Inlägg från: MallaL |Visa alla inlägg
  • MallaL

Diskho. Varför i hela friden?

För att man kan skölja av och hälla ut i den ena hon medan man diskar i den andra.

Rocket Mania skrev 2014-04-20 20:42:54 följande:
    Jag har hellre en stor än två mindre. Varför? För att få ordentligt med plats till det som ska handdiskas. Varför skulle det vara bättre med två hoar?

För att man kan skölja av och hälla ut i den ena hon medan man diskar i den andra. Otroligt frustrerande med bara en ho.
  • MallaL

Har bara en ho på landet, när man står där och diskar kommer det alltid någon med en halv kaffekopp som ska hällas ut eller en filmjölkstallrik från frukosten som måste sköljas, då får man gå ut på toan och göra det innan det går att diska, klart man vill ha en vask i närheten av diskhon!

• MallaL
    Grande Rock skrev 2014-04-20 22:19:52 följande:
    skaffa diskbalja?
    It's Good But It Just Ain't Right

Jovisst har vi en balja, den sköljer vi i, eller diskar i och sköljer i diskhon beroende på vem som diskar Men det får inte plats två baljor på diskbänken, isåfall hade man ju kunnat använda diskhon som vask. Skölja under rinnande vatten är heller inget alternativ eftersom man måste spara på vatten i vårt område.
  • MallaL
    Grande Rock skrev 2014-04-20 22:46:45 följande:
    aha, så problemet är alltså inte att det bara är en ho, det handlar om att ditt kök är för litet?
    It's Good But It Just Ain't Right

Nej, köket är lagom och det skulle inte vara några problem alls bara det fanns en liten sköljvask vid diskhon. Det är snarare så att om det inte finns någon diskmaskin så behövs diskho + vask, finns diskmaskin kan det räcka med en ho.
  • MallaL
    Cornellia skrev 2014-04-21 13:38:40 följande:
    Vi funderar just nu på att byta kök. Inritat på ritningarna så har vi 2 hoar, men efter ha läst här så inser jag att en stor ho nog skulle passa oss mycket bättre.  Att ha två hoar är ju sjukt opraktiskt om man har diskmaskin och således aldrig diskar för hand. 

Det beror nog på hur mycket man lagar mat och bakar. Jag använder ofta diskhon för att temperera olika ingredienser, eller för att till exempel tina vissa produkter, eller så står något där i ett durkslag och rinner av, med bara en ho skulle det då inte finnas någonstans att skölja kaffekoppen. Jag skulle också vilja ha en större ho så att plåtar och grytor får plats, men alltid en liten sköljho bredvid ifall diskhon är upptagen.
  • MallaL
    Cornellia skrev 2014-04-21 19:24:06 följande:
    Tina och hålla på måste man väl kunna göra i en stor ho också?  Och om man har ett durkslag som står och rinner av så måste det ju finnas plats för det bredvid, om man nu har en stor ho? 

Jovisst, men det som alltid händer när man bara har en ho (som jag har på landet) är att medan man t ex tinar kräftorna, kyler chokladsmeten eller rentav diskar i den enda hon, då kommer alltid någon med en filmjölkstallrik etc som ska sköljas av, och då går inte det, för den enda hon är upptagen. Resultatet blir att det alltid står disk som väntar på avsköljning runt om på diskbänken. Inget större problem, men det skulle varit så mycket enklare med en liten avsköljningsvask.
Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?