Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Diskho. Varför i hela friden?

Jag har hellre en stor än två mindre. Varför? För att få ordentligt med plats till det som ska handdiskas. Varför skulle det vara bättre med två hoar?

• Rocket Mania
    MallaL skrev 2014-04-20 20:48:45 följande:
    För att man kan skölja av och hälla ut i den ena hon medan man diskar i den andra.
    För att man kan skölja av och hälla ut i den ena hon medan man diskar i den andra. Otroligt frustrerande med bara en ho.
    W Goldberg skrev 2014-04-20 20:50:32 följande:
    Om du stoppar ner lite använd disk i en ho så kan du fortfarande använda den andra till att skala potatis, skölja ur en gryta, mm.
    Har du bara en ho så måste du diska upp det som ligger där först eller åtminstone flytta på det.
    LillGris skrev 2014-04-20 20:55:02 följande:
    Jag vet inte. Men jag hade aldrig velat ha en stor ho istället för två mindre. Måste vara sjukt jobbigt att diska allt först och sen skölja av det efteråt
    Smutsig disk ställer jag i diskmaskinen, grytor osv kör jag för hand i hon. Jag ställer ytterst sällan disk på vänt utan tar hand om det på en gång. Det finns med andra ord alltid utrymme för potatisskalning, avsköljning osv
    Amanda84 skrev 2014-04-20 21:37:09 följande:
    Det är oftare enkelho i kök som har diskmaskin - kanske för att tanken är att man inte skall behöva diska så mycket.

I Danmark är det väldigt mycket vanligare att bara ha enkelho. Innan det blev "inne" med enkelho i Sverige så hade jag faktiskt bara sett det i Danmark där alla tycktes ha det. Då tyckte jag att det var riktigt konstigt.

Kanske kan det vara så att det är vanligare internationellt med enkelho och att det genom import och/eller internationalisering därför även har blivit vanligare här?
    Jag har sett det både i England och Frankrike också. Jag tycker det är väldigt fint och praktiskt.

• Rocket Mania
    W Goldberg skrev 2014-04-20 22:05:09 följande:
    Praktiskt.
    På vilket vis?
    LillGris skrev 2014-04-20 22:07:31 följande:

Men hur gör du rent praktiskt med bara en? Haha alltså, det låter ju som en tramsig fråga, det hör jag ju. Men även om du diskar på en gång måste du ju skölja av grejerna när du diskat dem? Ställer man allt på diskbänken då och sköljer efter att man hällt ut diskvattnet?
    Nu har jag tyvärr en helt vanlig diskho med två "lådor" men vill hellre ha en stor ho. Jag tycker det är praktiskt för man får plats med en stor plåt, kastrull etc 

Jag har bott i hus i bl a Frankrike och där diskade jag av grytan eller pannan och sköljde snabbt av i rinnande vatten. Sedan ställde jag den på spisen eller torkade av den på en gång. Och så svisch in i skåpet. 

Jag diskar nästan ingenting för hand trots att vi har en rätt liten diskmaskin, ändå belamras inte hoarna så jag ser inte problemet med att bara ha en ho!
  • Rocket Mania
    Rasputin skrev 2014-04-20 23:31:36 följande:
    Förstår inte riktigt, vad blir skillnaden mellan de två sätten? Ser verkligen inte hur arbetsbördan kan öka på grund av att du först diskar sakerna  sedan sköljer av dem.

Fördelarna med att ha endast en är att volymen kan bli större och att den tar mindre plats, utöver det ser jag inte vad skillnaden skulle kunna vara. Personligen hade jag föredragit en med större volym än två mindre, diska generellt sätt innan jag ska laga mat eller direkt efter. Alltså blir det inga problem med att disken är ivägen.
    Precis så
  • Rocket Mania
    Mon bébé 81 skrev 2014-04-21 15:28:18 följande:
    När jag hade två hoar så använde jag dem till allt möjligt.  När diskmaskinen var full och igång så ställde jag ned disk i den ena (så att det slapp stå uppe på diskbänken och se fult ut). Samtidigt kunde man skala potatis/morötter i vasken.  Andra gånger kanske jag tinade en påse räkor i kallt vatten i hon, samtidigt som jag handdiskade stekpannan i vasken.  Och så blommor som fick stå i vattenbad i hon, medan man diskar/skalar i vasken. Ibland vill man låta en stor gryta stå med vatten, för att matrester ska lösas upp. Då är det väldigt smidigt att ha den i hon istället för på diskbänken (som jag använder som arbetsyta).  Självklart kan man ha andra kärl och baljor om man vill det, men det tycker jag är bökigt och vatten tenderar att spridas där det inte ska vara då. Och var ska man ställa dessa baljor? På diskbänken? Matbordet?  Det beror säkert på vilket liv man lever och vilka behov man har. Men jag bakar mycket, och vi har en hel del bjudningar då det kommer flera människor (vi bjuder ofta på 3-rätters då). Det blir stora mängder disk, diskmaskinen blir full och det finns behov av att snabbt diska av knivar, stekpannor och annat samtidigt som man förbereder mat och inte vill att det ska se ut som tredje världskriget i köket. Till vardags lagar vi mycket mat från grunden, och då blir det mycket hackande, blandande i bunkar, tinande av olika grejer o.s.v. Så ser vårt liv ut, och jag skulle göra mycket för en extra ho.  Men ägnar man sig aldrig/sällan åt bakning och inte lagar så mycket mat från grunden så förstår jag att behovet ser annorlunda ut. Då räcker säkert diskmaskinen för tallrikar, bestick, glas och någon enstaka kastrull. Har vänner som lever av halvfabrikat/helfabrikat och som aldrig bakar. De funderar nog inte lika mycket på sin diskho som jag gör 

Vi lagar ungefär allt från grunden och skulle klara oss fint med en ho, förstår inte riktigt hur du tänkte där.
  • Rocket Mania
    Isbit skrev 2014-04-22 22:20:32 följande:
    va? Vad är det för skillnad på en ho & en vask då???
    Ingen alls? Olika ord på samma sak.
  • Rocket Mania
    Aniiee skrev 2014-04-23 22:28:15 följande:
    Disken ska i hon och slasken i vasken =P

Men om vi ska bruka lite allvar, så, "i min värld" är diskhon typ kvadratisk, har ett litet "hål" (är ju ofta mer än ett hål) och en propp så man kan stoppa igen hålet, medans vasken är mer en långsmal rektangel med ett större "hål" med massa småhål i som inte har en propp.
    Men åh nej, då har ju vi två hoar och ingen vask! Får jag känna mig lite kränkt då?
  • Rocket Mania
    Aniiee skrev 2014-04-24 12:45:02 följande:
    OH, JA! Ring genast khrenghthetsvärket!
    Redan hjort.
Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?