Inlägg från: W Goldberg |Visa alla inlägg
  • W Goldberg

Diskho. Varför i hela friden?

Kan någon svara mig på varför det finns kök med endast en diskho?
    Kan inte hitta någon nytta med att ha enkel ho jämfört med dubbel ho.
    Snälla gör så att jag begriper.
    Är det så enkelt att det ses som mer inne och modernt?
    Då vill jag då aldrig bli modern och inne i så fall.

Så kasta hit de positiva omdömena om enkel diskho och låt se om jag kan omvändas.

• Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?
  • W Goldberg

Om du stoppar ner lite använd disk i en ho så kan du fortfarande använda den andra till att skala potatis, skölja ur en gryta, mm.
    Har du bara en ho så måste du diska upp det som ligger där först eller åtminstone flytta på det.

• W Goldberg
    MallaL skrev 2014-04-20 20:48:45 följande:
    För att man kan skölja av och hälla ut i den ena hon medan man diskar i den andra.
    För att man kan skölja av och hälla ut i den ena hon medan man diskar i den andra. Otroligt frustrerande med bara en ho.
    Jaa, just det. 

• W Goldberg
    Grande Rock skrev 2014-04-20 20:48:23 följande:
    ofta handlar det om utrymme, enkelho är vanligare i små kök
    Jo, kan vara i ett litet kök, men många gånger finns dom i normalstora kök har jag märkt.

• W Goldberg
    LillGris skrev 2014-04-20 20:55:02 följande:
    Jag vet inte. Men jag hade aldrig velat ha en stor ho istället för två mindre. Måste vara sjukt jobbigt att diska allt först och sen skölja av det efteråt
    Det också.
  • W Goldberg
    Grande Rock skrev 2014-04-20 20:59:55 följande:
    I de större köken finns det oftast en diskmaskin, då kan man diska i den istället för i ho.
    Jag vill ju gärna diska grytor och diverse andra grejor förhand då det oftast tar 2-3 måltider innan maskinen är fylld.

• W Goldberg
    Pandamamma79 skrev 2014-04-20 20:58:14 följande:
    Vi har två enkel på två olika ställen i köket.

Hade klarat mig med en. Ordning och reda.
    Klarar sig med en, det gör man om man måste, men finns det något positivt med det?
  • W Goldberg
    Aniiee skrev 2014-04-20 21:08:13 följande:
    Jag vill bara ha en diskho! Det andra ska vara en vask.....
    Ja, diskho och vask då.
    Vilket som, men dubbelt var tanken.
  • W Goldberg
    MallaL skrev 2014-04-20 21:44:24 följande:
    Har bara en ho på landet, när man står där och diskar kommer det alltid någon med en halv kaffekopp som ska hällas ut eller en filmjölkstallrik från frukosten som måste sköljas, då får man gå ut på toan och göra det innan det går att diska, klart man vill ha en vask i närheten av diskhon!
    Så är det.

• W Goldberg
    Rocket Mania skrev 2014-04-20 21:46:58 följande:
    Smutsig disk ställer jag i diskmaskinen, grytor osv kör jag för hand i hon. Jag ställer ytterst sällan disk på vänt utan tar hand om det på en gång. Det finns med andra ord alltid utrymme för potatisskalning, avsköljning osv

Jag har sett det både i England och Frankrike också. Jag tycker det är väldigt fint och praktiskt.

Praktiskt.
    På vilket vis?
  • W Goldberg
    Mercurialis skrev 2014-04-20 22:09:20 följande:
    Jag har en (1) diskho i köket, eftersom det var så köket var utrustat när jag flyttade in. Det är inte idealiskt, om jag ska uttrycka mig diplomatiskt. Det finns en fördel - den tar inte mycket plats - men i övrigt...
    Det är för mig också den enda möjliga fördelen med det.
    Men vettefasen om det räcker som fördel.  Tungan ute
  • W Goldberg

Jag har inte sett många (om ens någon) enkelho som är så pass stor att den uppväger bristen på vasken.

• W Goldberg
    grind skrev 2014-04-21 07:17:31 följande:
    1 stor är oerhört praktiskt. Dock bör man ha 2 olika hoar på olika ställen ett kök.

Men även om man har 1 Diskho är enkel att föredra.
    Praktiskt. Men hur då?
    Är det bara praktiskt för att man kan diska stora ugnsformar där eller är det något mer som är praktiskt med det?
    Jag har alltid kunnat diska ugnsplåtarna i en dubbelho utan större besvär så jag förstår inte.
    Som sagt, kommer någon och vill skölja ur gröttallriken eller bryggkannan medan du diskar så är det ju tvärstopp. Och vill du hälla av makaronvatten så får du snällt vänta tills disken är klar.
    Det kan man ju göra bredvid varandra om man har en dubbelho.
  • W Goldberg

Jag inser att åsikterna i hofrågan är delade.
    Det känns som om de yngre föredrar en ho och vi (lite) äldre gärna har två. (jag kan ha fel)
    Inget här uppkommet har kunnat omvända mig från tvåhoig till enkelhoig, så får väl bara konstatera att ho som ho är bra, bara man själv är nöjd. 

• W Goldberg
    sextiotalist skrev 2014-04-23 20:28:01 följande:
    Lite åt det hållet. Men jag vet yngre som aldrig skulle byta ut sina två hoar mot en.
    Jag skulle tippa på att de som är pedanter fixar en ho, vi slarvpellar måste ha två.
    Benägen att hålla med. 
    Sen är väl vanans makt stor.
    Är man uppväxt med två hoar ska det banne mig vara två hoar för alltid. Så det så! 

Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?