvinnor (dock inte på barnen), jag har fått ett bekräftelsebehov jag aldrig har haft tidigare och jag mår så fruktansvärt dåligt.

Eftersom att jag blir dum när jag är svartsjuk och att jag mår dåligt så hamnar jag alltid i underläge. Jag kan aldrig säga och få fram vilka krav jag vill ha i relationen utan jag hamnar alltid i att jag ska vara tacksam för att han vill ha mig. Allt blir så snett.

I går kväll började barnen att fråga om deras mamma och hans relation. De gör det i bland vilket jag förstår att de har ett behov av. Men något brast och när de gått ut ur rummet så sa jag till min sambo att jag for illa över det och att de kanske skulle kunna prata mer om sånt när inte jag är med. Svaret jag fick gjorde att jag helt tappade konceptet. Han gick genast till barnens försvar och när han sa att han var så säker på sitt ex att han ville ha barn direkt så svartnade det för mina ögon. Det känns så fruktansvärt. Han var så säker på henne men mig har han aldrig velat ha barn med. Jag blev då verbalt dum. Jättedum.

I dag har han åkt i väg med barnen. Jag vet inte om han vill att vi ska flytta isär nu och är livrädd för hans besked.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till och jag vet inte heller riktigt vad jag vill få ut av att lägga det här inlägget. Bonusmammor får så mycket skit i dessa forum. Det känns som om att många glömmer hur tungt det kan vara. Även om barnen måste gå i första hand så är vi inte mer än människor. Det finns så lite ödmjukhet över att vi finns där i dessa nyfamiljer och tar hand om barn, älskar barn, som inte är våra egna. Det är inte helt lätt. Jag har inte valt dessa barn och jag har inte valt att komma i tredje hand. Det är klart att det stundtals är jobbigt även om det måste vara så. Vi anpassar oss efter hur alla andra lägger upp sitt schema, lyssnar på familjehistorik, tvingas lyssna på hur fantastisk deras mamma är, vi tittar på barnfilmer när man kanske egentligen hellre skulle vilja planera en vuxenaktivitet. Vi väljer givetvis detta själva. Men vi väljer det pga att vi älskar en man och har fått det där andra på köpet. Även om jag, numera, även älskar barnen så är det väl självklart att jag inte har valt en familj från början utan jag träffade en man, blev kär och här är jag nu.

Hur gör man för att få en bra plats i familjen? Hur gör man för att känna sig viktig och älskad tillsammans med sin partner. Vilka krav kan man ställa på sin partner?

Finns det någon där ute som har erfarenheter att dela med sig så tar jag tacksamt emot.

Jag hoppas så innerligt att han inte väljer att avsluta vårt förhållande....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 08:53
    Hej alla. I dag är det tisdag och jag vill uppdatera er om vad som hänt sedan i söndags.

Tyvärr så hade jag inte möjlighet att vara uppkopplad igår och därav bristen på svar i tråden från min sida.

När jag la in detta inlägg i söndags så kunde jag inte drömma om att jag skulle få så många svar. Jag var också beredd på att få ta en del hårda ord pga att jag är bonusmamma och att det känns som om att man därigenom inte har ?rätt? att tycka så mycket i ett förhållande.

Tack alla för att ni höll tråden så seriös och med en så god ton mot mig. Jag har läst varje svar och värderat dem efter min situation och försökt att genom dem få ett annat perspektiv på mina funderingar och problem.

Min sambo har också läst igenom hela tråden. Jag berättade att jag lagt upp den och han gick in och läste. Jag tycker att det var bra att han gjorde det och det gav oss visst stöd i vårt samtal igår. Vi använde en del svar som exempel på vad vi tyckte var rätt eller fel utifrån våra egna tankar och värderingar.

Vi umgicks igår och vi pratade igenom vårt förhållande och hur allt har blivit och är. Vi kommer inte att flytta isär utan ska kämpa för att det ska bli ett friskt, sunt och starkt förhållande. Jag tror att vi har goda möjligheter till det.

Jag vet att en del av er tycker att jag borde lämna. Ett inlägg blir så lätt onyanserat och det blir ju bara min sida på histioren. Jag har försökt att vara helt ärlig i mina svar, även när det gäller mina egna tillkortakommanden, men det blir ändå en sida av allt. Han är en fantastisk människa på så många vis och jag älskar honom. Vi kom in i den här relationen med oerhört olika erfarenheter och förutsättningar. Det är dessa som vi nu ska försöka att få en bra förståelse för och jag tycker att vi kom en bit på vägen igår.

Eftersom att semestern blev en så stor fråga i tråden så kan jag berätta att vi kommer att åka på semester tillsammans med barnen och även tillsammans utan barn. Han betalar halva min resa med barnen för han vill att jag följer med dem. Det känns som en fin lösning.

Jag är viktig för honom, det förstår jag nu och det är tydligt efter vårt samtal igår. Men jag måste börja med att bli viktig för mig själv. Allt börjar kanske just där...
  • Svar på tråden Att alltid känna sig i tredje hand gör mig elak mot min sambo
  • Anonym (Aldrig)

Min sambo har två barn sedan innan som bor vv med oss men jag kan säga att hade jag kommit i tredje hand hade jag tackat för mig.

Jag köper nämligen inte det där med att barn alltid ska gå först, för mig är alla i familjen lika viktiga och skyldiga att bidra i vardagen, var och en utifrån sina förutsättningar såklart, men alla har en skyldighet att göra vad de kan för den allmänna trivseln. Rättigheter och skyldigheter.

Som tur är så säger inte min man att barnen är viktigast för honom utan alltid noga med att säga att jag OCH barnen är det viktigaste.

Jag bidrar med hälften av allting, därmed skulle jag aldrig tolerera att behandlas som någon sorts tredjehand på priolistan.

• Ann Cistrus

Den där känslan av att alltid komma i andra hand... Den känner jag igen sedan min sambos och mitt förhållande var nytt. Han hade en 4-årig dotter, jag hade inga barn. 

Du får nog försöka bena ut för dig själv på vilket sätt du behöver komma i första hand. Om det handlar om att du vill känna att du är den som prioriteras ibland (t.ex. vid val av aktiviteter, vad som ska ses på tv, skaffa barnvakt och gå ut med mannen osv, vardagsgrejer) så är väl det rimliga krav kan jag tycka. Om det handlar om att du på ett grundläggande plan vill känna att du är lika viktig som barnen så kan du nog lika gärna ställa in dig på att bli grymt besviken. Det är nog ganska lönlöst att be en förälder ranka någon annan än sina barn högst. Därför undrar jag lite hur du formulerar dig när du vill höra hur viktig du är? Du kan ju vara väldigt viktig för din sambo utan att barnen nämns i samma sammanhang? 

Jag kan säga att jag aldrig accepterade den där känslan förrän vi fick gemensamma barn och då blev mer...jämlika, så att säga. Han var plötsligt inte nummer ett i mitt liv längre, det var vår son (och nu även vår dotter). 

Såhär tror jag: Har man ett grundläggande behov av att vara nummer ett för sin partner och inte kan finna ett sätt att komma runt det så mår man bäst av att vara i ett förhållande där ingen har barn sedan tidigare. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Förtvivlad)

Tack för ditt svar. Det är så jag känner att jag vill att det ska vara även om han aldrig någonsin kommer att uttrycka sig så. Jag och barnen konkurrerar ju inte ens om samma plats i hans hjärta och borde vara lika viktiga på olika vis. Men så ser han det inte och i praktiken kan jag förstå att banen är viktgast för om han skulle tvingas välja så går de givetvis först.

Det gör bara så ont att få höra det...

Jag bidrar också med hälften. I allt. Jag har alltid behandlat barnen som de vore mina egna trots att skydligheterna överstiger rättigheterna. Den delen tycker jag är självklar. Tyvärr så får jag dock alltid höra att han skulle klara sig precis lika bra utan mig. Det förstår jag att han skulle men det är lika där, det gör ont att få höra det...

• Anonym (Aldrig)

Fast som sagt, jag känner alls inte så. Känner att jag räknas på samma sätt som barnen utan att det är något som de lider av

• Anonym (Aldrig)

Mitt sista svar var till Ann c, glömde citera bara :)

• Ann Cistrus
    Anonym (Aldrig) skrev 2014-04-20 13:15:28 följande:
    Fast som sagt, jag känner alls inte så. Känner att jag räknas på samma sätt som barnen utan att det är något som de lider av
    Det är ju jätterbra om din sambo lyckats få dig att känna dig lika viktig. Det är ju onödigt att trycka upp i ansiktet på sin partner att de har en andraplats efter barnen.

Det finns ingen anledning att hålla på och jämföra och vägas emot varandra i vardagen, men om man skulle komma i en situation där barnen börjar må dåligt/fara illa av antingen styvföräldern eller dess förhållande till föräldern så är jag ganska säker på att nästan 100% av alla styvföräldrar kommer på en andraplats. Man hade alltså inte sparkat ut barnen för att styvföräldern mår dåligt men styvföräldern hade åkt om barnen hade mått dåligt. 

Men som sagt, det handlar ju om ett "krisläge" då. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Ann Cistrus skrev 2014-04-20 13:10:29 följande:
    Den där känslan av att alltid komma i andra hand... Den känner jag igen sedan min sambos och mitt förhållande var nytt. Han hade en 4-årig dotter, jag hade inga barn. 

Du får nog försöka bena ut för dig själv på vilket sätt du behöver komma i första hand. Om det handlar om att du vill känna att du är den som prioriteras ibland (t.ex. vid val av aktiviteter, vad som ska ses på tv, skaffa barnvakt och gå ut med mannen osv, vardagsgrejer) så är väl det rimliga krav kan jag tycka. Om det handlar om att du på ett grundläggande plan vill känna att du är lika viktig som barnen så kan du nog lika gärna ställa in dig på att bli grymt besviken. Det är nog ganska lönlöst att be en förälder ranka någon annan än sina barn högst. Därför undrar jag lite hur du formulerar dig när du vill höra hur viktig du är? Du kan ju vara väldigt viktig för din sambo utan att barnen nämns i samma sammanhang? 

Jag kan säga att jag aldrig accepterade den där känslan förrän vi fick gemensamma barn och då blev mer...jämlika, så att säga. Han var plötsligt inte nummer ett i mitt liv längre, det var vår son (och nu även vår dotter). 

Såhär tror jag: Har man ett grundläggande behov av att vara nummer ett för sin partner och inte kan finna ett sätt att komma runt det så mår man bäst av att vara i ett förhållande där ingen har barn sedan tidigare. 
    Ja, du har nog helt rätt att jag kanske behöver bena ut en del saker. Vi har kommit en bit på vägen och jag kan numera vara med och välja aktiviteter, film etc. Att jag inte gjorde det från början var nog mitt egna fel till stor del. Jag visste inte riktigt vilka krav jag kunde ställa och lät alltid de övriga få välja.

När det gäller på ett mer grundläggande plan så förstår jag att jag aldrig kan bli den viktigaste för honom. Även om det svider ibland, det måste jag erkänna...

När det gäller hur jag formulerar mig så kan jag ta ett exempel som hände nyligen. Vi skulle planera semestern och han vill att vi åker utomlands med barnen. Vi var utomlands tillsammans med dem förra året och sa då att nästa resa skulle vi åka själva.Det är inte så att det blir synd om dem för de var på två utlandssemestrar förra året och ska åka bort med sin mamma i år. Jag sa då att jag blev ledsen för att jag tyckte att våran resa borde vara viktigare för honom i år. Dels för att vi planerade det så men också för att vi har haft en tuff vinter, något som inte beror på vårt förhållande men som tagit enormt mycket energi från oss. Till svar fick jag att barnen var det vikigaste för honom. Han tycker dock att vi kan åka på ytterligare en resa själva men problemet är att jag troligtvis bara har råd med en resa... Det praktiska går säkert att lösa runt detta och det är inte det som gör ont. Det onda är att han måste tala om att de är viktigast, något som jag som sagt vet. Men ibland så borde tid med mig vara det viktigaste. Det betyder ju inte att barnen blir mindre viktiga. Det här blev en stor diskussion mellan oss...

Jag är övertygad om att allt skulle vara lättare på ett sätt om jag också hade barn... Teoretiskt så förstår jag mycket men känslomässigt är det ibland svårt. Men jag tycker att det borde finnas tillfällen då jag och vårt förhållande prioriteras.
  • Ann Cistrus
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-04-20 13:13:53 följande:

Tack för ditt svar. Det är så jag känner att jag vill att det ska vara även om han aldrig någonsin kommer att uttrycka sig så. Jag och barnen konkurrerar ju inte ens om samma plats i hans hjärta och borde vara lika viktiga på olika vis. Men så ser han det inte och i praktiken kan jag förstå att banen är viktgast för om han skulle tvingas välja så går de givetvis först.

Det gör bara så ont att få höra det...

Jag bidrar också med hälften. I allt. Jag har alltid behandlat barnen som de vore mina egna trots att skydligheterna överstiger rättigheterna. Den delen tycker jag är självklar. Tyvärr så får jag dock alltid höra att han skulle klara sig precis lika bra utan mig. Det förstår jag att han skulle men det är lika där, det gör ont att få höra det...

Men... Det låter ju inte som att problemet är hur din sambo prioriterar. Problemet är att han uttrycker sig elakt mot dig. 
  • Anonym (Förtvivlad)
    Ann Cistrus skrev 2014-04-20 13:23:16 följande:
    Det är ju jätterbra om din sambo lyckats få dig att känna dig lika viktig. Det är ju onödigt att trycka upp i ansiktet på sin partner att de har en andraplats efter barnen.

Det finns ingen anledning att hålla på och jämföra och vägas emot varandra i vardagen, men om man skulle komma i en situation där barnen börjar må dåligt/fara illa av antingen styvföräldern eller dess förhållande till föräldern så är jag ganska säker på att nästan 100% av alla styvföräldrar kommer på en andraplats. Man hade alltså inte sparkat ut barnen för att styvföräldern mår dåligt men styvföräldern hade åkt om barnen hade mått dåligt. 

Men som sagt, det handlar ju om ett "krisläge" då. 
  • Anonym (Förtvivlad)
    Ann Cistrus skrev 2014-04-20 13:24:58 följande:
    Men... Det låter ju inte som att problemet är hur din sambo prioriterar. Problemet är att han uttrycker sig elakt mot dig. 

Ja, det kan nog vara så. Ibland verkar vi förstå varandra så dåligt...
Svar på tråden Att alltid känna sig i tredje hand gör mig elak mot min sambo